|
Jag är naturligtvis tacksam för förslag om
förare/ fordon, men jag lägger inte ut något innan
jag har klartecken från den aktuella bilföraren.
Helst bör det ju vara förare som har E-post.
Kopiera inte privata E-postadresser utan att
först fråga den som har adressen om lov!
Här finns en lista med några av
Privata EV-hemsidor/ Blogs
NO Hans K. Aspenberg - Kewet
NO Øyvind Lunde/ Sparenergi.no - TH!NK
NO Svenning Bjørke/ Elbil-dagboken - TH!NK
NO
Håkon Bjerkan - TH!NK
NO
Nina & Morten Thomassen - TH!NK
NO
Ravn Gundersen - TH!NK med Carputer :-) Blog
NO
Svein Medhus - egenkonvertering Ford Express
NO
Håvard Ellefsen - Peugeot Partner (Family) Blog
SE
Martin von Bahr - Renault Clio
SE
Erik och Lars Nilsson - Renault Clio, egenkonverteringar
SE
Johan Rudborg - Renault Clio, Interaktiv Forumsida
SE
Anders Blyckert - City El/ Ellert
SE
Tommy Engkvist - egenkonvertering Golf VW, Peugeot Partner
SE Erik Sandell - egenkonverteringar
SE
Owe Lundgren - egenkonvertering Renault R4
CA Ken Norwick
- conversion of a Saturn 1996 AND a Kawasaki MC. VERY nice site!
USA John in Minnesota
- a very experienced Toyota Prius Hybrid user
DANMARK
23 dec. 2001
Elbil på Bornholm
Michael blev en av de första TH!NK-ägarna i Danmark, när han före jul 2000 kjöpte sin TH!NK.
På ettårsdagen har han "kørt 14.445 Km uden de store problemer".
Tror tyvärr inte att Danmark och Sverige har några färjeförmåner för elbilar.
E-post till Michael
4 augusti 2003
Citroën AX Électrique
Per i København torde vara Nordens förste privata ägare av en
Citroën AX Électrique.
Från sensommaren 1997 kör han dagligen till jobbet, ca 50 km totalt.
Nogranna mätningar under ett år visar ett medelförbruk av 0.157 kWh,
eller mindre än 20 DKøre, per kilometer!
Ta gärna en titt på de fina kurvorna på laddningssidan
Och här är
en liten rapport från Per > vid årskiftet 2001/ 2002
Per och son blev 3:a i
Öresundsrallyt 2000!
14 juli 2003 hadde Per snurret "to ganger rundt jorden" >
E-post till Per
21 jan. 2004
Peugeot 106 Électrique
När familjen Bech i Ringkøbing senhösten 1999 köpte sin elbil så var den
tänkt att ersätta deras 12 år gamla andrebil. Den har förlängst blivit deras
nya förstebil.
De finner att elbilen är både mera komfortabel och mycket billigare i drift.
Elkostnaden ligger så här långt vid 0.22 DKkr per kilometer!
Årets påsketur med elbilen gick till Skagen, ca 700 kilometer!
Totalt har man nu, jan. 2004, kört 75.000 km utan andra "extra"kostnader
än byte av vattenpump och kol til motorn.
From Denmark to France and back - in an EV >
Familjen var förmodligen först i Norden att skaffa sig en
privat eldriven Peugeot skoter >
Se också
Elbilen tjener benzinbilens sag 4 jan.-03
Is fuelcell the right solution to ZEV?
Abel. El-scooteren, der har fået hus på . . >
Hvordan man løser elbilens problem med rækkevidden >
Fuel cell cars . . >
Nordiska EV-långkörare . . >
Göteborg-HALDEN-Oslo maj 2001 . . >
1000 l bensin sparade . . >
Anton byggde sin egen snabbladdare . . >
Appeal to electric car producers . . >
E-post till Anton och Christiane
FINLAND
Nissan Micra och VW Passat
Sedan 1993 har Tuomas i Jokela endast använd elbilar, 90.000 km
med Micra´n och 40.000 km med Passaten.
Tuomas jobbar med försäljning av delar till elbilar.
E-post till Tuomas
Hemsida till AC Electric Vehicles, Ltd. (Snygg systemskiss!)
ISLAND
13. januar 2003
Endelig en privat brukerrepresentant fra Island
Tryggvi Ólafsson bor i Hvammstangi på nordvestre Island.
Han bestyrer to fryseanleggninger med bare ca 1,5 km til hver kant
av hjemplassen, så det er jo som gjort for elbil.
