|
Senaste ändring 28 jan. 2020
Deltagere i EV2020
Torsdag 21 maj - - - Söndag 24 maj i København
Översikt alla EV200X sidor Huvudsida EV2020>
Nordiska laddplats-informations sidor : NO: www.ladestasjoner.no SE: www.uppladdning.nu och DK:
Clever.dk
EL - personbilar
|
EL - personbilar
|
Andra EL - fordon/ kjøretøy
|
Annat/ ej klart
|
Tesla 3
Wenche och Jørn från Asker/ Oslo, NO
Renault Zoe
Bent och Marianne från Vejle, Østjylland, DK
VW e-Up!
Jette från Bergen, NO
|
Nissan Leaf
Per och Annette från Köbenhavn, DK
Nissan Leaf
Kenneth från Kristiansand, NO
|
Citroën Berlingo El
Gaute og Torunn från Grimstad, NO
Citroën Berlingo El
Tommy E och Knut från Stockholm, SE
BMW i3 REX/ plug-in hybrid
Martin og Jeppe från Hjörring, Nordjylland, DK
|
Kanske en kombination av tåg och "fossil" Volvo
Lennart och Marlene från Metz, Frankrike F
|
Blå tekst viser at de var med på EV2019, og håper at de kan väre med på EV2020 også :-)
Tack till familjen Bech med sin Peugeot 106 El och Øyvind Lunde, Arne Veidel med sina Th!nkbilar
som i 2001 möjliggjorde det som nu blir den 20:e årliga elbils-sammankomsten, EV2020.
|
|
Den förste Tesla Model 3 på ett EV200x treff kommer med
Jørn og Wenche Uldalen, Asker/Oslo, Norge
De er Elbilister siden 2005. Div. Citroén Saxo/Peugeot 106
som de har kjørt tilsammen ca 160.000 km. To fremdeles i daglig drift.
Har også en VW e-Up! 2015 som har rullet 75.000 km.
Tesla Model 3:
Prisen i Norge for "long range" (560km rekkevidde) og AWD (dual motor) er nu 442.000 NOK
Jörn har tatt namnet Elmo på Elbilforum, etter Sesame Street/Muppetshow figuren
som ofte ses på Elbil Norges Forum :-)
Jo, han er Gull medlem der.
Se også www.uldalen.no/Elbil/elbil.htm
der han har hjelpt mange eiere av de gamle rene elbilene
å få dem å rulle ytterligere noen mil.
< ----- Slutt på ventetiden for en tålmodig kunde
Jörn satte seg på en venteliste hos Tesla allerede i april 2016.
Bestillingen la han inn 5. des. 2018, som var første dag det var mulig i Norge.
Leveransen, på bilde her, var i begynnelsen av mars 2019
|
|
26. jan. 2020.
I en Citroën Berlingo El
kommer Gaute, og kanskje Torunn, Austefjord fra Grimstad i Norge
Familien ble tidlig elbilsbrukere da de allerede i desember 2002
fikk tak i en brukt serieprodusert Citroën Saxo El årsmodell 2002.
I april 2011 hadde den rullet 127.000 km med originalbatteriene som da
bare ga 50 km per ladning. Prisene på nye batterier var fremdeles
så höie at de valgte å selge bilen, med håp om å finne en modernere elbil.
Da hadde tre av barna fått den unike muligheten å øvelseskjøre med en ren
elbil til førerkort. Uten gir og clutch var
den suveren til slik bruk.
I mars 2019 melder Gaute at den gamle saxoen, som nå er 17 år gammel,
trolig er i drift nord for Bergen. Ut fra vegvesenets register ble den
EU godkjent i august 2018.
Jeg vet at batteriene og motor er blitt byttet etter at jeg solgte den.
