|
Senaste ändring 7 maj 2018
Deltagere i EV2018
Torsdag 10 maj - - - Söndag 13 maj i Göteborg
Vill du också vara med ? Se Huvudsida EV2018
Översikt alla EV200X sidor
Nordiska laddplatsinformations sidor : NO: www.ladestasjoner.no SE: www.uppladdning.nu och DK:
Clever.dk
EL - personbilar
|
EL - personbilar
|
Andra EL - fordon/ kjøretøy
|
Annat/ ej klart
|
Renault Zoe och BMWi3
Hans-Olof och Birgitta från Göteborg, SE
Renault Zoe
Bent och Marianne från Vejle, Østjylland, DK
Renault Zoe
Walter från Woensdrecht, NL
Renault Zoe
Benny från Göteborg, SE
|
Tesla X P90D
Magnus från Trollhättan,SE
Nissan Leaf
Per och Annette från Köbenhavn, DK
|
Citroën Berlingo El
Tommy E och Knut från Stockholm, SE
Citroën Berlingo El
Gaute från Grimstad, NO
|
Jørn från Asker/ Oslo, NO
Lennart Metz, Frankrike F
|
Tack till familjen Bech med sin Peugeot 106 El och Øyvind Lunde, Arne Veidel med sina Th!nkbilar
som i 2001 möjliggjorde det som nu blir den 18:e årliga elbils-sammankomsten, EV2018.
|
En bättre elbilsambassadör än Hans-Olof Nilsson är nog svårt att hitta
Några nyfikna ungdomar i Göteborg tog sig upp till EV2010 i Trollhättan för att se hans Tesla Roadster, en av de tre första i Sverige. Och när alla fick följa med på en ronda med Hans-Olof vid ratten var lyckan total.
Och så har det fortsatt, otaliga är de evenemang har han varit med på. Tack, tack.
Men han nöjer sig inte med det. Hans valspråk kunde nog vara "vad du gör, gör det fullt ut."
Den rene elbilen måste matas med ren el om den skall kallas för ren.
Av detta på kundnyheter.ellevio.se
förstår man att liksom han är en föregangsman för elbilen så är han på god väg att bli det för byggande av energismarta hus också.
Det är nog troligt att de par timmarna vi har fått för studiebesök hos dem fredag 11 maj kommer att gå väldig snabbt.
Förhoppningsvis kommer många att få med sig store och små tips om enstaka förbättringar som man kan göra hemma.
|
Foto: Peter Weisheit Klicka på bilden för större bild
|
Tesla X för andra året på våra Nordiska samlingar
Magnus från Trollhättan i Sverige
Magnus Johansson träffade vi vid EV2016 i Huskvarna. Då tog han, efter några års "vila", åter över
ordförandeskapet för Föreningen Elbil Sverige. Till EV2017 på Jylland kom han med sin nya Tesla X.
Se Föreningen Elbil Sverige
och about.me/magnus_jo
Magnus har under många år modifierad och körd två 1991 VW Golf II CityStromer, så det är naturligtvis ett jättesteg när han nu börjar köra Tesla X.
Se 1991 Volkswagen Golf II CityStromer 1
resp 1991 Volkswagen Golf II CityStromer 2
Elbil Sveriges tappra elbilsbyggare träffas varje torsdagskväll i en lada hos Magnus
för att bygga om en SAAB 9-3 till en ren elbil.
Vi kommer att besöka Magnus i Trollhättan på lördag för att få en lägesrapport om Saab/ Nevs, och säkert kommer han att bjuda på en provtur i Tesla X för de som inte var med på EV2017.
< Tesla X Model 2016 90 kWh batteri med Körsträcka 489 km
Har nu kört mer än 45.000km sedan leveransen 14 sept. 2016. Ja, det ÄR mer än jorden runt !
