EVguide |
En Nordisk vägvisare för |
ELbilsintresserade |
ELbil = Sähköauto = Rafbila = Electric Vehicle = EV |
heter /inst. |
uni- versitet forskning |
kalender |
företag bilpooler privata |
parkering service |
leverantörer beg./bruktbil säljes/köpes |
Notiser från mars 2003:
Arkiv/ tidigare notiser januari 2003 >> december 2002 >> november 2002 >> oktober 2002 >> 25 - 30 september 2002 >> 1 - 24 september 2002 >> juli - augusti 2002 >> april - juni 2002 >> februari/ mars 2002 >> januari 2002 >> december 2001 >> oktober - nov 2001 >> juli - september 2001 >> före juli 2001 >> |
30 mars 2003 Rapport från Kalifornienmötet - har nu kommit i EV World också > 28 mars 2003 Positivt, men inget beslut i Kalifornien i dag CARBs styrelsemöte kunde i kväll inte enas om ändringarna i "nollutsläppslagen", utan arbetsgruppen gör mindre ändringar inför ett nytt möte om en månad. Man skall ge förslag om krav på antal producerade bränslecellsbilar FC, batterielbilar BEV och från elnätet laddningsbara hybridbilar PHEV. Förslag skall också ges om PHEV skall kunna köras minst 20 eller 30 miles på en laddning. Vidare så skall man undersöka hur man kan få befintliga uthyrda BEVs i Kalifornien att rulla vidare. Några intryck, via Internet, från mötet > 28 mars 2003 Kaliforniens Luftvårdsstyrelse CARB - informerades i går inför beslutet om ändringar i "nollutsläppslagen". Ca 75 från "publiken" ville ge sina kommentarer, varför man kl. 21.00 lokal tid bestämde sig för att ajournera mötet till 08.30 (17.30 sv tid) i dag. Jag fångade via Internet-audio några intryck från mötet > 26. mars 2003 Bergenser melder seg på til EV2003 Edgar Evanger sier at "Ruta eg har valgt ikkje er optimal, men lar seg gjennomføre utan for mykje slit & møye" for han og hans TH!NK EL Loco. Det kan man jo lure på når man ser hans imponerende plan. Godt og vel 1.200 km, 3 undersjøiske tunneller og 5 ferjestrekninger. Det blir sikkert en SPENNENDE tur, og god reklame for batterielbilen! 23. mars 2003 Norstarts høringssvar til Vegdirektoratet - om Forsøk med elbil i kollektivfelt kan nu leses på Norstarts side > 22 mars 2003 Lovande Li-batteri utveckling EV World > berättar om lovande upptäckter hos Idaho National Engineering and Environmental Laboratory (INEEL) som ökar energin och minskar självurladd- ningen i Li-batterier. Saken blir ju inte sämre för att man jobbar med poly-merbatterier som ger stor flexibilitet i utformningen. 22. mars 2003 Mange vil jobbe hos Think Nordic i Aurskog Romeriks Nytt lokal TV melder at Think Nordic har fått over 300 søknader til 5 av de utlyste stillingene > i Aurskog. 21. mars 2003 Elbiler i kollektivfeltene - kjemper fremdeles med byråkratien, men i følge Aftenposten > ser det nu ut som om det skal hende i alle fall NOE. En velkjent elbil og fører er med i artikkelen :-) Se artikkel i Teknisk Ukeblad også > 19 mars 2003 Heder åt Ny Teknik - för att de i dagens pappersutgåva tar upp MIT-rapporten om hydrogen. Se notis 8 mars här nedtill. 18. mars 2003 Vestlendinger med GO må man sannelig si at de er som via ferjer Bergen - Danmark og Danmark - Göteborg lurer på om de skal ta seg til Vänern og EV2003. Detta kan man lese på Bergen Thinkere sida > Der er også et par av deres ruteforslag > 18 mars 2003 "Trafiken släpper inte ut några klimat- påverkande gaser" tror var fjärde EU-medborgare i en enkät om energi, kan man läsa i Svenska Dagbladet i dag. Hur verkligheten såg ut i Norge 1998 kan man se i en bra sammanställning på Bellonas sida > 13 mars 2003 Nyhet om Li-Ion batterier Sandia National Laboratories, Kalifornien har upptäckt att med en blanding av kisel och grafit i anoden bör det gå att göra Li-Ion batterier som har mera energi, längre