Til EV2008 i Ålborg, Danmark kom de i en litt större fossilbil,
men vi la inn
et bilde på elbilen
Så, i august 2017, kom Drömmen, med plass for det meste :
Citroën Berlingo El, Mod. 2014, 22,5 kWh batteri og ca. 170 km på en lading
Hadde rullet 31.000 km og i april 2018 var den oppe i 43.000 km, (en runde+ rundt jorden :-)
Så nu, 26. januar, för EV2020, er den oppe i 83.000 km, altså en halv gang til rundt jorden :-)
Feil i batterisystemet i august 2019 förte til garantibytte, så det er bare å gratulere.
Mange av oss hadde gleden å få treffe dem i Göteborg på EV2018,
og naturligvis EV2019 i Grimstad, som Gaute var "dirigent" for. :-)
|
Foto: Stefan Nilsson
Peugeot Partner El,
Mod. 1999, 14 kWh med körsträcka 90+ km De drygt 50 bensinfaten symboliserar den bensin- mängd som Tommy och hans två första rena elbilar har sparad miljön för.
|
Citroën Berlingo El, Mod. 2014, 22,5 kWh med körsträcka ung. 170km
|
26. jan. 2020.
Tommy Engkvist, Huddinge, Stockholm och
Knut Abrahamsen, Stockholm
Tommy har körd rena elbilar som "førstebil" seden 1992
då han byggde om en VW Golf till ren elbil.
I 2003, efter 40.000 ELkm, sålde han Golfen
och köpte en Peugeot Partner El 1999.
Montering av 300W solpaneler på bilens tak hösten 2012 visade att man har nytta av sådant i Stockholm också :-)
PP`n hade i april 2017 rullad 153.000+ ELkm med NiCd-originalbatterier. och fick i nästan ett halvår vila och visa upp sig på
Motala Motormuseum
Se också Partner på museum
I sept. 2016 köpte Tommy en nästan ny Citroën Berlingo El med snabbladdningsmöjlighet. Se bild.
Detta är en systermodell till den
Peugeot Partner El som vi fick låna till EV2015 i Oslo
Berlingoen tog oss till EV2017 på Jylland, och till EV2018 i Göteborg.
Då var mätarställningen 40.488 km.
Såhär lite före starten till EV2019 i Grimstad står kmräknaren på nnnnnn,
så nog måste man säga att Tommys rena elbilar är välanvända.
|
|
I en Renault Zoe kommer
Bent Johannesen och Marianne, från Vejle, Östjylland, Danmark
24. mars 2019 fikk jeg denne rapport fra Marianne og Bent:
Vores vognpark ser lidt anderledes ud i dag.
Som du kan se på billede har vi stadig den stengrå Think Classic 2001 som jeg jævnlig køre i.
Super fejlfri, den er som ny, kun kørt 37.000 km.
Den sorte Zoe, årg. 2014, køre jeg til dagligt. Den købte vi sidste år brugt (var med i Gøteborg EV2018) 22 kw batteri 43 kw ac hurtigladning. kørt 96000 km.
Den grå Zoe er Mariannes nye 2019 40 kw batteri 22 kW, ac opladning, 3.000 km.
Det er den vi kommer til Grimstad i.
Den grønne er klodset op i garagen og vil nok ikke komme på vejen igen.
Gemmer den til reservedele.
Den Hvide Zoe solgt efter 6 år og 130.000 km)
Hilsen Marianne og Bent
|
|
I en Nissan Leaf kommer
Per Praëm och Annette från Köbenhavn, Danmark
Per har i många år varit, och är, en riktig trotjänare för Dansk Elbil Komite
- under lång tid också som Webmaster.
Per jobbar nu för det danska laddinfrastruktur - företaget Clever
som nu också har samarbetspartners i Sverige.
< Nissan Leaf, Model 2018, 40kWh batteri
|
Se Henney KW 19XX (wiki)
|
|
Lennart Hellberg och Marlene besöker oss från
Frankrike i år också.
Lennart är en av våra mera frekventa deltagare, och vi är glada för att Marlene
trivdes så bra på EV2018 att hon kommer med i år också.
