|
Senaste ändring 19 maj 2017
Deltagere i EV2017
Torsdag 25 maj - - - Söndag 28 maj i Ebeltoft på östra Jylland
Vill du också vara med ? Se Huvudsida EV2017
Översikt alla EV200X sidor
Nordiska laddplatsinformations sidor : NO: www.ladestasjoner.no SE: www.uppladdning.nu och DK:
www.clever.dk
EL - personbilar
|
EL - personbilar
|
Andra EL - fordon/ kjøretøy
|
Annat/ ej klart
|
VW e-Up!
Jette från Bergen, NO
Renault Zoe
Christiane och Anton från Ringköbing, DK
Renault Zoe
Bent och Marianne från Vejle, Østjylland, DK
|
Tesla X P90D
Magnus J från Trollhättan, SE
Veronica från Stenungssund
Nissan Leaf
Per och Annette från Köbenhavn, DK
|
Ford Ranger EV 1999
Lorents fra Rogaland, NO
og Johannes fra Kristiansand, NO
Citroën Berlingo El
Tommy E och Knut från Stockholm, SE
BMW i3 REX/ plug-in hybrid
Martin från Hjörring, Nordjylland, DK
|
Matthew från Cornwall, UK
Walter från Woensdrecht, NL
|
Tack till familjen Bech med sin Peugeot 106 El och Øyvind Lunde, Arne Veidel med sina Th!nkbilar
som i 2001 möjliggjorde det som nu blir den 17:e årliga elbils-sammankomsten, EV2017.
|
I den första Tesla X på våra Nordiska samlingar kommer
Veronica och Magnus från Stenungsund resp. Trollhättan i Sverige
Magnus Johansson träffade vi vid EV2016 i Huskvarna. Då tog han, efter några års "vila", åter över
ordförandeskapet för Föreningen Elbil Sverige
Veronica Jonsson är kassör i föreningen.
Se Föreningen Elbil Sverige
och about.me/magnus_jo
Magnus har under många år modifierad och körd två 1991 VW Golf II CityStromer, så det är naturligtvis ett jättesteg när han nu börjar köra Tesla X.
Se 1991 Volkswagen Golf II CityStromer 1
resp 1991 Volkswagen Golf II CityStromer 2
Elbil Sveriges tappra elbilsbyggare
- träffas varje torsdagskväll i en lada hos Magnus
för att bygga om en SAAB 9-3 till en ren elbil.
< Foto: Veronica provsitter i den nya Tesla X och Magnus fotograferar när de hämtar bilen 14 sept. 2016
Det är en Tesla X P90D
Model 2016 90 kWh batteri med Körsträcka 489 km
|
Foto: Christiane Bech
|
En av de första Renault Zoe bilarna i Norden levrerades till
Christiane och Anton Bech från Ringkøbing i Danmark 7 juni 2013.
Bilen beställdes hösten 2012 för leverans i nov. 2012, så visst fick de smörja sig med lite tålamod. Detta hindrade dem inte från att snabbt lägga in en bäställning på en Zoe till.
Här är en situationsrapport från Christiane 12 maj 2016:
I efteråret 2015 fik Anton og Torsten også en ny elbil Zoe.
Samtidigt solgte vi vores Peugeot 106 til en elbilentusiast som er blevet meget begejstret for den.
Vi er glade for, at han værdsætter den.
De 4 biler har indtil videre kørt:
- den sorte Zoe (min som var med på Samsø) har kørt 47110 km
- den hvide Zoe (som datter Anne-Sophie kører) har kørt 45160 km
- Antons Zoe: 7610 km
- våres sønn Torstens Zoe: 14.000 km
Vi producerer stadigvæk samme antal kWh til 3 elbiler
Deres EKO - hus, inklusive 56 m2 solpaneler, fungerar supert. Solpanelerna ger nu en årsproduktion på över 6.000 kWh :-) Se www.abelcars.dk
Christiane rapporterar också på Facebook om deras Zoe bilar. Se Facebook
|
|
Jobbar till 100% med EV/ELfordon gör
Matthew Trevaskis från Cornwall, UK
Se www.eco-drive.co.uk
Matthew hjälper bl.a. till med att få flera laddplatser för både "vanlig" och snabbladdning i Cornwall.
Han startar också et nytt bolag:
Se www.drivenergy.uk
för leverans av Mennekes-laddplatser i UK.
I samarbete med producenterna Peugeot, Citroen, Renault, BMWi och Kia utbildar han elbilsförsäljare.
Inte nog med det, han blev i slutet av mars 2017 utnämnd till
"The Head of EV for the Renewable Energy Association in the UK".
Se utilityweek.co.uk
Men ändå tar han sig tid att besöka EV2017 :-) Grattis, och tack för det.
|
Thinken ELvis 2002 - 2014
VW e-Up ! ELLA 2014 -
Modell 2002 Batteri ??kWh
Modell 2014 Batteri 18,7 kWh
Körsträcka Sommar: 80-90 km Vinter: 60 km
Körsträcka Sommar: 120-130 km Vinter: 80 km
Jette har som längst körd 125 km på en laddning
"Rekord på 160 km på flatmark og medvind i Danmark"
"Avstandene er inklusive mye bakkekjöring, bor 160 moh på 3,5 kms avstand"
|
Med VW e-Up! - én ELLA kommer
Jette Meyer från Bergen, Norge
Jette var en av de första privata som fick köpa en ny fabriksbyggd Think i Norge.
Leveransen blev precis före EV2002, så hon fick nästan direkt sätta sig i den för att möta oss som kom över fjället från Oslo. Inte nog med det, hon lyckades också att få oss att köra UPPför en av Norges brantaste fjällvägar, Stalheimskleiva
På kvällen bjöd hon på soppa och bröd i sitt fina hus på Bergen Brygge :-)
I EV2009 viste hon och Terje Lied att det gick fint att köra elbil via gratis färjor på sträckningen Bergen - Stavanger.
