EVguide |
En Nordisk vägvisare för |
ELbilsintresserade |
ELbil = Sähköauto = Rafbila = Electric Vehicle = EV |
heter /inst. |
uni- versitet forskning |
kalender |
företag bilpooler privata |
parkering service |
leverantörer beg./bruktbil säljes/köpes |
Notiser från januari 2003:
Arkiv/ tidigare notiser januari 2003 >> december 2002 >> november 2002 >> oktober 2002 >> 25 - 30 september 2002 >> 1 - 24 september 2002 >> juli - augusti 2002 >> april - juni 2002 >> februari/ mars 2002 >> januari 2002 >> december 2001 >> oktober - nov 2001 >> juli - september 2001 >> före juli 2001 >> |
Think Citys for sale(in Norway) - kan man lese på Yahoos Think-side > Det er en innsender som sier seg vite at det finnes et 10-tall TH!NK 2001 til salgs hos Ford Kverneland i Bergen. 31. januar 2003 Nye Citroën Saxo El - kan Sigmund Eriksen i Drammen hjelpe til å skaffe. Det er 2 - 6 ukers leveransetid, og pris til havn i Skandinavia 159.000 NOK. Inklusive NiCd batterier og nybilsgaranti. E-post till Sigmund Eriksen > 28. januar 2003 En ren batterielbil - med mulighet til tilfeldig "hybridballast" diskuteres i Dagbladet > Her > kan man konkret se en lösning på dette. 28. januar 2003 Storproduksjon i Aurskog - sier KampKorp at de vil ha, "om de blir enige med Ford om kjøpet av Think Nordic i løpet av uka". Les mer i Teknisk Ukeblad > 26. januar 2003 ZEBRA i TH!NK? Ja den oppfattningen har Teknisk Ukeblad > fått fra Aurskog. ZEBRA batteriet består av nikkel og koksalt som må holdes flytende med en temperatur i underkant av 300 grader. Her kan du lese litt mer om batteriet > 26 januari 2003 Lithium-ion polymer batterier Valence Technology Inc. > får nu möjlighet att testa sina Li-ion batterier i elfordon, då de har fått en beställning från Electric Vehicles International > 25 januari 2003 ZAP - gav tidigare intryck av att de på mässan i Las Vegas 9-12 jan. skulle informera mera om "sitt" nya batteri och sina europeiska samarbetspartners. Jag har inte sett någon sådan info, och heller inte fått svar från ZAP efter en mail-förfrågan. 24 januari 2003 Tufft vintertest -av militärt hybridelfordon i Alaska berättar UQM Technologies > Vad jag förstår av Integrated Defense Technologies > pressrelease, så är det Li-Ion batterier från Saft som sitter i fordonet. 19 januari 2003 Bright or Bleak? - frågar sig forskarna Ulf Bossel, Baldur Eliasson och Gordon Taylor i en utredning om "The Future of the Hydrogen Economy" som kan läsas på EV World. Del 1 > Del 2 > Del 3 > 15. januar 2003 Senest siste januar - sier Think Nordic i et svar til et par amerikanere på Yahoos Thinksider > angående når kontrakten med Kamkorp skal være klar. 15 januari 2003 Redan i sommar blir Gotland Ring - Nordeuropas längsta Grand Prixbana skriver Spray Bilnytt > Man vill också bli ett centrum för forskning inom trådlös teknologi, och testbas för utveckling av låg- och nollemissionsfordon. Kanske något för Telenor och denna Think Open? 15 januari 2003 - då ingen behöver bensin längre - var ett finskt-svensk program på SVT1 9 januari. Bl.a. visades elbilar från Elcat och CityEl, och hedersamt nog berättade man att man alltid behöver energi för att producera väte/ hydrogen. Repris torsdag 16 januari 14.30 - 15.15 > 15 januari 2003 "Bränslecellen - hur lovande den än må vara -, kommer att ha väldiga infrastrukturutfordringar. Hydrogenet finns inte, såsom bensinstationerna, runt varje hörn, plus att vi har lagringsfrågorna". Detta säger Bill Ford till Automotive News >, och det är väl bara att hoppas att detta manar till att göra något annat under tiden som man hoppas på bränslecellens positiva inverkan på bilbyggandet. 14 januari 2003 BilNorge rapporterer - om en liten bil i Detroit >, Matra, "drevet av elmotorer med strøm fra batterier". DET takker VI for. 14. januar 2003 En japansk ren batterielbil - av litt andre dimensjoner enn Toyotas kan man lese om i Verdens Gang > 311 km/h har den vært oppe i, og 300 km per ladning ger Li-ion batteriene. Vil du se litt mere av detaljene så er dette en fin pdf side > Lengst nede på siden viser en skisse den rene batterielbilens enkelthet i forhold til bensin- og brenselcellehybriden. Her kan du se et par videoopptak > (Trykk bare avbryt for japanske tegn) 13. januar 2003 Endelig en islenning - blandt de private elbilsbrukerne > 13 januari 2003 Demonstrationer utanför Toyotas - huvudkontor i Kalifornien kommer det att bli varje morgon och kväll rapporteras i en artikel av en EV-bruker i EVworld > Läs den! 12 januari 2003 Toyota lägger ner - produktionen av en av världens mest energieffektiva serieproducerade bilar, RAV4 El Se EVworld > och fueleconomy.gov > Man kommer inte att göra leveranser till presumtiva kunder som har hört av sig efter 15 nov. 2002. 