Bilden till vänster är tagen vid EV2018 i köket i Hans-Olofs fina ekohus.
Den fina röda veteranbilen, slutet av 50-talet, till vänster är Lennarts ögonsten "hemma" i Frankrike. Han har haft den i många år, men säger att han nu gärna säljer den till någon i Norden, om intresse finns.
Annars har Lennart också köpt flera av efterkrigstidens första serieproduserade brukta rena elbilar.
Två Renault Clio El, Peugeot 106 El och en Citroén Berlingo El. Efter hans genomgångar av dessa bilar har de kunnat rulla vidare hos många som gärna ville ha elbil, men inte "meka" med dem.
På väg till EV2009 och EVS24 i Stavanger vann Arnstein och Lennart ett minirally
med en Ford Ranger EV från Elimport i Kristiansand.
|
|
I en Nissan Leaf kommer
- Kenneth fra Kristiansand, Norge
Vi har jo som regel fint vär ved våre EV200X treffer. Dog, da vi ved EV2007 i Rakkestad skulle kjöre glatt-/ halk-bane regnet det "hund & katter", eller hva det nu heter.
Men da det virket som at arrangören hadde bestilt det väret var det ingen som klaget, heller ikke Bente og Kenneth. De er lengst til venstre på bilde.
Se mere på EV2007
|
Här börjar vi visa de som under hösten/ vinteren 2019 meddelar att de hoppas kunna komma till EV2020
Thinken ELvis 2002/5 - 2014 VW e-Up ! ELLA 2014 - 2019
VW e-Up ! ELNA 2019/4 -
Modell / Batteri 2002/ ?? kWh
2014/ 18,7 kWh 2017 / 18,7 kWh
Körsträcka Sommar/ Vinter 80-90 km / 60 km
120-140 km / 80 km ? - 140km / -
Längst på en laddning
125 km
160 km "Med medvind i Danmark" över 150 km
"Avstandene er inklusive mye bakkekjöring, bor 160 moh på 3,5 kms avstand"
|
25. okt. 2019.
Med en senare modell av VW e-Up! kommer
Jette Meyer från Bergen, Norge
Jette var en av de första privata som fick köpa en ny fabriksbyggd Think i Norge.
Leveransen blev precis före EV2002, så hon fick nästan direkt sätta sig i den för att möta oss som kom över fjället från Oslo. Inte nog med det, hon lyckades också att få oss att köra UPPför en av Norges brantaste fjällvägar, Stalheimskleiva
På kvällen bjöd hon på soppa och bröd i sitt fina hus på Bergen Brygge :-)
I EV2009 viste hon och Terje Lied att det gick fint att köra elbil via gratis färjor på sträckningen Bergen - Stavanger.
Efter 12 år och 90.000+ km och fortfarande med originalbatterier lät Jette ELvis rulla vidare hos en av hennes väninnor.
Elbil nummer två blev en VW e-Up!, ELLA, som också snabbt fick ge sig iväg till EV-träff, nämligen
EV2014 på Samsö i Danmark.
Fem år fick ELLA jobba hos Jette, som då bytte henne till tre år yngre ELNA. Kanske inte så radikalt byte, men
"bilen har mange nye detaljer som jeg er fornøyd med. Bl.a. at radioen bare dempes ved rygging, ikke slås av. Radioen har alt av kanaler, men dessverre ikke cd-spiller. Telefonen er mye bedre i den nye. Ryggekamera er flott."
ELNA kan laddas från många snabbladdningsstationer i Bergenområdet, som ger fullt batteri på ca 20 - 25 minuter.
Jette har ikke hatt fossilbil siden begynnelsen av 2000.
Nu praktiserer familien bildelning med sönnens utmerkede famiiebil Nissan EV200, om noen behöver en större bil.
|
|
28. jan. 2020.
BMW i3 REX
Jeppe B. Jensen og Martin Bech, Nordjylland, Danmark
Jeppe ejer flere elbil-klassikere under katagorien “Ellerter” (Mini-el og City-El).