Elbilen er en Kewet som har en behagelig tilværelse med bare
ca 15 km per dag.
De har, liksom vi, 230V på Island, og hva Tryggvi vet så finnes
det ingen EV-klubb i landet.
E-postadressen til Tryggvi >
NORGE
22.mai 2002
Norges mest entusiastiske elbil-familie
- må vel pappa Svein Kalvig og jentene Siri og Anne være når de stiller
opp med hver sin Kewet elbil?
Ja det må vel nesten være verdensrekord med 3 elbiler av samme modell
i samme familie ! ! !
Meteorologen Siri, joda, det er henne som mange kjenner igjen fra TV,
ser naturligvis miljøfordelene med en ren batterielbil, men hun stikker
ikke under stol med at det har sine fordeler å ikke behøve å betale
bompenger og P-avgifter på Stavanger Lufthavn når hun pendler til
jobben i Bergen.
Anne og Siri fikk sine biler i mars 2002.
Svein kjøpte sin første Kewet4 i juni 2000. Ble påkjørt samme høst, men
klarte seg godt i motsettning til den påkjørende bensinbilen.
Ved årsskiftet 2000/ 2001 byttet Svein til en Kewet5+ med NiCd batterier,
og denne kjørte han drøyt 15.000 km til nu i mai 2002 da han byttet til en
brukt Kewet Citi-van.
E-post til Svein kalvig@broadpark.no
1. januar 2008
Nordens meste elbilsbruker
- er nok kanskje Henning Sjølie.
Ca 300.000 elektriske kilometer har han kjørt.
Mest med Think, og Kewet, men også noen andre modeller.
Hans erfaring med Think er at bilen går bedre og bedre jo lenger den blir kjørt.
Rullemotstanden reduseres, batterikapasiteten
øker, og batteriets indremotstand reduseres når kilometerene triller på.
Spesielt gjelder dette om bilen benyttes på langturer.
En tidlig prototype av Think som han fikk låne ble kjørt 50.000 km på 18 måneder!
Selv kjøpte han en Think i mars 2002, og har nå 82.000 km på telleverket.
Hans datter's Think har gjort unna 70 000 kilometer, og ingen av dem har hatt
problemer med batterier eller laderere.
De fyller vann ofte, og lader bare med 10 A!
Forøvrig vil han snart gå igang med å utvide batteripakken til 21 blokker,
det er enklere å tilpasse batteriet til laderen enn omvendt. Det vil gi bedre
trekkraft, mindre vannforbruk og bedre rekkevidde. Leker også med tanken om å
bygge en "Range extender" enten med generator, eller som en "skyver".
Totalt har familien kjørt 400 000 kilometer i sine elbiler.
E-postadressen til Henning >
25. oktober 2002
Else og Kjell på Karmøy
- kjøpte en brukt (3.900 km som demo-bil) TH!NK i juni 2002,
og har etter 4 måneder rullet over 6.000 problemfrie km med den.
Etter hva Kjell vet så finnes det i alle fall 1 TH!NK til på øya.
De har nytte av reduserte fergeavgifter og kjører fritt
gjennom NordJæren bomring når de besøker familien i Sandnes.
Se også
Lillemarius 13. juni 2002 >
Med TH!NK 223 m under havflaten 26. juli 2002 >
E-postadressen til Kjell >
Øyvind i Oslo är privatägande TH!NK - pionjär
sedan 14 augusti 2000, och har redan nu, efter drygt 4 månader:
- 11.700 km på elbilens kilometerräknare!
medan bensinbilen bara har gått 1.500 km under den tiden
- längsta körsträcka mellan två laddningar är 110 km
- kommit väl till jobbet i centrala Oslo, även
när det var - (minus) 23 grader uppe i Nittedal där Øyvind bor
5 januari 2001
I kväll fick jag denna rapporten från Øyvind:
"I dag har jeg kjørt 245 km på vinterføre,
allt fra våt vei til slaps og snø."
(Undrar om han fick en guldratt från Think Nordic AS?)
|
20 januari 2001
13.300 km, varav 3.300 den senaste månaden
på vinterföre, ja de senaste 14 dagarna med
temperaturer mellan minus 10 och minus
20 grader.
|
28 januari 2001
Allerede rundet 14.000 km
Fortsetter det slik regner Øyvind med å innen
2 år ha spart inn batteriene bare med sparte
bensinpenger, bompenger og årsavgifter.
|
9 mars 2001
18.000 km!
Hvorav 1000 de siste 5 dagene!
Bensinbilen da?
