EVguide
                   HEM HOME



i samarbete med

 solkraft
            solkraft.se

Senaste ändring 27 maj 2009


EV2009

Samling 13 - 15 maj i Stavanger, Norge för ELfordons / Electric Vehicles intresserade


Här är några bilder från EVS Vikingloppet som huvudsakligen bestod av ett lopp från Oslo till Stavanger,
och ett kortare lopp från Ogna/ Egersund via Klepp till Stavanger.

Deltagare från EV2009 deltog i båda loppen men dessa bilder är från den kortare versionen.


Minirally registrering i Ogna Tommy får information


































  Viking Rallys representanter informerar oss som skal starta i Minirallyt från Ogna/ Egersund till Stavanger



Minirallystart i Ogna Ravn i nr. 41

































  Uppställning för start i Think: Kari och Halvard, i Peugeot Partner El: Torfinn och Angelo, i Reva: Tommy R          samt i Ford Ranger EV: Ravn med sin far Georg



tidskontroll i Klepp































  Det var tidkontroll både vid in- och utfart från Kartringbanan



Klepp Kartring


































Minirallyvinnare Arnstein och Lennart




































  Här lägger Arnstein och Lennart i Ford Ranger EV grunden för det som skulle bli totalvinnare i Minirallyt
  Se resultatlistan för sträckan Ogna/ Egersund - Stavanger på   EVS Vikingrally



Öyvind startar






























  Øyvind och Ståle gjorde det bäst vid slalåmen i Klepp, där var det bara två av Teslorna som hade bättre tider.
  Se alle resultatlistene för sträckan Oslo - Stavanger på   EVS Vikingrally




Saxo anno 1997 !































 Från duktiga Team Alternativ Energi AS, Svein Teistedal och Tor Heldal, som körde Oslo - Stavanger,
 har EVguide fått bilde och denna lilla rapport:

  Vi ledet løpet fram til midt på siste dag. Da gjensto løp på Klepp go-cart bane, samt en aksellerasjonstest.
  Han som regnet ut resultatene fulgte ikke poengsystemet i "Road book".
  Her står det at hvert sekund brukt på gocart løpet skal telle 1/4 prikk.
  I utregninga ble hvert sekund tellt som 1 prikk. Dermed så havnet vi på 3. plass.

  Vi er begynt litt med å bygge om gamle EL-biler ved å sette inn Li-FePO4 batterier.
  Bilen vår er en Citroën Saxo El er 1997 modell
  Saxoen ble bygd om til Li. i Januar i år.
  Vi har en pakke på 200 Ah og 144 Volt i den.
  Med den nye batteripakken har bilen nå en rekkevidde på 250 km.
  Vekta av batteripakken er 280 kg, som er det samme som i en original Saxo
  Den har nå kjørt ca 6.000 km på Li batteriene. Vi er så langt svært fornøyd med dem.

  Det ble gjort Energimålinger på de første ca 450 km. Men det er usikkerhet i om hvor nøyaktige de ble.
  Trehjulsbilen Twike vant overlegent.
  Andreplassen gikk til Mitsubishi med et forbruk på ca 53 kWh
  Tredjeplassen gikk til oss med et forbruk på ca 54,5 kWh
  Buddy og Thinkene lå på 60-65 kWh
  Noen av de raske lå på rundt 100 kWh
  Vennlig hilsen
  Svein Teistedal
  Alternativ Energi AS





Buddy med Valence litiumbatterier



































  Heder till "Citybilen" Kewet Buddy, med Valence litiumbatterier,
  som körde hela sträckan Oslo - Stavanger på 570 km




Första varv med Partner





























  Så såg det ut inifrån Partneren när vi varvade första gången av de två varven på slalåmbanan




Matz Nettby, Göteborgs Gatubolag i deras ombyggda plug-in Prius




























  Göteborg Gatubolag AB och Eidsiva Energi ställde upp med två av de numera många Toyota Priusar
  som brukarna själva bekostar ombyggnad av till plug-in hybrider
  Läs mer på EVS Vikingrally




Brusa E-SpyderBrusa E-Spyder laddar





























Schweiziska Brusa E - Spyder          Läs mer på EVS Vikingrally




Lampo





























Schweiziska Protoscar Lampo          Läs mer på EVS Vikingrally




Twike muskelhybrid













    Honnör till
    Daniel och Ulrich Zwick
    som körde Oslo - Stavanger
    i schweizisk/ tyska muskelhybriden Twike
    Läs mer på EVS Vikingrally














Norsk Vind Energi i en Peugeot 106 El











    Norsk Vind Energi körde med egen vindmölla
    på sin Peugeot 106 El























 Efter Klepp blev det ett litet accelerationsprov


accelerationstetest
































bomavgift 13 kr









  - och sedan dök det sannerligen upp en obemannad
  betalstation, men som tur var hade vi med de 13
  kronor som krävdes då vi inte har "EL" på de svenska
  skyltarna






























i-MiEV











    Mitsubishi i-MiEV























Fiat Micro - Vett











    Fiat Micro - Vett
























Vectrix


































  Stor, stor heder till Robert och sonen? som var de enda med en tvåhjuling och blev trea av alla startande från Ogna.

Efter samling på ovanstående fina rastplats kördes i karavan den sista korta biten in till EVS-24,

där den skarpa solen förmörknade målgangen, men här är i alla fall bilderna:

Pampig målgång



























- och mera folk

























  Hovedside EV2009 >

  Deltagerliste/ påmelding >

  Stockholm - Stavanger - Stockholm >

  Alle EV200X turene >


  EV2009 og EVS24 på Norstarts Forum >

  EVS-24 >

  Viking Rally >

 EVguide
                   HEM HOME


i samarbete med



 solkraft
            solkraft.se