Bla till England o Beaulieu motor museum där det blev
många bilder
samt till Tesla Owners Club Norway´s winter treff
blev det många bilder
|
Foto: Stefan Nilsson
Peugeot Partner El,
Mod. 1999, 14 kWh med körsträcka 90+ km De drygt 50 bensinfaten symboliserar den bensin- mängd som Tommy och hans två första rena elbilar har sparad miljön för.
|
Citroën Berlingo El, Mod. 2014, 22,5 kWh med körsträcka ung. 170km
|
Tommy Engkvist, Huddinge, Stockholm och
Knut Abrahamsen, Stockholm
Tommy har körd rena elbilar som "førstebil" seden 1992 då han byggde om en VW Golf till ren elbil.
I 2003, efter 40.000 ELkm, sålde han Golfen
och köpte en Peugeot Partner El 1999.
300W solpaneler på biltaket sedan hösten 2012 har visat att man har nytta av sådant i Stockholm också :-)
Den hade i april 2017 rullad 153.000+ ELkm med NiCd-originalbatterier. och fick i nästan ett halvår vila och visa upp sig på
Motala Motormuseum
Se också Partner på museum
I sept. 2016 köpte Tommy en nästan ny Citroën Berlingo El med snabbladdningsmöjlighet. Se bild.
Detta är en systermodell till den Peugeot Partner El som vi fick låna till
EV2015 i Oslo
Berlingoen tog oss till EV2017 på Jylland, och i år blir det ju en relativt kort sträcka till EV2018 i Göteborg.
Den har nu rullad 40.488 km.
|
|
I en Renault Zoe kommer
Bent Johannesen och Marianne, från Vejle, Östjylland, Danmark
Bent köpte en brukt Think i 2010, og kompletterte den med en Renault Zoe för EV2014.
Zoe og Think køre begge dagligt.
Zoen har allerede rullet knapt 90.000 km uten problemer.
Den grönne Thinken har nu rundet 30.000 km, dog med hjælp av en kompletterende
lader fra Anton Bech som nærmest har givet Thinken nyt liv.
Den lader fullt på 2 timer, 6kW per time.
Den Stengrå Think har vi nu kørt 5.000 km siden vi fik den sidste år. Den har nu kørt 30.000 km ialt,
stadig som en ny bil.
< til höire Renault Zoe Q210 model 2013 med 22kWh batteri som gir ca. 150km körning
< i mitten Think model 2002 med 12kWh batteri som gir ca. 70km körning
< til venstre "Jeg har jo opgraderet bilparken med en stengrå 2001 Think som jeg bruger dagligt".
|
|
I en Nissan Leaf kommer
Per Praëm och Annette från Köbenhavn, Danmark
Per har i många år varit, och är, en riktig trotjänare för Dansk Elbil Komite
- under lång tid också som Webmaster.
Per jobbar nu för det danska laddinfrastruktur - företaget Clever
som nu också har samarbetspartners i Sverige.
|
Till vänster Renault Kangoo Model 2002 med 13kWh batteri som ger ca. 90km körning
Till höger Think Model 2010 med 24kWh batteri som ger ca. 170km körning.
27 april rapporterar Walter: Unfortunately, the car's Zebra battery stopped working a few days ago
|
|
I en Renault Zoe kommer
Walter van Damme från Woensdrecht i Holland
Walter är en trogen gäst på våra träffar.
Han har såld sin Renault Kangoo El 2002, men ser gärna att bilden ligger kvar som bevis för att det fanns flera gångbara rena moderna elbilar redan vid sekelskiftet. Och Thinken som nu har rullad 80.000km utan tekniska problem är ju ytterligare ett bevis för detta.
Han kommer med kollektiva färdmedel, men "för att ha en ståndsmässig bil vid EV2018 hyr han en Renault Zoe" säger han ;-)
Holland har ju, liksom Norge, blivit positivt omtalad när det gäller elbilsintroduktionen i landet.
Om det kan säkert Walter rapportera lite mera.
|
|
|
Renault Zoe
Benny Nyberg, Göteborg, Sverige
Hans fabriksbyggda rena elbil Renault Clio El, årsmodell 1997, rullade totalt 78.000 km, varav 45.600 km med Benny.