Ja det siste jeg hörte var at batteriet var "flatt"
Den mosjoneres simpelthen for lite!
|
7 oktober 2001
35.000 km!
|
4 december 2003 rapporterar Øyvind:
Siden 15 august 2000 frem til i dag har det gått ca 1205 dager og 95200km. Det gir et snitt på 79km hver eneste dag syv dager i uka 365 dager i året. Med en snittfart på la oss si 50km/t på all kjøring i bytrafikk mm blir det faktisk 1903 timer bak rattet i farta.
Hvor mange timer jeg har sittet bak rattet med kontakten i veggen aner jeg ikke, men noen timer har vel det også blitt :-)
Jeg har slitt ut fire vinterdekk og ti sommerdekk. En trøst er at alle åtte dekkene nå er nesten nye.
Orginale bremsesko bak har ikke synlig slitasje, bremseklossene foran går minst fire ganger så langt all den tid det knapt er mulig å se noen slitasje.
|
Se också
100.000 km >
Litt batterihistorikk . . >
100 km til jobben . . >
Plass nok i TH!NKen synes Øyv . . >
Apropå elbilen = city-bil . . >
Göteborg-HALDEN-Oslo maj 2001 . . >
Eftersom Øyvind's stora intresse är hur man kan spara energi,
så har han naturligtvis en hemsida som heter
Sparenergi.no
E-post till Øyvind
13.nov.2001
Første Th!nk i Nord Trøndelag?
Momsslipp og en kone som passerer en bompengebro på vei
til jobben gjorde det lettere for familjen Bjerkan å bestemme
seg for en Th!nk.
Når Håkon skulle kjøre den i Trondheim nyinnkjøpte Th!nken hjem
til 120 km lenger nord beliggende Inderøy fikk han stoppe og
lade på en Esso-stasjon på halve veien. Ikkeno problem, og vel
hjemme var det 30% igjen i batteriet.
På hjemmeplan lader de med vindkraft fra Nord Trøndelag E-verk.
25.okt.2002
Ett års rapport >>
Familjen har
egen hjemmeside >> og
E-postadressen er her >>
17. desember 2002
Renault Clio El og Citroën Saxo El
Sigmund i Drammen har 2 elbiler.
En Renault Clio som han har importert fra Sverige og en Citroën Saxo
fra Danmark.
Saxoen har de siste 11 månedene rullet 13.000 km uten problem, og
"bensinbilen står nedsnøet i hagen og har ikke vært i bruk på nesten
3 måneder" sier han.
Sigmund har også importert 2 Saxoer fra Danmark til norske brukere,
og han deler gjerne med seg av sine erfaringer om det er flere som
vil importere elbil.
E-post till Sigmund
20 maj 2002
Ford Express/ självbygge
Svein i Kolsås/ Oslo byggde själv om den till eldrift; klar i februari 1997
Norges första privatombyggda elbil
Används till och från jobbet, 2 x 8,5 km per dag
Svein sålde bilen i april 2002, och nu rullar den vidare i Drammen
Till Sveins hemsida
E-post till Svein
Modell 1986 Peugeot 205 XL/ självbygge
Arve på Stord, en ö lite söder om Bergen, var klar
med sin elversion av Peugeot 205:an i maj 1999.
Nu använder han den så gott som dagligen till och från jobbet, 2 x 5 km.
På hans hemsida finns tips för självbyggare och fina bilder.
Efter drygt 1,5 år summerar Arve såhär:
"Bilen fungerer helt topp.
Ettersom bilen akselererer bedre enn de fleste vanlige
biler og har en toppfart på over 140 km/t er den utrolig
kul å kjøre. Rekkevidden ca 50 km kunne vært bedre,
men har bare 5 km til jobb.
70 øre pr. mil, fri årsavgift, gratis parkering, gratis
passering av bomveger, første service på elmotor etter
100.000 km da skal børstene skiftes for ca 150.-
Hele prosjektet har kostet ca 75.000.-"
Till Arves hemsida
E-post till Arve
SVERIGE
ELCAT
Per i Stockholm kör nu sin andre begaganade (brukte) ELCAT, och har
per januari 2001 erfarenhet av över 45.000 elbilskilometrar.
E-post till Per
ELCAT
Lennart i Göteborg kör numera elbil till 100%.
Efter flera års användande av elbil i Parkeringsövervakningen
i Göteborg (se under brukare) har han nu köpt en brukt ELCAT
för privat användande.
E-post till Lennart
April 2006
Micra/ självbygge
och Peugeot J5 (stor skåpbil)
Erik på Gotland har själv byggt om Micran till eldrift, och
använder/ bruker den till jobbet, 2 x 35 - 40 km, dagligen.
