EVguide
HEM HOME
Tekniska Mässan i Stockholm 7 - 11 okt. 2003 Jonas Rylanders examensarbete vid högskolan för design och konsthantverk HDK i Göteborg blev denna futuristiska koncept- modell av en motorcykel med ekologisk drivkraft, en hybrid-drivlina. Modellen byggdes i samarbete med HEMI Modeller & Prototyper AB > En längre intervju med Jonas finns i Ny Teknik > Anton Nordenstam, Micael Lyttbacka och Peter Björk vid Umeå Universitet har, för att "få möjlighet att fördjupa sina kunskaper inom området 'framtida energikällor/fordon m.m'" under 2002 - 2003 utfört projektarbetet Elvira, som innefattar konstruktion av en elmoped. TUDOR AB sponsrade med batterier, och BT Truckservice Umeå med elmotor. Här kan du läsa mera om projektet: http://www.ing.umu.se/~el00anm/ Universitet ser gärna att det blir en fortsättning inom ämnet, till exempel ett projektarbete som omfattar elBILEN. Monark visade en cykel med navmotor fram som de producerar för svenska Posten. Batteriet sitter i en liten låda baktill. Finska Helkama > berättade att de gör elassisterade cyklar med Yamahamotorer till finska Posten. Linköpings Universitet visade upp den Volvo V70 som de, tillsammans med Volvo, under tre år skall utreda fyrhjulsstyrning. På deras hemsida > kan man hämta ett par skojiga videor (för de som har bredband). Flera leverantörer av batterier och laddare fanns med i år, till exempel Batteriunion EnerSys/ Hawker och Tudor AB
|
EVguide
HEM HOME