hållbarhet och mindre volym. Se vidare i EV World > 13 mars 2003 ZAP´s Li-Ion batterier - blev vi nog inte så mycket klokare om denna gång heller. Här är en insändare på Yahoo think ev > om saken. Hos ZAP > kan man däremot läsa om vilken otrolig förtjänst det skulle vara om 25% av den amerikanska bilparken har batterier som kan laddas från elnätet, Plug-In. 10 mars 2003 Presentation av Li-Ion batterier från ZAP - har vi ju väntat på. Nu sägs det i ett Pressmeddelande > att detta skall ske i amerikanska TV kanalen Science Central i natt. 9 mars 2003 PLEASE HELP SEND THE MESSAGE THAT CARB MUST NOT GIVE UP ON CALIFORNIA Bring your BEV to the CARB/ZEV Press Conference in West LA on Sunday March 9. That's the message on Yahoo think ev 2202 > 8 mars 2003 Genevesalongen Den schweiziska elbilsföreningen e'mobile visar i år bl.a en ny version av den rena batterielbilen Citröen Berlingo samt hybriderna Renault Kangoo och Toyota Prius. Här är några bilder från salongen > 8 mars 2003 Hydrogen 2030 - 2050 - kan vara ett alternativ antydes det i en MIT rapport (649k pdf) > med sammandrag i EV World > Denna rapport, liksom en rapport från Kalifornienförhandlingarna (1,7M pdf) > bekräftar i mångt och mycket Anton Bechs artikel Fuel cell contra battery > 7 mars 2003 Fint initiativ av ZAP ZAP Zero Air Pollution > kommer under mars att hyra ut sina små elfordon för 5 - 10 $ per dag. Eftersom också de amerikanska bensinpriserna börjar stiga blir det ju ännu mera markant hur mycket lägre driftkostnaderna är för de rena elfordonen är. Tvåhjulingar är ju ofta fritagna från bomavgifter också. 6 mars 2003 Bergen Thinkers - har en meget sen invitasjon til medlemsmøte > i kveld kl 19.00 hos Jette Meyer på Bryggen Kunstskole > 6 mars 2003 Ändringsförslagen till Kalifornska Luftvårdsbyråns CARB styrelsemöte 27 mars har nu lagts ut på nätet > 5 mars 2003 Hydro-Québec gör batterielbil :-) I ett pressmeddelande > informerar Hydro-Québec, Canada att man har träffat avtal med två franska bolag om byggande av en batterielbil primärt för den Europeiska och Nord-Amerikanska marknaden. Elbilskomponenterna, inte minst lithium-metal-polymer batterier, kommer huvudsakligen från Hydro-Québec. Bilen skall presenteras "in the coming months". 4 mars 2003 Thanks to Ken in Calgary, Canada - for his very special links to Norway and EVguide :-) http://68.147.8.131/conversion/ConversionIntro.htm http://68.147.8.131/conversion/ConversionEVLinks.htm 3 mars 2003 PIHEV eller Plug-In Hybrid - kan förhoppningsvis bli ett positivt begrepp, i motsats till vad bilproducenterna försöker att göra det till. Detta har man kommit till vid University of California enligt en artikel i EV World > Med ett batteri för 20 - 60 miles körsträcka per laddning från elnätet skulle större delen av bilens körsträcka kunna ske med ren batteridrift. Med NiMH batterier och univerisitetes egenkonstruerade laddnings- och övervakningsutrustning tror man sig kunna garantera batterilivslängd på upp till 150.000 miles (80-100.000 miles eller 8 år i dag). 2 mars 2003 Kaliforniens Luftvårdsbyrås - möte 27-28 februari om ändringar av utsläppsvillkoren har skjutits upp en månad. Det gäller ju att inte ge bilproducenternas jurister några fler kryphål. I EV World > kan man också läsa att producenterna inte tycker att det behövs några nya regler, utan "tvång att producera batteri- och hybridbilar kommer bara att försena utvecklingen av bränslecellsbilen". För er som börjar tröttna på producenter som inte vill producera kan det kanske börja bli dags att titta på byggsats/kitsförsäljare som electroauto.com > Ken Norwick > visar hur man gör det. |
|
Syftet/ hensikten med denna hemsida, och eventuella kommentarer |