Den begagnade/ brukte J5:an köpte Erik hos Sydkraft efter att den
hade givit dem endel erfarenheter inom elbilsområdet.
Den används mest för småkörningar till badstranden och som "jordbruksbil".
Inte nog med det, för tillfället håller Erik på och renoverar en
eldriven flakmotorcykel från 1941!
Förmodligen är Erik en av nordens meste elbilsförare med över
6 "varv runt jorden" (ung. 246.000 kilometer!).
"Min Micra har nyligen passerat 240´000 km och rullar bara vidare.
Batteribyte ungefär var 45´000 km och nya kol i motorn var 90´000 km" rapporterar Erik.
Eriks hemsida
VW Citystromer
Niklas i Lund köpte bilen då den "hade gjort sitt" i ett Göteborgsprojekt.
Öppna blybatterier som behöver vattenpåfyllning ett par gånger per år.
E-post till Niklas niklas.fridstrand @ mail.ip-only.net
Reliant Fox, VW Polo / självbygge, VW Golf Citystromer och Renault Clio El
30 okt. 2004
Lars i Södra Sandby har själv byggt om Polon till eldrift.
Han rattar elbil varje dag mellan hemmet och arbetsplatsen i Malmö, 2 x 30 km.
Av de 30 km är ca.10 km via motorvägen i 80 - 90 km/h.
Nu, okt. 2004, har det blivit 6.000 km i en Reliant Fox, 55.000 med Citystromeren, som nu är såld,
160.000 med Poloen och 5.000 med Clion. Totalt 226.000 km sedan 1992 !
Det skall väl nämnas att Lars sambo Eva också gärna använder Clion.
E-post till Lars l.n.o @ spray.se
Renault ClioS
Som son till Lars i Södra Sandby (ovan) har Erik i Lund elbilar "i blodet", och har
alltså börjat sin elbilsbana med något så fint som med en, visserligen begagnad,
men ändå fabriksbyggd el - Clio med NiCd-batterier.
22 sept. 2004
- rapporterar Erik:
Den första Clion jag köpte i april 2000 har nu rullat 55 000km.
Den hade gått 13 000km när jag köpte den, så jag har alltså kört 42 000 km med den nu.
Batterierna som satt i bilen när jag köpte den var av den tidiga modellen, så dom
gick sönder efter 4 000 km, då jag fick nya batterier på garantin.
Jag har alltså nu kört 38 000 km med samma batterier utan några problem.
Den andra bilen som jag köpte i april i år, hade rullat 38 000km när jag köpte den.
Den har min sambo nu kört 6 000km med, så den har nu rullat 44 000km.
Vi använder båda flitigt, och vår bensin bil (man får ju trots allt ha en,
får att kunna besöka avlägsna vänner och semester m.m) står ibland helt stilla
i upp till 2 veckor mellan dom få gångerna vi använder dom.
E-post till Erik
5 januari 2002
Erik har gjort en gemensam hemsida för sig och Lars >
Renault Clio
15 januari 2003
Willy i Hammarö/ Karlstad har köpt en Clio 1997 från Karlstad Kommun.
Bilen har rullat 3.500 km med en lapplisa (parkeringsvakt) bakom ratten,
och garantibyte av batterierna har skett.
Willy är en
mycket konkret vindkraftsdelägare >, och kör alltså
mycket "grönt", och kommer att propagera för laddplats och billigare
parkering i Karlstad.
E-post till Willy
Renault Clio El
15 mars 2004
Som förste? förare har Lennart rullat "jorden runt" eller 40.000 km i sin
El Clio, varav 35.000 med nya och förhoppningsvis justa batterier.
Bilen hade rullat 10.000 km då Lennart köpte den.
4 februari 2002
Också Lennart berättar att han i början av juli 2001 fick
(garanti-)fel på batterierna. Lämnade in bilen och fick tillbaka
den först i början av december. Han är inte den förste som klagar
på lång väntetid vid batteribyte på Clion, så man kan ju undra
varför det skall behöva vara så.
Beträffande denna batteriserie, se Dansk Elbil Komite's sida >
Våren 2001
Det är roligt att se att allt flera av första generationens Clio
nu börjar att komma i privat ägo. Lennart i Hallstahammar fick tag
i en 1997:a i början av november 2000, och har redan "plussat" över
500 km på Clio'ns kilometerräknare.
Avståndet till jobbet i Västerås är 35 km, så bara det gör 70 km
per dag. Det vill säga att han behöver inte ladda på jobbet, utan
mestadels blir det hemma.
