EVguide
HEM HOME
i samarbete med
solkraft
solkraft.se
EV2009
Samling 13 - 15 maj i Stavanger, Norge för ELfordons / Electric Vehicles intresserade
Här är några bilder från EVS Vikingloppet som huvudsakligen bestod av ett lopp från Oslo till Stavanger,
och ett kortare lopp från Ogna/ Egersund via Klepp till Stavanger.
Deltagare från EV2009 deltog i båda loppen men dessa bilder är från den kortare versionen.
Viking Rallys representanter informerar oss som skal starta i Minirallyt från Ogna/ Egersund till Stavanger
Uppställning för start i Think: Kari och Halvard, i Peugeot Partner El: Torfinn och Angelo, i Reva: Tommy R samt i Ford Ranger EV: Ravn med sin far Georg
Det var tidkontroll både vid in- och utfart från Kartringbanan
Här lägger Arnstein och Lennart i Ford Ranger EV grunden för det som skulle bli totalvinnare i Minirallyt
Se resultatlistan för sträckan Ogna/ Egersund - Stavanger på EVS Vikingrally
Øyvind och Ståle gjorde det bäst vid slalåmen i Klepp, där var det bara två av Teslorna som hade bättre tider.
Se alle resultatlistene för sträckan Oslo - Stavanger på EVS Vikingrally
Från duktiga Team Alternativ Energi AS, Svein Teistedal och Tor Heldal, som körde Oslo - Stavanger,
har EVguide fått bilde och denna lilla rapport:
Vi ledet løpet fram til midt på siste dag. Da gjensto løp på Klepp go-cart bane, samt en aksellerasjonstest.
Han som regnet ut resultatene fulgte ikke poengsystemet i "Road book".
Her står det at hvert sekund brukt på gocart løpet skal telle 1/4 prikk.
I utregninga ble hvert sekund tellt som 1 prikk. Dermed så havnet vi på 3. plass.
Vi er begynt litt med å bygge om gamle EL-biler ved å sette inn Li-FePO4 batterier.
Bilen vår er en Citroën Saxo El er 1997 modell
Saxoen ble bygd om til Li. i Januar i år.
Vi har en pakke på 200 Ah og 144 Volt i den.
Med den nye batteripakken har bilen nå en rekkevidde på 250 km.
Vekta av batteripakken er 280 kg, som er det samme som i en original Saxo
Den har nå kjørt ca 6.000 km på Li batteriene. Vi er så langt svært fornøyd med dem.
Det ble gjort Energimålinger på de første ca 450 km. Men det er usikkerhet i om hvor nøyaktige de ble.
Trehjulsbilen Twike vant overlegent.
Andreplassen gikk til Mitsubishi med et forbruk på ca 53 kWh
Tredjeplassen gikk til oss med et forbruk på ca 54,5 kWh
Buddy og Thinkene lå på 60-65 kWh
Noen av de raske lå på rundt 100 kWh
Vennlig hilsen
Svein Teistedal
Alternativ Energi AS
Heder till "Citybilen" Kewet Buddy, med Valence litiumbatterier,
som körde hela sträckan Oslo - Stavanger på 570 km
Så såg det ut inifrån Partneren när vi varvade första gången av de två varven på slalåmbanan
Göteborg Gatubolag AB och Eidsiva Energi ställde upp med två av de numera många Toyota Priusar
som brukarna själva bekostar ombyggnad av till plug-in hybrider
Läs mer på EVS Vikingrally
Schweiziska Brusa E - Spyder
Läs mer på EVS Vikingrally
Schweiziska Protoscar Lampo
Läs mer på EVS Vikingrally
Honnör till
Daniel och Ulrich Zwick
som körde Oslo - Stavanger
i schweizisk/ tyska muskelhybriden Twike
Läs mer på EVS Vikingrally
Norsk Vind Energi körde med egen vindmölla
på sin Peugeot 106 El
Efter Klepp blev det ett litet accelerationsprov
- och sedan dök det sannerligen upp en obemannad
betalstation, men som tur var hade vi med de 13
kronor som krävdes då vi inte har "EL" på de svenska
skyltarna
Mitsubishi i-MiEV
Fiat Micro - Vett
Stor, stor heder till Robert och sonen? som var de enda med en
tvåhjuling och blev trea av alla startande från Ogna.
Efter samling på ovanstående fina rastplats kördes i karavan den sista korta biten in till EVS-24,
där den skarpa solen förmörknade målgangen, men här är i alla fall bilderna:
Hovedside EV2009 >
Deltagerliste/ påmelding >
Stockholm - Stavanger - Stockholm >
Alle EV200X turene >
EV2009 og EVS24 på Norstarts Forum >
EVS-24 >
Viking Rally >
EVguide
HEM HOME
i samarbete med
solkraft
solkraft.se