Hans Reva fra 2012, som kan ses på billedet, er nu byttet til en VW e-Up!
Til EV2020 kommer de i Martins BMW i3 REX.
Martin købte våren 2015 en BMW i3 REX årgang 2014, og den har nu kørt 210.000 km.
Både Jeppe og Martin deltog i EV2015.
Dette er en av de moderne plug-in hybridbiler.
Full lading ger bilen en ren kjörestrekning på 120 km.
Daglig transport for å komme til og fra jobben sker med ren eldrift, så mere end 90 % af de kørte
kilometer er kørt med el fra opladning via eksternt eluttag, plug-in.
Nogle dage er kørselsbehovet således, at bilens indbyggede generator (Range Extender = REX) må hjælpe til.
|
NEDAN DELTAGARE I EV2017
|
I den första Tesla X på våra Nordiska samlingar kommer
Veronica och Magnus från Stenungsund resp. Trollhättan i Sverige
Magnus Johansson träffade vi vid EV2016 i Huskvarna. Då tog han, efter några års "vila", åter över
ordförandeskapet för Föreningen Elbil Sverige
Veronica Jonsson är kassör i föreningen.
Se Föreningen Elbil Sverige
och about.me/magnus_jo
Magnus har under många år modifierad och körd två 1991 VW Golf II CityStromer, så det är naturligtvis ett jättesteg när han nu börjar köra Tesla X.
Se 1991 Volkswagen Golf II CityStromer 1
resp 1991 Volkswagen Golf II CityStromer 2
Elbil Sveriges tappra elbilsbyggare
- träffas varje torsdagskväll i en lada hos Magnus
för att bygga om en SAAB 9-3 till en ren elbil.
< Foto: Veronica provsitter i den nya Tesla X och Magnus fotograferar när de hämtar bilen 14 sept. 2016
Det är en Tesla X P90D
Model 2016 90 kWh batteri med Körsträcka 489 km
|
|
Jobbar till 100% med EV/ELfordon gör
Matthew Trevaskis från Cornwall, UK
Se www.eco-drive.co.uk
Matthew hjälper bl.a. till med att få flera laddplatser för både "vanlig" och snabbladdning i Cornwall.
Han startar också et nytt bolag:
Se www.drivenergy.uk
för leverans av Mennekes-laddplatser i UK.
I samarbete med producenterna Peugeot, Citroen, Renault, BMWi och Kia utbildar han elbilsförsäljare.
Inte nog med det, han blev i slutet av mars 2017 utnämnd till
"The Head of EV for the Renewable Energy Association in the UK".
Se utilityweek.co.uk
Men ändå tar han sig tid att besöka EV2017 :-) Grattis, och tack för det.
|
jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj
Thinken ELvis 2002 - 2014
VW e-Up ! ELLA 2014 -
Modell 2002 Batteri ??kWh
Modell 2014 Batteri 18,7 kWh
Körsträcka Sommar: 80-90 km Vinter: 60 km
Körsträcka Sommar: 120-130 km Vinter: 80 km
Jette har som längst körd 125 km på en laddning
"Rekord på 160 km på flatmark og medvind i Danmark"
"Avstandene er inklusive mye bakkekjöring, bor 160 moh på 3,5 kms avstand"
|
Med VW e-Up! - én ELLA kommer
Jette Meyer från Bergen, Norge
Jette var en av de första privata som fick köpa en ny fabriksbyggd Think i Norge.
Leveransen blev precis före EV2002, så hon fick nästan direkt sätta sig i den för att möta oss som kom över fjället från Oslo. Inte nog med det, hon lyckades också att få oss att köra UPPför en av Norges brantaste fjällvägar, Stalheimskleiva
På kvällen bjöd hon på soppa och bröd i sitt fina hus på Bergen Brygge :-)
I EV2009 viste hon och Terje Lied att det gick fint att köra elbil via gratis färjor på sträckningen Bergen - Stavanger.
