EVguide
HEM HOME
Senaste ändring 22.maj 09:30 - 2022 Torsdag 26 maj - - - Söndag 29 maj i København Översikt alla EV200X sidor Huvudsida EV2022> Nordiska laddplats-informations sidor : NO: www.elbil.no SE: www.uppladdning.nu och DK: Clever.dk
Tack till familjen Bech med sin Peugeot 106 El och Øyvind Lunde, Arne Veidel med sina Th!nkbilar som i 2001 möjliggjorde det som nu blir den 20:e årliga elbils-sammankomsten, EV2022. |
|
I en Nissan Leaf kommer Per Praëm och Annette från Köbenhavn, Danmark Per har i många år varit, och är, en riktig trotjänare för Dansk Elbil Komite - under lång tid också som Webmaster. Per jobbar nu för det danska laddinfrastruktur - företaget Clever som nu också har samarbetspartners i Sverige. < Nissan Leaf, Model 2018, 40kWh batteri |
|
I en Renault Zoe kommer Bent Johannesen och Marianne, från Vejle, Östjylland, Danmark 24. mars 2019 fikk jeg denne rapport fra Marianne og Bent: Vores vognpark ser lidt anderledes ud i dag. Som du kan se på billede har vi stadig den stengrå Think Classic 2001 som jeg jævnlig køre i. Super fejlfri, den er som ny, kun kørt 37.000 km. Den sorte Zoe, årg. 2014, køre jeg til dagligt. Den købte vi sidste år brugt (var med i Gøteborg EV2018) 22 kw batteri 43 kw ac hurtigladning. kørt 96000 km. Den grå Zoe er Mariannes nye 2019 40 kw batteri 22 kW, ac opladning, 3.000 km. Det er den vi kommer til Grimstad i. Den grønne er klodset op i garagen og vil nok ikke komme på vejen igen. Gemmer den til reservedele. Den Hvide Zoe solgt efter 6 år og 130.000 km) Hilsen Marianne og Bent |
Foto: Stefan Nilsson Peugeot Partner El, Mod. 1999, 14 kWh med körsträcka 90+ km De drygt 50 bensinfaten symboliserar den bensin- mängd som Tommy och hans två första rena elbilar har sparad miljön för. |
Citroën Berlingo El, Mod. 2014, 22,5 kWh med körsträcka ung. 170km En ny Opel Combo e-life är beställd. Leveranstid EFTER EV2022.Körsträcka ung. 280km Se bilder på carpixel |
22.maj 2022. Tommy Engkvist, Huddinge, Stockholm och Knut Abrahamsen, Stockholm Tommy har körd rena elbilar som "førstebil" seden 1992 då han byggde om en VW Golf till ren elbil. I 2003, efter 40.000 ELkm, sålde han Golfen och köpte en Peugeot Partner El 1999. Montering av 300W solpaneler på bilens tak hösten 2012 visade att man har nytta av sådant i Stockholm också :-) PP`n hade i april 2017 rullad 153.000+ ELkm med NiCd-originalbatterier. och fick i nästan ett halvår vila och visa upp sig på Citroën Berlingo El, Mod. 2014, 22,5 kWh med körsträcka ung. 170km Se också Partner på museum I sept. 2016 köpte Tommy en nästan ny Citroën Berlingo El med snabbladdningsmöjlighet. Se bild. Detta är en systermodell till den Peugeot Partner El som vi fick låna till EV2015 i Oslo Berlingoen tog oss till EV2017 på Jylland, och till EV2018 i Göteborg. Då var mätarställningen 40.488 km. Såhär lite före starten till EV2019 i Grimstad står kmräknaren på nnnnnn, så nog måste man säga att Tommys rena elbilar är välanvända. |
|
I en Toyota RAV 4 El, eller en Tesla Y, kommer Nikolay från Malmö. Nikolay är en riktig elbilsveteran, och började tidigt notera sina laddplatser. Detta resulterde i laddprogrammet www.uppladdning.nu I början blev det nog mest använd i Norge, som satsade mera på elbilar. En annan elbilsveteran, Tommy Engkvist, har rapporterad in tusentals kontakter till registeret. |
Tesla Model Y BMW i3 Rex Laddhybrid Martin visar både fina bilar och carport |
Se Henney KW 19XX (wiki) |
|
Lennart Hellberg och Marlene besöker oss från
Frankrike i år också. Lennart är en av våra mera frekventa deltagare, och vi är glada för att Marlene trivdes så bra på EV2018 att hon kommer med i år också. Bilden till vänster är tagen vid EV2018 i köket i Hans-Olofs fina ekohus. Den fina röda veteranbilen, slutet av 50-talet, till vänster är Lennarts ögonsten "hemma" i Frankrike. Han har haft den i många år, men säger att han nu gärna säljer den till någon i Norden, om intresse finns. Annars har Lennart också köpt flera av efterkrigstidens första serieproduserade brukta rena elbilar. Två Renault Clio El, Peugeot 106 El och en Citroén Berlingo El. Efter hans genomgångar av dessa bilar har de kunnat rulla vidare hos många som gärna ville ha elbil, men inte "meka" med dem. På väg till EV2009 och EVS24 i Stavanger vann Arnstein och Lennart ett minirally med en Ford Ranger EV från Elimport i Kristiansand. |
