EVguide
HEM HOME
5 juni 2013/ Knut Abrahamsen Oresund Electric Car Rally OECR 2013 Lördag 1 juni Köpenhamn - Helsigör - Helsingborg, Medan vi väntade på tävlingsbilarna så passade Karolina Skog, kommunalråd för framtidens trafik i Malmö, på att inviga två laddplatser med solcellstak. Som synes på bilden så är det mycket genomskinligt takutrymme mellan solcellspanelerna, vilket ger mera dagsljus under taket. Den ena platsen är allmän, och den andre disponeras av bilpoolen Sunfleet. En Mannekes- och en Schukokontakt till varje plats. Totalvinnare 2013 blev en Nissan Leaf med Andy Rietschel och Gordon Strömfelt. De blev också 2:a både i klass Energi netto och klass Regularity Vinnare av Energi netto blev en Tesla S Performance med Christian Marcus och Julie Lysemose. De blev också 2:a Totalt Vinnare av Regularity blev en RAV4 EV med Nikolay Shishkov och Anna Lindblad. De blev också 3:a både i Energi netto och Totalt Vinnare av Energi netto blev en Peugeot Ion, som Garos röda bil nedanför här, med Heidi Bruun och Grete Sørensen. från Det sociale Hjemmepleje (Hemtjänsten) i Köpenhamn Tina Thörner då ? Jodå, hon var kartläsare för politikerna Åsa Romson och Lars Thunberg i en Nissan Leaf från Öresundskraft, och de blev 4:a i alla klasser :-) Laddstolpespecialisten Garo - gjorde inte bara en fantastisk service för att alla skulle få ladda, men tog sig också tid till att själva motionera sin Mitsubishi i-MiEV i tävlingen. Teslabrukare som alltid ställer upp Hur skulle vi klara oss utan dessa Teslaentusiasterna frågar Öresundskrafts Per Lundgren, och tackar årets elbils- förare Hans-Olof Nilsson för att de alltid ställer upp och skapar nyfikenhet och beundran vid elbilsarrangemang. NO CO2 ELDRIFT EUFORI KÖRPÅEL En annan entusiastisk mann var Mattias Goldmann från Gröna bilister På något sätt passade han in Öresundsrallyt i sitt rekordlopp Ystad - Haparanda i en Leaf. Ja sannerligen hann han också med en liten frågestund med : Sven Forsberg från Elbil Sverige, Andy Rietschel från easycharge samt Eva Sunnerstedt från Stockholm Stad och Karolina Skog från Malmö Renault Zoe Glädjande är att den fina Renault Zoe nu levreras i Danmark, och att tre av dem visades upp på OECR. Tyvärr så kommer det nog att dröja lite innan det blir leveranser till övriga Norden. Renault Fluence Bilen var inte så vanlig i Norden i fossilversionen, men togs in i Danmark till batteribytes- projektet Better Place där. Nu är detta projekt under avveckling, varför det är lite svårt att sia om fortsättningen av Fluence i Norden. De första rena batterielbilarna efter blybatteriernas utfasning Renault Clio El Här åker Sonen Erik med i pappa Lars Nilssons Clio, men Erik och frugan har också var sin El Clio. Lars har uppdaterad sin Clio med litiumbatterier, och hade inte behövt ladda lördag - söndag. Peugeot 106 El Henrik Scheel och Tove Elmér Think City Stephan Mølvig och Nora Myllhemer Nissan Qashqai electric Nina Rasmussen och Hjalte Tin Bilen byggdes om i Danmark från fossilbränslebil till en ren batterielbil. Paret gjorde sedan sin omtalade jordenruntresa 2010 - 2011. Se EV2011 Plug-in hybrider, dvs att de kan laddas via externa nätkontakter Mitsubishi Outlander plug-in hybrid Eva Sunnerstedt, med röd skarf, och Martina Wikström Eva, Stockholm Stad, är projektledare för stadens och Vattenfalls Elbilsupphandling Martina, KTH, har hand om statistikbearbetningen av data från Elbilsupphandlingsprojektet Opel Ampera plug-in hybrid Inger Niss och Sara Öberg Volvo V60 plug-in hybrid Björn Cederström och Robert Lundberg Fisker Karma plug-in hybrid Mogens Lindahl-Jessen och Majse Jarlov Tyvärr så är det mycket osäkert om det blir någon mer produktion av bilen. Av de ca 60 startande var det ca 19 olika modeller. Största gruppen var Nissan Leaf med ca 14 bilar. Tvåa var Renault Fluence med 5 bilar. Markant var att det var så många danskregistrerade bilar, och till synes inga från Estland, Finland eller Norge. |
EVguide
HEM HOME