En kamrat köpte den och kör med den varje dag
till sitt arbete 4km bort :-)
I 2012 konverterade han en bagagnad
"icke plug-in" Toyota Prius med tre nya batterier, laddare och nätsladd med mera.
Nu kör han en Renault Zero sen september 2016.
Har tagit den på privatleasing i 3 år, så halva tiden är kvar.
Benny och familj är flitiga deltagare på EV200X träffarna.
Han är också flitig gäst på www.elbil.forum24.se
som ju började som ett Clio-forum.
|
|
I en Citroën Berlingo El
kommer Gaute Austefjord fra Grimstad i Norge
Familien ble tidlig elbilsbrukere da de allerede i desember 2002
fikk tak i en brukt serieprodusert Citroën Saxo El årsmodell 2002.
I april 2011 hadde den rullet 127.000 km med originalbatteriene som da
bare ga 50 km per ladning. Prisene på nye batteriene var fremdeles
så höie at de valgte å selge bilen, med håp om å finne en modernere elbil.
Da hadde tre av barna fått den unike muligheten å øvelseskjøre med en ren
elbil til førerkort. Uten gir og clutch var
den suveren til slik bruk.
Til EV2008 i Ålborg, Danmark kom de i en litt större fossilbil,
men vi la inn
et bilde på elbilen
Så, i august 2017, kom Drömmen, med plass for det meste :
Citroën Berlingo El, Mod. 2014, 22,5 kWh batteri og ca. 170 km på en ladning
Hadde rullet 31.000 km da, og nu, april 2018, er den oppe i 43.000 km (en runde rundt jorden :-)
|
|
Jørn Uldalen, Asker/Oslo, Norge
Jörn har några stressiga dagar den här tiden, men har en förhoppning om att komma med på Nevs besöket på lördag.
Den här bilparken : "Elmo", en 2000 Citroën Saxo El, "Elvira" - en Peugeot 106 El och VW e-Up! 2014 är nog inte bäste utgångsläge för en snabb dagsresa till Trollhättan, så det blir spännande att se om han dyker upp.
Har tagit namnet Elmo efter Sesame Street/Muppetshow figuren
som ofta syns på Elbil Norges Forum :-)
Se också www.uldalen.no/Elbil/elbil.htm
Liksom Anton Bech och familj har de visad att man kunde använda PSA Citroën och Peugeots
rena elbilar till annat än att åka till kiosken för att köpa tidningen.
|
|
Lennart Hellberg besöker oss från
Frankrike
I år så blir det nog mest med elektrifierad järnväg :-)
Vi är i alla fall glada att han kommer att vara med oss på torsdag och fredag.
Han har i många år sysslad med äldre elbilar, och kan nog ge oss en hel del tips om hur vi kan ta bättre hand om våra elbilsveteraner här i Norden.
Här är en rapport som vi fick från honom i 2009 !
Och säkert kan han berätta lite om elbilsläget i Frankrike också.
På väg till EV2009 och EVS24 i Stavanger vann Arnstein och Lennart ett minirally
med en Ford Ranger EV från Elimport
|
-->
|
Jobbar till 100% med EV/ELfordon gör
Matthew Trevaskis från Cornwall, UK
Se www.eco-drive.co.uk
Matthew hjälper bl.a. till med att få flera laddplatser för både "vanlig" och snabbladdning i Cornwall.
Han startar också et nytt bolag:
Se www.drivenergy.uk
för leverans av Mennekes-laddplatser i UK.
I samarbete med producenterna Peugeot, Citroen, Renault, BMWi och Kia utbildar han elbilsförsäljare.
Inte nog med det, han blev i slutet av mars 2017 utnämnd till
"The Head of EV for the Renewable Energy Association in the UK".
