EVguide
HEM HOME
Text och foto: Knut Abrahamsen Oresund Electric Car Rally OECR 2015
Samling i Köpenhamn fredag eftermiddag, och bilarna laddades under natten så att de TOTALVINNARE 2015 blev Patrik och pappa Martin Messer Thomsen, från Danmark, i en VW e - GOLF Jodå, de vann i 2014 också, och de var med på EV2010 i Trollhättan :-) På silver och bronsplatserna kom Team VPA, Danmark med Lau Peidrup och Lars Jonas Olsen i en e - GOLF och eForce Three, Sverige med Gordon Strömfelt (BlixtGordon) och Emil Lidström. Vid avslutningen på Stortorget i Malmö delade ordföranden för Elbil Sverige, Sven Forsberg (till höger), och chefredaktören för tidningen Elbil, Fredrik Sandberg, deras årlige diplomer. Ovan tas diplomet för ÅRETS ELBIL, VW e - GOLF, emot av Slavo Veljkovic, Din Bil Syd. Prinsessan Sofia fick diplomet för ÅRETS ELBILSFÖRARE i en Mitsubishi i-MiEV. Samma modell som Garos röda nedan. Prinsessan hade inte möjlighet att närvara. Nedan tar Majvor Persson (C) emot diplomet till Laholms kommun för ÅRETS LADDPLATS på Hästtorget i Laholm. Här några av de RENA elbilarna BMWi3 I den rena elversion av BMWi3 körde e-on Danmarks team Torben Fog med co-driver Pernille Fog. Kia Soul EV Den stora vindkraftproducenten Vestas har naturligtvis all grund att "pusha" för elbilen. Joel Olthed med co-driver Rune Tidemand Wedervang körde in till silverplats i energitävlingen, 7,28 kWh/ ton och bronsplats i bruttoenergitävlingen, 90 km på 11,4 kWh. Mercedes B-klasse El Jo det är en ren elbil från Mercedes Bentz, och med tanke på att det är team STR Sveriges Trafikskolors Riksförbund som kör den så dröjer det kanske inte så länge innan vi ser den som körskolebil. Mini ElKoja Stor honnör till Patrik Svedberg som var den ende som ställde upp med en egen- konverterad bensinbil till en ren elbil. Han har nyligen byggt om en Mini av årsmodell 1977 till en ren elbil. Här kan du se hans "dagbok" från projektet elkoja.blogspot.se Mitsibushi i-MiEV Som synes så lever Garo som de lever. Ingen kan väl säga att de inte har sett att det står Garo på var och varannan laddstolpe i Norden. Stor honnör både för deras personal och utrustning som ser till att laddningen sker snabbt och säkert på alla besöksställen i Oresund Electric Car Rally. Detta är den bilmodell som prinsessan Sofia kör. Nissan Leaf Acenta Detta är Gordon Strömfelts, alias Blixt Gordon, bil, och tillsammans med co-driver Emil Lidström vann de förstapris för lägst energiförbrukning, 6,76 kWh/ ton, blev tvåa i precisionstävlingen och nummer tre totalt. Nissan Leaf C4 Energi är duktiga att använda sina Leafar som reklampelare. Läs också om deras solbilspool där privatpersoner och företag i Kristianstad kan hyra deras Leafar. Nissan E-NV200 Evalia Dansk Elbil Support körde med sin Nissan E-NV200 Evalia som kan fås som minibuss med 8 stolar. Se www.nissan.se Nissan E-NV200 Eldupphör.se - använder effektivt den stora "reklamytan" som finns på bilen. På sladden står det "vi är laddade för din nästa utbildning", och i deras miljöpolicy står det att deras "Nya fordon ska drivas av gas eller el". Mitsibushi i-MiEV Detta är franska Peugeots version av Mitsibushi i-MiEV. Här presenteras den av Jan Johansen med co-driver Merete Johansen. Renault Zoe Intervjuaren Mattias Goldmann tyckte naturligtvis det var skoj att intervjua tidigare kollegaer i Gröna Bilster, här Johanna Grant. Renault Zoe Peter Bäckström är en viktig person i OECR-projektet, men i år är han co-driver i sitt företags elbil. Förare är Martin Jervill. På bilen står det "E-mobility since 1992", så man förstår att det är en elbilsveteran vi talar om. Renault Zoe Jovisst, på Trafikpedagogerna i Lunds