Den förste Tesla Model 3 på ett EV200x treff kommer med Jørn og Wenche Uldalen, Asker/Oslo, Norge De er Elbilister siden 2005. Div. Citroén Saxo/Peugeot 106 som de har kjørt tilsammen ca 160.000 km. To fremdeles i daglig drift. Har også en VW e-Up! 2015 som har rullet 75.000 km. Tesla Model 3: Prisen i Norge for "long range" (560km rekkevidde) og AWD (dual motor) er nu 442.000 NOK Jörn har tatt namnet Elmo på Elbilforum, etter Sesame Street/Muppetshow figuren som ofte ses på Elbil Norges Forum :-) Jo, han er Gull medlem der. Se også www.uldalen.no/Elbil/elbil.htm der han har hjelpt mange eiere av de gamle rene elbilene å få dem å rulle ytterligere noen mil. < ----- Slutt på ventetiden for en tålmodig kunde Jörn satte seg på en venteliste hos Tesla allerede i april 2016. Bestillingen la han inn 5. des. 2018, som var første dag det var mulig i Norge. Leveransen, på bilde her, var i begynnelsen av mars 2019 |
I en Nissan Leaf kommer - Kenneth fra Kristiansand, Norge Vi har jo som regel fint vär ved våre EV200X treffer. Dog, da vi ved EV2007 i Rakkestad skulle kjöre glatt-/ halk-bane regnet det "hund & katter", eller hva det nu heter. Men da det virket som at arrangören hadde bestilt det väret var det ingen som klaget, heller ikke Bente og Kenneth. De er lengst til venstre på bilde. Se mere på EV2007 |
25. april 2022. PLATS FÖR LITE BASDATA OM TESLA Y/ kilometer er kørt med el fra opladning via eksternt eluttag, plug-in. Nogle dage er kørselsbehovet således, at bilens indbyggede generator (Range Extender = REX) må hjælpe til. |
sssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss |
BMW i3 REX Martin Bech, Hjörring, Nordjylland, Danmark Martin købte våren 2015 en BMW i3 REX model 2014, og han har nu kørt 70.000 km med den. ssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss Dette er en av de moderne plug-in hybridbiler. Förste langtur for bilen og Martin ble den fine turen til EV2015 i Oslo Batteriet i den innehåller 19 kWh ved full ladning, vilket ger bilen en ren kjörestrekning på 120 km. Daglig transport for å komme til og fra jobben sker med ren eldrift, så mere end 90 % af de kørte kilometer er kørt med el fra opladning via eksternt eluttag, plug-in. Nogle dage er kørselsbehovet således, at bilens indbyggede generator (Range Extender = REX) må hjælpe til. |
I den första Tesla X på våra Nordiska samlingar kommer Veronica och Magnus från Stenungsund resp. Trollhättan i Sverige Magnus Johansson träffade vi vid EV2016 i Huskvarna. Då tog han, efter några års "vila", åter över ordförandeskapet för Föreningen Elbil Sverige Veronica Jonsson är kassör i föreningen. Se Föreningen Elbil Sverige och about.me/magnus_jo Magnus har under många år modifierad och körd två 1991 VW Golf II CityStromer, så det är naturligtvis ett jättesteg när han nu börjar köra Tesla X. Se 1991 Volkswagen Golf II CityStromer 1 resp 1991 Volkswagen Golf II CityStromer 2 Elbil Sveriges tappra elbilsbyggare - träffas varje torsdagskväll i en lada hos Magnus för att bygga om en SAAB 9-3 till en ren elbil. < Foto: Veronica provsitter i den nya Tesla X och Magnus fotograferar när de hämtar bilen 14 sept. 2016 Det är en Tesla X P90D Model 2016 90 kWh batteri med Körsträcka 489 km |
|
Jobbar till 100% med EV/ELfordon gör Matthew Trevaskis från Cornwall, UK Se www.eco-drive.co.uk Matthew hjälper bl.a. till med att få flera laddplatser för både "vanlig" och snabbladdning i Cornwall. Han startar också et nytt bolag: Se www.drivenergy.uk för leverans av Mennekes-laddplatser i UK. I samarbete med producenterna Peugeot, Citroen, Renault, BMWi och Kia utbildar han elbilsförsäljare. Inte nog med det, han blev i slutet av mars 2017 utnämnd till "The Head of EV for the Renewable Energy Association in the UK". Se utilityweek.co.uk Men ändå tar han sig tid att besöka EV2017 :-) Grattis, och tack för det. |