12 januari 2003 Förslaget till ändringar - av Kalifornien-bestämmelserna har nu kommit. Se GuardianUnlimited > Förslaget tas upp i Luftvårdsbyråns, CARB, styrelse 27 - 28 februari, och kommer nog att medföra en viss dämpning av nollemissionsaktiviteterna under 2003 och 2004 pga juridiska processer. Detta framgår väl också av de pågående bilutställningarna i USA. 11 januari 2003 Tänkvärd - På www.fueleconomy.gov finns dels en sida med TH!NKs bränsleförbrukning > omräknad till miles/gallon bensin, dels en sida med SUVarnas d.o. > Man kan väl säga att den som tar bensin-SUVen till kiosken har annat i tankarna än Kyotoavtalet. 10. januar 2002 Rekord i dårlig luft i Oslo - rapporterer Aftenposten > 8 januari 2003 I TV4 Nyheternas referat - från Detroitmässan i går kväll berättades om hästkrafter, lyx och Sport Utility Vehicles (terränggående småbussar?). Inte ett ord om alternative drivsätt. BilNorge > har samma tema, bl.a. GMs Cadillac > på 1000 häster eller 736 kW = 0,736 Mega(millioner)W. (TH!NKens maximaleffekt är 27 kW) Vad jag förstår av min Internetbevakning så har talet om hybrider accelererat i förhållande till Los Angeles mässan, medan talet om bränslecellen har blivit försiktigare. 6 januari 2003 Effektiva ZAP batterier - lovar Zero Air Pollution på sin hemsida > Vad det är får vi kanske veta lite mera om i veckan när de i Las Vegas skall presentera ett fordon från sin nya europeiska samarbetspartner. 5. januar 2003 Kaldt på Jylland og i Nittedal Anton på sydvestre Jylland melder at han målte -5 graders batteritemperatur i sin Peugeot 106 El en kveld, men tross den ekstra kalde vinteren har han kjørt 78 km på den siste ladningen. Hos Øyvind i Nittedal er det nærmere 1 m snø, og nattetemperaturer på -20--25 grader. Han tror at TH!NKens batteri-temperatur da er ca -15, men klarer i alle fall 5 - 6 mil per ladning. Øyvind har både el- og parafinvarme, og bruker elvarme til parafinvarmeren har kommet igang. Ettersom kjøringen nu har vært mest småturer i den kuperte Nittedalen går det altså litt ekstra elenergi. Startproblem, tomgangskjøring og treg girkasse plages de ikke av :-) 5 januari 2003 Mycket snack om hybrider - men inte mycket konkret verkar det vara på årets första bilmässa LA Auto Show, enligt BayArea.com > Det tyckte tydligen omkring 70 konkreta hybridbilsägare också när de demonstrerade för saken utanför mässan. Klart är väl att om bara en bråkdel av "snacket" konkretiseras, så blir det ett lyft för batteriindustrin, och då . . :-) 4 januari 2003 Nu kan amerikanarna beställa "vidundertrillan" hos amazon.com > Där kan du titta på en liten video, och om du går litt längre ned på sidan visas de två batteripaketen med Safts nickelmetalhydrid-batterier. De 120 cellerna skall, vad jag förstår, kunna lagra omkring 1 kWh. Detta skall räcka till 17-25 km's rullning, förmodligen mer än vad både medel-amerikanen och skandinaven promenerar eller cyklar på en dag. 4. januar 2003 Vellykket elbilsprosjekt - skriver Bellona > om ELCIDIS, ett EU-støttet prosjekt med elbiler for vare-distribusjon i seks europeiske byer. Norden var representert av Stavanger og Stockholm. Foruten serieproduserte Peugeot Partner og Citroën Berlingo og Saxo bruktes også spesialbyggde små lastebiler. Prosjektet fortjener større oppmerksomhet enn det har fått, og informasjon finnes i en fin 45 siders papirrapport som også ligger på ELCIDIS.org > 3. januar 2003 Norstarts hjemmeside - har fått en side om Ladeplasser for elbiler i Oslo og omegn > Ta gjerne en titt på Sparenergi.no også > 2 januari 2003 Nyårshälsning från ELFIR Elfordonsintressenternas riksförenings ordförande Matz Nettby ber att via EVguide få framföra Goda Nyårsönskningar till alla medlemmar och elbilsintresserade 1 januari 2003 Hybrider före bränslecellsbilar - tycks GM nu vara inne på enligt EVworld > Utvecklingen av bränslecellsbilen kanske inte kommer att gå så fort som de verkade tro, för inte att tala om infrastruktur-utbyggnaden för hydrogendistribution. Lite "kalla fötter" får man naturligtvis också när man ser hur japanerna kapar åt sig hybridmarknaden. Låt oss bara hoppas på att Kalifornien står på sig, och kanske kan få stöd från EU också, med kravet att hybriderna skall kunna laddas från elnätet också. |
|
Syftet/ hensikten med denna hemsida, och eventuella kommentarer |