Bensinbilen har han startat tre gånger för långkörningar efter att han köpte El Clio.
E-post till Lennart
Renault Clio
En brukt Clio till i privat ägo.
Och nyblivna ägaren Mattias i Västmanland har redan hunnit provköra den under vinterförhållanden.
Vid minus 23 grader 5 februari 2001 gick det precis
lika bra som vanligt att komma i väg!
E-post till Mattias
Renault Clio
När familjen von Bahr i augusti 1996 köpte sin Renault Clio Électrique
så var de förmodligen en av de första familjer i Sverige som skaffade
sig en, i modern tid, serieproducerad elbil för privat användning.
Då hustrun i familjen innan köpet hade haft lite känning av el-allergi
fick man tag i en studie som visade att en vanlig bensindriven bil har
rätt mycket kraftigare elektromagnetiska fält än El-Clio´n, och några problem
i Clio´n har hon inte haft.
"Det allra bästa med bilen är dock" säger Lennart, "att man glider omkring
så tyst och mjukt utan att behöva ha dåligt samvete för att man förpestar
luften i stan".
Sonen Martin´s hemsida
E-post till Lennart
Renault Express
Mattias i Svalöv väster om Landskrona körde tidigare massor av mil i en
egenombyggd Daihatsu, och har nu en fabriksbyggd Renault Express El med NiCd-batterier.
E-post till Mattias
Mars 2002
Renault Express(-er)
en VW "bubbla" målad i stjärnornas krig tema en VW Beach Buggy
och en Reliant Fox - ja det kan väl bara vara Sveriges mesta elbilsfamilj som
står för en sådan samling! NiCd-batterier för hela slanten, förutom i Relianten, och just
den använder husfadern Mats för tidningsutdelning i hemorten
Kråkebacken utanför Göteborg. Det rör sig om sådär 30 km per dag.
Mats tror sig vara runt 5 (fem) "varv runt jorden" i körda elbilskilometrar,
så i alla fall som privat brukare blir det nog svårt att hitta hans like i Norden.
Mats fick Lerums kommuns Miljöstipendium 2000 !
Beach Buggyn blev överlägsen vinnare av
Öresundsrallyt 2000 och 2001!
E-post till Mats
Uppdatering 7 nov. 2009
Hej
Kanske dags för en uppdatering om min & familjens elbilskörning.
För närvarande rullar 3 Renault Express.
Den som har gått längst är nu uppe i 220 000 km med orginalbatterierna.
Dom börjar självklart bli lite trötta men klarar fortfarande ca 80 km på en laddning.
Funderar på att snart investera i ett nytt batteripaket. Beträffande min totala körsträcka med elbil har jag nu passerat 400 000km,
och totalt är familjens elbilskörning uppe i ca 550 000 km.....
BeachBuggyn & Star-Warsfolkan finns kvar men rullar inte för närvarande.
Reliant Foxen sålde jag för ett antal år sedan, dess öde är okänt.
Många hälsningar
Mats Udéhn
Renault 4Laban, förlåt 4ELlen / självbygge, Clio El
och 6 (sex) Renault Express El
När rallyentusiasten Owe skulle bygga om sin "Laban" till ELlen
med eldrift tyckte han att "det enda riktiga problemet var det
som normalt klassas för en kaffesort, nämligen Franskrost."
Sedan hösten 2000 rattar Owe även ELsa, en Renault Clio El.
8 sept 2001
Teknikens Värld har en nostalgiserie där de åker runt med en gammal Renault R4 och besöker likasinnade.
I nummer 18/ 30 aug 2001 kan du läsa om deres besök hos ELlen och Owe.
31 dec 2002
Owe rapporterar att han köpt SEX (6) mer eller mindre körbara Renault
Express El med NiCd-batterier, och har alltså nu 8 elbilar i sitt (bil-)stall.
Om han skall ge alla flicknamn också så är det kanske inte så konstigt
om hans fru börjar se lite konstigt på honom.
Hans dröm är att bl.a. använda dem till att bygga något
hurtigt och Hurtanliknande >
Clion ELsa har gått 12.000 km på 2 år, med fel på DC/DC omvandlare
pga den tokiga placeringen i hjulhuset.
Här kan du läsa mera om ELlen
E-post till Owe
VW Golf/ självbygge
Tommy i Stockholm byggde själv om den till eldrift 1992 112V 14 kWh blybatterier
Solceller på motorhuven laddar servicebatteri En iögonfallande ELbil
Hemsida med bild
E-post till Tommy
|