Thinken ELvis 2002 - 2014 VW e-Up ! ELLA 2014 - Modell 2002 Batteri ??kWh Modell 2014 Batteri 18,7 kWh Körsträcka Sommar: 80-90 km Vinter: 60 km Körsträcka Sommar: 120-130 km Vinter: 80 km Jette har som längst körd 125 km på en laddning "Rekord på 160 km på flatmark og medvind i Danmark" "Avstandene er inklusive mye bakkekjöring, bor 160 moh på 3,5 kms avstand" |
Med VW e-Up! - én ELLA kommer Jette Meyer från Bergen, Norge Jette var en av de första privata som fick köpa en ny fabriksbyggd Think i Norge. Leveransen blev precis före EV2002, så hon fick nästan direkt sätta sig i den för att möta oss som kom över fjället från Oslo. Inte nog med det, hon lyckades också att få oss att köra UPPför en av Norges brantaste fjällvägar, Stalheimskleiva På kvällen bjöd hon på soppa och bröd i sitt fina hus på Bergen Brygge :-) I EV2009 viste hon och Terje Lied att det gick fint att köra elbil via gratis färjor på sträckningen Bergen - Stavanger. Efter 12 år och 90.000+ km och fortfarande med originalbatterier lät Jette ELvis rulla vidare hos en av hennes väninnor. Jette fastnade för en VW e-Up !, och liksom med ELvis blev det nu spännande om den skulle komma i tid till EV2014 Och sannerligen blev det nästan direkt från leverantören till Bergensbryggan och Danmarksfärjan :-) Ja det skall väl sägas att den fick namnet ELLA. Till EV2017 kör hon Bergen - Kristiansand, där hon och ELLA tar båten till Hirtshals på Jylland. |
Ford Ranger EV Lorents, som bor på Jæren i Rogaland, Norge henter Johannes Myhre i Kristansand der de kjörer ombord på fergen til Hirtshals. Lorents kjøpte bilen fra Johannes i januar 2012. Stor honnör til Johannes som klarte å redde noen av disse bilene i USA og fikk dem godkjent i Norge også. På wikipedia.org kan du lese litt mer om den. Se også elbilimport.no I 2009 ble Arnstein och Lennart totalvinnare med en Ranger i Minirallyt Ogna - Stavanger. < Lorents bil, til venstre, er årsmodell 1999 og har ett NiMh batteri som kan lades med 26kWh og Ved fint vær i Danmark bör det gi 150km :-) |
Till vänster Renault Kangoo Model 2002 med 13kWh batteri som ger ca. 90km körning Till höger Think Model 2010 med 24kWh batteri som ger ca. 170km körning. 27 april rapporterar Walter: Unfortunately, the car's Zebra battery stopped working a few days ago |
Walter van Damme Woensdrecht i Holland Walter är en trogen gäst på våra träffar. tedt Han har såld sin Renault Kangoo El 2002, men ser gärna att bilden ligger kvar som bevis för att det fanns flera gångbara rena moderna elbilar redan vid sekelskiftet. Och Thinken som nu har rullad 80.000km utan tekniska problem är ju ytterligare ett bevis för detta. Han tar sig till Jylland med kollektiva färdmedel, och formodligen får han plats i familjen Bechs elbil från Ringköbing till Ebeltoft. Holland har ju, liksom Norge, blivit positivt omtalad när det gäller elbilsintroduktionen i landet. Om det kan säkert Walter rapportera lite mera. |
|
I en Nissan Leaf kommer Per Praëm och Annette från Köbenhavn, Danmark Per har i många år varit, och är, en riktig trotjänare för Dansk Elbil Komite - under lång tid också som Webmaster. Per jobbar nu för det danska laddinfrastruktur - företaget Clever som nu också har samarbetspartners i Sverige. Bilden visar Pers företagsbil tidigare år, men i år kommer de med deras privata silverfärgade Nissan Leaf. |
|
Toyota Prius med sladd för laddning från yttre strömkälla Benny Nyberg, Göteborg, Sverige - lessnade på att vänta på att Toyota skulle komma med en plug-in Prius version, så han konverterade själv en av deras bagagnade "icke plug-in" Priusar. I 2012 kompletterad den med tre nya batterier, laddare och nätsladd med mera. Kanske kommer han med den till Jönköping på söndagen. Han har också en Renault Clio El, årsmodell 1997, har totalt rullad 78.000 km, varav 45.600 km med Benny. Detta blir Bennys nionde EV200X treff. Ofta har han haft med sig hustru Marita och sonen Daniel. Daniel hade med sig en elassisterad "miniscooter" redan på EV2005 och 2006 ! Benny är flitig gäst på www.elbil.forum24.se som ju började som ett Clio-forum. |
|
I en tyskregistrerad Renault Zoe kom ett ungt par från Tyskland. Registreringsskylten avslöjade att deras bil var en Zero Emission Elektrisk bil, så naturligtvis var de extra välkomna :-) |
EVguide
HEM HOME