Se utilityweek.co.uk
Men ändå tar han sig tid att besöka EV2017 :-) Grattis, och tack för det.
|
Thinken ELvis 2002 - 2014
VW e-Up ! ELLA 2014 -
Modell 2002 Batteri ??kWh
Modell 2014 Batteri 18,7 kWh
Körsträcka Sommar: 80-90 km Vinter: 60 km
Körsträcka Sommar: 120-130 km Vinter: 80 km
Jette har som längst körd 125 km på en laddning
"Rekord på 160 km på flatmark og medvind i Danmark"
"Avstandene er inklusive mye bakkekjöring, bor 160 moh på 3,5 kms avstand"
|
Med VW e-Up! - én ELLA kommer
Jette Meyer från Bergen, Norge
Jette var en av de första privata som fick köpa en ny fabriksbyggd Think i Norge.
Leveransen blev precis före EV2002, så hon fick nästan direkt sätta sig i den för att möta oss som kom över fjället från Oslo. Inte nog med det, hon lyckades också att få oss att köra UPPför en av Norges brantaste fjällvägar, Stalheimskleiva
På kvällen bjöd hon på soppa och bröd i sitt fina hus på Bergen Brygge :-)
I EV2009 viste hon och Terje Lied att det gick fint att köra elbil via gratis färjor på sträckningen Bergen - Stavanger.
Efter 12 år och 90.000+ km och fortfarande med originalbatterier lät Jette ELvis rulla vidare hos en av hennes väninnor.
Jette fastnade för en VW e-Up !, och liksom med ELvis blev det nu spännande om den skulle komma i tid till EV2014 Och sannerligen blev det nästan direkt från leverantören till Bergensbryggan och Danmarksfärjan :-) Ja det skall väl sägas att den fick namnet ELLA.
Till EV2017 kör hon Bergen - Kristiansand, där hon och ELLA tar båten till Hirtshals på Jylland.
|
|
BMW i3 REX
Martin Bech, Hjörring, Nordjylland, Danmark
Martin købte våren 2015 en BMW i3 REX model 2014, og han har nu kørt 70.000 km med den.
Dette er en av de moderne plug-in hybridbiler.
Förste langtur for bilen og Martin ble den fine turen til EV2015 i Oslo
Batteriet i den innehåller 19 kWh ved full ladning, vilket ger bilen en ren kjörestrekning på 120 km.
Daglig transport for å komme til og fra jobben sker med ren eldrift, så mere end 90 % af de kørte
kilometer er kørt med el fra opladning via eksternt eluttag, plug-in.
Nogle dage er kørselsbehovet således, at bilens indbyggede generator (Range Extender = REX) må hjælpe til.
|
Foto: Stefan Nilsson
Peugeot Partner El,
Mod. 1999, 14 kWh med körsträcka 90+ km De drygt 50 bensinfaten symboliserar den bensin- mängd som Tommy och hans två första rena elbilar har sparad miljön för.
|
Citroën Berlingo El, Mod. 2014, 22,5 kWh med körsträcka ung. 170km
|
Tommy Engkvist, Huddinge, Stockholm och
Knut Abrahamsen, Stockholm
Tommy har körd elbil som "førstebil" seden 1992 då han byggde om en VW Golf till ren elbil.
I 2003, efter 40.000 ELkm, sålde han Golfen och köpte en Peugeot Partner El 1999.
Den har nu, i april 2017, rullad 153.102 ELkm med NiCd-originalbatterier. Körsträckan motsvarar över fyra gånger runt jorden !
Används fortfarande i familien.
300W solpaneler på biltaket sedan hösten 2012 har visat att man har nytta av sådant i Stockholm också :-)
I sept. 2016 köpte Tommy en nästan ny Citroën Berlingo El med snabbladdningsmöjlighet. Se bild.
Detta är en systermodell till den Peugeot Partner El som vi fick låna till
EV2015 i Oslo
Berlingoen tog oss till EV2017 på Jylland, och i år blir det ju en relativt kort sträcka till EV2017 i Göteborg.
|
|
Ford Ranger EV
Lorents, som bor på Jæren i Rogaland, Norge
henter Johannes Myhre i Kristansand
der de kjörer ombord på fergen til Hirtshals.
Lorents kjøpte bilen fra Johannes i januar 2012.
Stor honnör til Johannes som klarte å redde noen av disse bilene i USA
og fikk dem godkjent i Norge også.