Efter 12 år och 90.000+ km och fortfarande med originalbatterier lät Jette ELvis rulla vidare hos en av hennes väninnor.
Jette fastnade för en VW e-Up !, och liksom med ELvis blev det nu spännande om den skulle komma i tid till EV2014 Och sannerligen blev det nästan direkt från leverantören till Bergensbryggan och Danmarksfärjan :-) Ja det skall väl sägas att den fick namnet ELLA.
Till EV2017 kör hon Bergen - Kristiansand, där hon och ELLA tar båten till Hirtshals på Jylland.
|
kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk
|
Ford Ranger EV
Lorents, som bor på Jæren i Rogaland, Norge
henter Johannes Myhre i Kristansand
der de kjörer ombord på fergen til Hirtshals.
Lorents kjøpte bilen fra Johannes i januar 2012.
Stor honnör til Johannes som klarte å redde noen av disse bilene i USA
og fikk dem godkjent i Norge også.
På wikipedia.org kan du lese litt mer om den.
Se også elbilimport.no
I 2009 ble Arnstein och Lennart totalvinnare med en Ranger i Minirallyt Ogna - Stavanger.
< Lorents bil, til venstre, er årsmodell 1999 og har ett NiMh batteri som kan lades med 26kWh
og Ved fint vær i Danmark bör det gi 150km :-)
|
Till vänster Renault Kangoo Model 2002 med 13kWh batteri som ger ca. 90km körning
Till höger Think Model 2010 med 24kWh batteri som ger ca. 170km körning.
27 april rapporterar Walter: Unfortunately, the car's Zebra battery stopped working a few days ago
|
|
Walter van Damme
Woensdrecht i Holland
Walter är en trogen gäst på våra träffar. tedt
Han har såld sin Renault Kangoo El 2002, men ser gärna att bilden ligger kvar som bevis för att det fanns flera gångbara rena moderna elbilar redan vid sekelskiftet. Och Thinken som nu har rullad 80.000km utan tekniska problem är ju ytterligare ett bevis för detta.
Han tar sig till Jylland med kollektiva färdmedel, och formodligen får han plats i familjen Bechs elbil från Ringköbing till Ebeltoft.
Holland har ju, liksom Norge, blivit positivt omtalad när det gäller elbilsintroduktionen i landet.
Om det kan säkert Walter rapportera lite mera.
|
|
I en Nissan Leaf kommer
Per Praëm och Annette från Köbenhavn, Danmark
Per har i många år varit, och är, en riktig trotjänare för Dansk Elbil Komite
- under lång tid också som Webmaster.
Per jobbar nu för det danska laddinfrastruktur - företaget Clever
som nu också har samarbetspartners i Sverige.
Bilden visar Pers företagsbil tidigare år, men i år kommer de med deras privata silverfärgade Nissan Leaf.
|
|
|
Toyota Prius med sladd för laddning från yttre strömkälla
Benny Nyberg, Göteborg, Sverige
- lessnade på att vänta på att Toyota skulle komma med en plug-in Prius version, så han konverterade själv en av deras bagagnade "icke plug-in" Priusar.
I 2012 kompletterad den med tre nya batterier, laddare och nätsladd med mera.
Kanske kommer han med den till Jönköping på söndagen.
Han har också en Renault Clio El, årsmodell 1997,
har totalt rullad 78.000 km, varav 45.600 km med Benny.
Detta blir Bennys nionde EV200X treff. Ofta har han haft med sig hustru Marita och sonen Daniel. Daniel hade med sig en elassisterad "miniscooter" redan på EV2005 och 2006 !
Benny är flitig gäst på www.elbil.forum24.se
som ju började som ett Clio-forum.
|
|
I en tyskregistrerad Renault Zoe
kom ett ungt par från Tyskland.
Registreringsskylten avslöjade att deras bil var en Zero Emission Elektrisk bil,
så naturligtvis var de extra välkomna :-)
|
ssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss -->
|
|