EVguide |
En Nordisk vägvisare för |
ELbilsintresserade |
ELbil = Sähköauto = Rafbila = Electric Vehicle = EV |
heter /inst. |
uni- versitet forskning |
kalender |
företag bilpooler privata |
parkering service |
leverantörer beg./bruktbil säljes/köpes |
Notiser från oktober 2003:
Arkiv/ tidigare notiser OKTOBER september 2003 >> augusti 2003 >> juli 2003 >> juni 2003 >> maj 2003 >> april 2003 >> mars 2003 >> februari 2003 >> januari 2003 >> december 2002 >> november 2002 >> oktober 2002 >> 25 - 30 september 2002 >> 1 - 24 september 2002 >> juli - augusti 2002 >> april - juni 2002 >> februari/ mars 2002 >> januari 2002 >> december 2001 >> oktober - nov 2001 >> juli - september 2001 >> före juli 2001 >> |
Skal hybriden Prius ha samme goder - som elbilen må myndighetene nu bestemme i følge Aftenposten > Nu rekker vel neppe Toyota å oppdatere de bilene som snart er på vei til Norge med muligheter til å lade dem med el fra nettkontakten, men det må jo i alle fall være en sak som myndighetene tar med når de bestemmer hva som skal hende. 27 oktober 2003 Växthuseffekten och bränsleceller - i centrum har SVT2´s Vetenskapsmagasinet > som sänds kl.20.00 i kväll. Direkt efter, kl.20.30, sänds Trafikmagasinet > 26. oktober 2003 Fin oppmerksomhet i NRK Dagsrevyen - med fokus på stor etterspørsel og mangel på elbiler, melder Øyvind Lunde, Sparenergi.no Ved et besøk hos Enviro Elbilsalg i Drammen, som mest selger brukte franske elbiler, sa de at de godt kunne solgt 2-300 brukte Think elbiler også om de var å få tak i. Hos Think Nordic i Aurskog fikk de prøvekjøre den nye modellen, men fikk ikke nærmere beskjed om når den kommer i butikkene. Man har forsinkelser bl.a. grunnet konverteringer til den nye eierens teknologi. Også de har ventelister, og skal i mellomtiden selge endel "gamle" brukte biler som oppgraderes. 26 oktober 2003 En ren batterielbil, R1e, från Subaru - kan man se på Tokyomässan nu. Bilen har Li-Ion batterier, och verkar vara något större än TH!NK eftersom den rymmer 2 (barn?) i baksätet. Annars tycks det finnas flera hybrider, bl a Subarus B9 Scrambler som troligen har det nya hybridsystemet och Li-Ion batterier från Fuji Heavy och NEC Corp. > som skall möjliggöra ren batteridrift vid hastigheter upp till 80 km/h. Se bilder på theCARconnection > Yamaha visar flera batterimodeller. Divide är en konst(-ig) elmoppe/MC som är hop-fällbar så att man kan ha den som ett konstverk i lägenheten :-) Standard- modellen Passol har fått en option med större batterikapacitet. 25 oktober 2003 Et innslag om elbiler i NRK Dagsrevyen - kommer det å bli i dag, lørdag, i følge Sigmund, Enviro Elbilsalg De har bl a besøkt Think Nordic. 25 oktober 2003 En intressant pdf-fil från ett föredrag - som en representant för AC Propulsion nyligen höll kan man nu hämta här (ca 700k) > ACP´s bil tZero med Li-Ion batterier körde nyligen 486 km på en laddning på US101 i Kalifornien! ( Med "cruise control" på 96 km/h :-) 23 oktober 2003 Elcykelföretaget Powabyke - är med på Skånemässan i Malmö rapporterar skåningen Erik Nilsson. ( Här är Eriks hemsida > ) Han tycker att det var en del intressant att titta på, och mässan håller på t.o.m. söndag. 