hemsida kan man läsa att de redan har körkortsutbildning med ren elbil. Renault Kangoo Också i år ställde Landskrona Energi upp med sin Kangoo med det symboliska röda avgasröret med knut på. Årets team, Ingvi Thorkelsson med co-driver Magnus Sjövik, tog guldplatsen i precisionstävlingen. Renault Fluence Z.E. - är inte så vanlig i Norden i varken el- eller fossilversion, men togs in i Danmark till batteribytesprojektet Better Place där. Nu är detta projekt avvecklad, och några av bilarna kommer säkert att rulla på bruktmarknaden i Norden. Förra året var fyra av dem med i rallyt, i år bara denna. Smart El Team VPA, Bjørn Lyngmyr med co-driver Lotte Bødstrup. Tesla Roadster Också i år rattade tidningen Elbilen i Sverige's Fredrik Sandberg och Örjan Hedblom en lånad Tesla Roadster. Hans-Olof Nilsson importerade den som en av de första Teslabilarna i Sverige och gav den registreringsskylten KÖRPÅEL. Tesla Model S Johan Sörliden är en riktig Teslaveteran och var med de första i Sverige att köpa både Roadster och Model S. I år blev det en silverplats i Regularity-tävlingen bronsplats i energitävlingen mellan Köpenhamn och Helsingborg, 7,36 kWh/ ton och den förargliga, men ändå repektfulla, fjärde platsen i totaltävlingen. Här är en bild från EV2010 i Trollhättan med Johan, Pär och veteranen Hans-Olof Nilsson. Tesla Model S Sebab AB förstår att använda den fina Tesla S som reklampelare. Här med Thomas Andersson och co-driver Martin King. Toyota RAV4 El Nikolay Shishkov har i många år visad vilket fint embryo till en ren elbil hade i -90 talets Toyota RAV4 El. Han körde utan co-driver men lyckades ändå att ta bronsplatsen i Regularity-tävlingen, blev 8:e i totaltävlingen samt 9:e i energitävlingen, 8,01 kWh/ ton. Han har en stor del av äran för det fina laddplatsinfo-programmet www.uppladdning.nu Volvo C30 El Åter en bil från Sveriges Trafikskolors Riksförbund, - nu med teamet Karin Joelsson med co-driver Pia Söderlund. VW e-Up! Helsingborg Stads team Fredrik Falkenström med co-driver Mattias Alfredsson körde in nummer 46 till en hedrande guldplats i bruttoenergitävlingen, 90 km på 10,19 kWh :-) niondeplats i totaltävlingen och en 12 plats i energitävlingen, 8,4 kWh/ ton. VW e-Up! Öresundskraft Energi & Fastighet´s team Ida Arvidsson med co-driver Annsofi Frendin körde in nummer 56 till en hedrande silverplats i bruttoenergitävlingen, 90 km på 10,4 kWh. VW e-GOLF Totalvinnare 2015 blev Patrik och pappa Martin Messer Thomsen i denna VW e-GOLF Så här kvalificerade de sig till totalsegern : 4:e- plats i regularitytävlingen 6:e- plats i energitävlingen, 7,71 kWh/ ton. 7:de-plats i bruttoenergitävlingen, 12,4 kWh på 90 km 9:e- plats i precisiontävlingen Och att tiden går fort ser man om man tittar på bilden av Patrik vid EV2010 i Trollhättan där de också deltog :-) Nämnas kan att Martin vann totalsegern vid OECR 2014 också. VW e-GOLF Murtans Trafikskola visade med team "Elbilskörkort i ELGOLF", Lennart Svensson och co-driver Carina Svensson, att de är på god väg med utbildning i en ren elbil. Plug-in hybrider BMWi3 Rex Clever Danmark, med team Per Praem och co-driver Annette Praem, kom i år i plug-in versionen av BMWi3. De tog bronsplatsen i Precisionstävlingen. BMWi3 Rex Erikssons Trafikskola med team Jörgen Rodian och co-driver Willy Dinic, representerar ännu en körskola på väg in i elbilsvärlden:-) Mitsubishi Outlander Plug-in hybrid Detta är nu en av de mest sålda plug-in hybrid modellerna i Norden. Den är nu en av de vanligaste bilarna vid laddplatserna i Stockholm. Redan vid rallyt 2013 körde representanter från Stockholm Stad med en demobil av modellen. Se bilderna här :-) |
EVguide
HEM HOME