På wikipedia.org kan du lese litt mer om den.
Se også elbilimport.no
I 2009 ble Arnstein och Lennart totalvinnare med en Ranger i Minirallyt Ogna - Stavanger.
< Lorents bil, til venstre, er årsmodell 1999 og har ett NiMh batteri som kan lades med 26kWh
og Ved fint vær i Danmark bör det gi 150km :-)
|
|
I en Renault Zoe kommer
Bent Johannesen och Marianne, från Vejle, Östjylland, Danmark
Bent köpte en brukt Think i 2010, og kompletterte den med en Renault Zoe för EV2014.
Zoe og Think køre begge dagligt.
Zoen har allerede rullet 66.000 km uten problemer.
Thinken har nu rundet 30.000 km, dog med hjælp av en kompletterende
lader fra Anton Bech som nærmest har givet Thinken nyt liv.
Den lader fullt på 2 timer, 6kW per time.
< til vänstre Renault Zoe Q210 model 2013 med 22kWh batteri som gir ca. 150km körning
< til höyre Think model 2002 med 12kWh batteri som gir ca. 70km körning
|
Till vänster Renault Kangoo Model 2002 med 13kWh batteri som ger ca. 90km körning
Till höger Think Model 2010 med 24kWh batteri som ger ca. 170km körning.
27 april rapporterar Walter: Unfortunately, the car's Zebra battery stopped working a few days ago
|
|
Walter van Damme
Woensdrecht i Holland
Walter är en trogen gäst på våra träffar. tedt
Han har såld sin Renault Kangoo El 2002, men ser gärna att bilden ligger kvar som bevis för att det fanns flera gångbara rena moderna elbilar redan vid sekelskiftet. Och Thinken som nu har rullad 80.000km utan tekniska problem är ju ytterligare ett bevis för detta.
Han tar sig till Jylland med kollektiva färdmedel, och formodligen får han plats i familjen Bechs elbil från Ringköbing till Ebeltoft.
Holland har ju, liksom Norge, blivit positivt omtalad när det gäller elbilsintroduktionen i landet.
Om det kan säkert Walter rapportera lite mera.
|
|
I en Nissan Leaf kommer
Per Praëm och Annette från Köbenhavn, Danmark
Per har i många år varit, och är, en riktig trotjänare för Dansk Elbil Komite
- under lång tid också som Webmaster.
Per jobbar nu för det danska laddinfrastruktur - företaget Clever
som nu också har samarbetspartners i Sverige.
Bilden visar Pers företagsbil tidigare år, men i år kommer de med deras privata silverfärgade Nissan Leaf.
|
|
|
Toyota Prius med sladd för laddning från yttre strömkälla
Benny Nyberg, Göteborg, Sverige
- lessnade på att vänta på att Toyota skulle komma med en plug-in Prius version, så han konverterade själv en av deras bagagnade "icke plug-in" Priusar.
I 2012 kompletterad den med tre nya batterier, laddare och nätsladd med mera.
Kanske kommer han med den till Jönköping på söndagen.
Han har också en Renault Clio El, årsmodell 1997,
har totalt rullad 78.000 km, varav 45.600 km med Benny.
Detta blir Bennys nionde EV200X treff. Ofta har han haft med sig hustru Marita och sonen Daniel. Daniel hade med sig en elassisterad "miniscooter" redan på EV2005 och 2006 !
Benny är flitig gäst på www.elbil.forum24.se
som ju började som ett Clio-forum.
|
|
En Citroën Saxo El Årsmodell 2002, bilen har totalt rullet 100.000 km
har fam. Gaute og Torunn Austefjord med barna Birgitte og August , Grimstad, Norge
Nærheten til 17. mai gjør at det i år er mange som har vanskelig å få tiden til å rekke til, men vi er jo glade at i alle fall Gaute kommer.
|
|
Vill du också vara med ? Se Huvudsida EV2018>
Översikt alla EV200X sidor
HOPP upp till denna sidas början >
EVguide
HEM HOME
|