23 oktober 2003 World Solar Challange Gratulationer till Holland! Nuna II, Delft University och University of Amsterdam gick i mål på rekordtiden 30h 54min, vilket skulle ge en rekordmedelhastighet på ca 97 km/h! Aurora, Australien kom 103 min efter, med MIT´s Tesseract från USA ytterligare 15 min efter. Därefter kom Gemini, Kanada Hans Go, Tyskland Ra V, USA Apollo, Taiwan Här kan du läsa mera om teamen > och både i Dagbladet > och DinSide finns några fler bilder > 22 oktober 2003 55 miles/gallon eller ca 4,3 l/ 100 km - har amerikanska Environment Protection Agency satt som förbrukningsvärde vid kombinerat stads- och landsvägskörning för Toyotas hybridbil Prius II. Enligt sv. Konsumentverket är motsvarande värden för bensinbilarna, i miljöklass 2005, VW Passat 1,6 Comfort 7,7 l/ 100 km, och för Volvo S60 2,4 140 hk 8,9 l/ 100 km. El- och hybridbilar i Sverige är befriade från fordonsskatt de fem första åren. Priusen kan inte laddas från elnätet, plug - in. Plug-in möjlighet och ett något större batteri skulle ge stora vinster vad gäller såväl ekonomi som miljö. 20 oktober 2003 Hoppsan, 414 km/h med batterielbil - blev det nya världsrekordet när Ohio State Universitys team i går gasade på med sin Buckeye Bullets med 500 hk motor och energi från NiMH batterier. På megawattmotorworks > rapporteras det nya rekordet, och här kan du läse lite om förberedelsarna > 19 oktober 2003 Årets World Solar Challange har startat - och efter först dagen > och ca 800 km ligger titelförsvararen holländska Nuna (II) ca 50 km före tvåan!!! 18 oktober 2003 Inte mycket bensin där i gården :-) Ta en titt på Lars Toresons unika fordon > 17 oktober 2003 Holländska solcellsbilen Nuna I - visas på Tekniska Museet i Stockholm vid deras Solenergidag > lördag 18 oktober och även under hela söndagen. 16 oktober 2003 Trygg-Hansa forsikrer elbiler Etter en henvendelse fra Norstart har Trygg-Hansa besluttet å tilby forsikringer også for elbiler, rapporterer Norstart > 16 oktober 2003 Homemade Superscooter Trevor Blackwell "snikret" i løpet av en uke en egen modell av Segways "vidundertrille" skriver IT-avisen > Og på hans hjemmeside > forteller han hvordan. 15 oktober 2003 7th world solar challenge 2003 Det 3010 km långa australiensiska racet med solcells"bilar" startar 19 oktober, och på deltagarlistan > hittar man det senaste vinnarteamet från Holland. Övriga europeiska deltagare kommer från Tyskland, Frankrike och England. Holländarna, som använder Li-Ion batterier, har i år lyckats få ännu bättre solceller från rymdindustrin. 14 oktober 2003 H = Hydrogen = väte = vannstoff = brint - kan säkert ha sina fördelar för transporter till månen, men när man läser detta inlägget i EV World > så är man nog frestad att hålla med bränslecellsgurun Ballard om att hydrogen för personbilen ligger långt fram i tiden. Som lek-/ menig-man tycker man sig förstå att om det skall vara någon som helst idé med hydrogen för bilar så måste detta framställas med förnybara energikällor så som sol-, vind- och vatten. Sådan energi gör ju den fungerande batterielbilen och en från nätet laddbar hybridbil ennu bättre, så man kan ju verkligen fråga sig om hydrogenföre-språkarna gör de rätta prioriteringarna. 12 oktober 2003 Mycket positivt om Renault Kangoo El I EV World > lämnar en brukare i Schweiz en rapport efter 16.000 km under fem månader i en Kangoo El hybrid som huvudsakligen laddas via nätkontakten och solceller på deras nya kontorshus! > Den nöjda brukaren säger att "teknikerna verkar ha lagt in så många finesser i bilen att försäljarna inte känner till alla". Modellen har funnits i flera år, men av någon anledning så har man inte lyckats att få några leveranser till Sverige. 