EVguide
       En Nordisk vägvisare för
      ELbilsintresserade

   ELbil = Sähkoauto = Rafbila = Electric Vehicle = EV

föreningar

tidskrifter
/info

myndig-
heter
/inst.

skolor
uni-
versitet
forskning

projekt

aktivitets -
kalender

brukare
företag
bilpooler
privata

laddning
parkering

service

producenter
leverantörer

beg./bruktbil säljes


Notiser från december 2001:




30 december 2001
Har någon sett något liknande?
Shellskylt för elbilsladdning!

Denna unika skylt finns
i centrala Stockholm >




29 december
Eldrivna vaxholmare
TV4/ Stockholm rapporterade > nyligen att Vaxholm kommun troligen är den elcykel-tätaste Stockholmskommunen med sina knappt 9.500 invånare och drygt 30 elmotorassisterade (medvinds-) cyklar.
Ta gärna en titt på EVguide´s 2-hjulingssida >




25 december
Vi Bilägares långtest 2001 >
- är nu slut, och summeringen kan läsas i deras pappersutgåva 18/2001.
Toyota Prius kördes 42.451 km och blev bränslesnålast, 5,8 l (snitt för gruppen 7,9 l)/ 100 km, samt även billigast på service.
Sämst på försäkrings- och avskrivnings-kostnader.




23.desember
En elbil på Bornholm
- har jeg gleden å kunne presentere -> i dag.




22 december
samsvart







SAM, en ny schweizisk
folkvagn eller "lillcittra"?

samvit








Precis vad som behövs för att komma från A till B, och inget annat, säger
Creation Research Eng.+ Ecology AG -> skall finnas i denna 3-hjuliga och
2-sitsiga nykonstruktion.
Kommer att introduceras i Schweiz 2002 via COOP till ett pris i underkant av 80.000 SEK + blybatterihyra.




20 december
Toyota laddar för 2003
Toyota meddelar ->  att man från februari 2002 kommer att saluföra den rena elbilen RAV4 EV till menigman i USA, vilket bl.a  LA Department of Water and Power  uppskattar.
Bilen har NiMH batterier med körsträcka på 120 - 160 km/ laddning.

www.Firda.no  tycker RAV4 EV är "ein rein elbil, og helt ureiningsfri"




20.desember
Feilfri Peugeot 106 El
Anton Bech -> rapporterer at han har
passert 18.000 km under året med sin
private Peugeot 106 El, modell 1999.
Som lengst har han i år kjørt 129 km
mellom 2 ladninger, og ikke en eneste
feil har han hatt på bilen!




18.desember
Nedenstående pressemelding
- er etter hva jeg forstår den som nu har kommet på Thinks hjemmeside ->




18.desember
Verdensmester?
Øyvind Lunde -> rapporterer at han med god margin kommer å passere 40.000 km för jul med sin private TH!NK.
Er dette verdensrekord for en privatkjørt
TH!NK?
Og i så fall er han vel også den første private som har "kjørt jorda runt" med en TH!NK?




16 december
Gratis el för laddning i 3 år

avestaberlingo

Avesta Energi >> bjuder under 3 år gratis laddningsel till den som kjöper en Citroën Berlingo El.
Läs även test av Berlingoen i
Motorföraren 4/ 2000 >>




14.desember
NRK
-forteller at de har fått en pressemelding fra Think Nordic der de sier at de regner med å selge ca 240
TH!NK City i Norden i år.
Majoriteten av de ca 1.000 bilene av denne første modellen, som kommer å produseres til og med februar 2002, kommer å gå til USA.




9 december
New York satsar stort
- på "alternative fuel vehicles", där även Think ingår.
Se vidare i evWorld




8 december
En bild till
av Segway HT vid en demonstrationskörning kan man se i Verdens Gang VG >>
- och Dagbladet kallar den Mirakeltrillert >>




7.desember
Smart og lovlig hjemmebrent
- hydrogen til hydrogenbilen skal man kunne produsere hjemme i garasjen, kan man lese på Bellonas hjemmeside
De regner med at bensinen for en mil med Mercedes A skulle koste 6,10 NOK (8,62 kr/l), og hjemmeelektrolysert hydrogen for samme strekning i hydrogenmodellen Necar 4 skulle koste 4,50 (0,57 kr/ kwh).
Altså i og for seg billigere og mindre miljøbelastning, men kanskje burde man også nevne den rene elbilen i sammenhengen?
For eksempel Per J Møller> med sin eldrivna Citroën AX, Thinken Lillemarius i notisen nedenfor her, eller hvorfor ikke Øyvind Lunde > , som med rette har skrevet Sparenergi på sin Think.
Om Bellonas opplysninger er riktige så bruker truligvis hydrogenbilen med brendselcelle 5 - 8 ganger så mye energi "på veien" som den rene elbilen, og da kan sikkert den intelligente leseren selv regne ut milkostnaden for batterielbilen.



6 december
Segway HT/ Zappy
Zapworld har redan lagt ut en
jämförelse på sin hemsida >>
av deras 2- (efter varandra)hjuling och nedan nämnda Segway HT.
Nämnas skall att priset på Segway HT för privata beräknas ligga på 3.000$.
Även om man bara kommer upp i en bråkdel av de 30 - 40.000 enheter per månad som Segway pratar om, så skulle det naturligtvis betyda ett lyft för produktion av större NiMH batterier.




4 december
Revolutionerande uppfinning?

segway

I USA lanserades detta märkliga elfordon i går, med mycket stora förväntningar.
Det har en elmotor till vardera av de två hjulen, och i och med att de kan drivas åt olika håll blir svängradien nära noll. Två NiMH batterier ger 17 - 28 km per laddning, med maxhastighet 20 km/h.
Mycket datorkraft, med bl.a gyro assisterar föraren.
Aftonbladet >> kallar fordonet för åkoped, och de har en bättre bild.
Det amerikanska företaget, Segway >>, kallar det för Segway Human Transporter




3.desember
Ny månedsrapport
- i TH!NKen Lillemarius dagbok >>
9644 km, siden 12.juli, til en strømkostnaden av 964 NOK er vel ikke akkurat noe å klage på?




2.desember
Dansk Solvogn
Danmark har vært med i World Solar Cup flere ganger, men rakk ikke å bli klar med sin siste modell i år.
Men at Solvogn Danmark 4 kommer fremgår helt klart på
Solvogn Danmarks hjemmeside >>




2 december
The minicars are coming
- kan man läsa i den amerikanska tidskriften Popular Science
De provkör TH!NK, Ford Neighbor och Smart, och berättar också att ett amerikanskt företag planerar att importera 16.000 motorlösa Smartbilar för att själva sätta in elmotorer i dem.
















Syftet/ hensikten med denna hemsida, och eventuella kommentarer



 EVguide
                   HEM HOME