12. oktober 2003 Miljøbil Grenland kom til finalen - i DnB's innovasjonskonkurranse 2003 forteller de på sin side > Miljøbil Grenlands prosjekt går ut på å utvikle en type metal-luft brenselcelle som kan implementeres i bil. 9 oktober 2003 Detta är en hybrid MC som finns där. Här är en liten rapport > En hybrid med mer batteridrift - verkar vara på gång enligt Yahoo ET List > Ett nytt hybridsystem och nya Li-Ion batterier från Fuji Heavy and NEC Corp. skall möjliggöra batteridrift vid hastigheter under 80 km/h. 9. oktober 2003 Livstegn fra Aurskog - finner man jo ikke så ofte, så selv om denne artikkelen i Økonomisk rapport > er fra i mai 2003 så får den komme med. Direktør Winkler taler der om å ha den nye Thinken ute på markedet i 2003, lønnsom produksjon, minst 2.000 Thinker, i Aurskog i 2004, og har som mål 7.500 i 2005! Winkler tror at bilen vil koste ca 15.000 euro. 8 oktober 2003 Vad nu, Kalifornien? - kan man fråga sig när det nu verkar som The Terminator HAR tagit över rodret. Trots allt så blir hans manskap ett demokratiskt parlament, så låt oss hoppas att det går bra. 8 oktober 2003 Ett svenskt batteri för hybridbilar - hoppas Effpower i Göteborg få fram enligt Ny Teknik > Priset tros kunna bli bara hälften av vad NiMH batterierna i Toyotas hybrider kostar i dag. Se också Industrifondens pressmeddelande > 6. oktober 2003 KONGENSGATE GRAND PRIX På Thinkers side > rapporterer Tom Roy Simenstad at han og Øyvind Lunde var de eneste i elbilsklassen denne gang. Øyvind vant (begynner å bli en vane :-), og klarte seg også denne gang fint i forhold til bensinbilene. Toms Think kom bort i en og annen kone, men tok ikke noen skade av det :-) Se hele resultatlisten på www.autoslalom.no > 4. oktober 2003 Konsekvensene av hydrogensamfunnet - må undersøkes mer skriver Teknisk Ukeblad > som har lest en amerikansk studie om emnet. Det sies også at om bare Europas bilpark skulle gå over til hydrogen som drivstoff så skulle dette medföre mer enn en fordobling av verdensproduksjonen av hydrogen i dag. 3 oktober 2003 Kaliforniens roll som miljöförebild - blir nog ganska skamfilad om Schwarzenegger kommer till rodret där. Han tycker till exempel att California Environmental Protection Agency inte behövs och kan elimineras. Läs mer om den sorgliga historien på Yahoo ETList > 3 oktober 2003 En buss med elmotorer i bakhjulen - för stadsdrift i holländska Apeldoorn tänker E-Traction bygga enligt EV World > Användande av ett diesel-elektriskt hybridsystem förväntas spara 70% dieselbränsle och även medföra mindre underhållskostnader. 2 oktober 2003 Batterielbilen bäst i Michelin Challenge Bibendum Det märks ju inte i de stora rubrikerna, men AC Propulsion's tZero fick den högsta medelpoängen rapporterar de själva på Yahoos ETlist > Körsträckan då? Med deras hemmasnickrade LI-Ion batterier var det inget problem att köra 400 - 450 km på en laddning :-) 2 oktober 2003 Is there a future for wheel-hub electric motors? - är en läsvärd liten artikel om navmotorer i CanadianDriver > 1. oktober 2003 KONGENSGATE GRAND PRIX på lørdag - i Oslo sentrum og med egen elbilsklasse. Les mer her > Her er noen bilder fra 2002 > Joda, Øyvind er med i år også, - og nu har han faktisk rundet 90.000 km, - med samme batteripakke hele tiden! 1. oktober 2003 Norge klarer ikke klimaløfte - i følge en artikkel i Dagsavisen > I samme avis > kan man også lese at "bilprodusentene har vansker med å lage nye biler som bruker mindre drivstoff på kilometeren". |
|
Syftet/ hensikten med denna hemsida, och eventuella kommentarer |