Efter 12 år och 90.000+ km och fortfarande med originalbatterier lät Jette ELvis rulla vidare hos en av hennes väninnor.
Jette fastnade för en VW e-Up !, och liksom med ELvis blev det nu spännande om den skulle komma i tid till EV2014 Och sannerligen blev det nästan direkt från leverantören till Bergensbryggan och Danmarksfärjan :-) Ja det skall väl sägas att den fick namnet ELLA.
Till EV2017 kör hon Bergen - Kristiansand, där hon och ELLA tar båten till Hirtshals på Jylland.
|
|
BMW i3 REX
Martin Bech, Hjörring, Nordjylland, Danmark
Martin købte våren 2015 en BMW i3 REX model 2014, og han har nu kørt 70.000 km med den.
Dette er en av de moderne plug-in hybridbiler.
Förste langtur for bilen og Martin ble den fine turen til EV2015 i Oslo
Batteriet i den innehåller 19 kWh ved full ladning, vilket ger bilen en ren kjörestrekning på 120 km.
Daglig transport for å komme til og fra jobben sker med ren eldrift, så mere end 90 % af de kørte
kilometer er kørt med el fra opladning via eksternt eluttag, plug-in.
Nogle dage er kørselsbehovet således, at bilens indbyggede generator (Range Extender = REX) må hjælpe til.
|
Foto: Stefan Nilsson
Peugeot Partner El,
Mod. 1999, 14 kWh med körsträcka 90+ km De drygt 50 bensinfaten symboliserar den bensin- mängd som Tommy och hans två första rena elbilar har sparad miljön för.
|
Citroën Berlingo El, Mod. 2014, 22,5 kWh med körsträcka ung. 170km
|
Tommy Engkvist, Huddinge, Stockholm och
Knut Abrahamsen, Stockholm
Tommy har körd elbil som "førstebil" seden 1992 då han byggde om en VW Golf till ren elbil.
I 2003, efter 40.000 ELkm, sålde han Golfen och köpte en Peugeot Partner El 1999.
Den har nu, i april 2017, rullad 153.102 ELkm med NiCd-originalbatterier. Körsträckan motsvarar över fyra gånger runt jorden !
Används fortfarande i familien.
300W solpaneler på biltaket sedan hösten 2012 har visat att man har nytta av sådant i Stockholm också :-)
I sept. 2016 köpte Tommy en nästan ny Citroën Berlingo El med snabbladdningsmöjlighet. Se bild.
Detta är en systermodell till den Peugeot Partner El som vi fick låna till
EV2015 i Oslo och skall nu transportera oss till EV2017.
|
|
Ford Ranger EV
Lorents, som bor på Jæren i Rogaland, Norge
henter Johannes Myhre i Kristansand
der de kjörer ombord på fergen til Hirtshals.
Lorents kjøpte bilen fra Johannes i januar 2012.
Stor honnör til Johannes som klarte å redde noen av disse bilene i USA
og fikk dem godkjent i Norge også.
På wikipedia.org kan du lese litt mer om den.
Se også elbilimport.no
I 2009 ble Arnstein och Lennart totalvinnare med en Ranger i Minirallyt Ogna - Stavanger.
< Lorents bil, til venstre, er årsmodell 1999 og har ett NiMh batteri som kan lades med 26kWh
og Ved fint vær i Danmark bör det gi 150km :-)
|
|
I en Renault Zoe kommer
Bent Johannesen och Marianne, från Vejle, Östjylland, Danmark
Bent köpte en brukt Think i 2010, og kompletterte den med en Renault Zoe för EV2014.
Zoe og Think køre begge dagligt.
Zoen har allerede rullet 66.000 km uten problemer.
Thinken har nu rundet 30.000 km, dog med hjælp av en kompletterende
lader fra Anton Bech som nærmest har givet Thinken nyt liv.
Den lader fullt på 2 timer, 6kW per time.
< til vänstre Renault Zoe Q210 model 2013 med 22kWh batteri som gir ca. 150km körning
< til höyre Think model 2002 med 12kWh batteri som gir ca. 70km körning
|
Till vänster Renault Kangoo Model 2002 med 13kWh batteri som ger ca. 90km körning
Till höger Think Model 2010 med 24kWh batteri som ger ca. 170km körning.
27 april rapporterar Walter: Unfortunately, the car's Zebra battery stopped working a few days ago
|
|
Walter van Damme
Woensdrecht i Holland
Walter är en trogen gäst på våra träffar.
Han har såld sin Renault Kangoo El 2002, men ser gärna att bilden ligger kvar som bevis för att det fanns flera gångbara rena moderna elbilar redan vid sekelskiftet. Och Thinken som nu har rullad 30.000km utan tekniska problem är ju ytterligare ett bevis för detta.
Han tar sig till Jylland med kollektiva färdmedel, och formodligen får han plats i familjen Bechs elbil från Ringköbing till Ebeltoft.
Holland har ju, liksom Norge, blivit positivt omtalad när det gäller elbilsintroduktionen i landet.
Om det kan säkert Walter rapportera lite mera.
|
|
I en Nissan Leaf kommer
Per Praëm och Annette från Köbenhavn, Danmark
Per har i många år varit, och är, en riktig trotjänare för Dansk Elbil Komite
- under lång tid också som Webmaster.
Per jobbar nu för det danska laddinfrastruktur - företaget Clever
som nu också har samarbetspartners i Sverige.
Bilden visar Pers företagsbil tidigare år, men i år kommer de med deras privata silverfärgade Nissan Leaf.
|
|
Vill du också vara med ? Se Huvudsida EV2017>
Översikt alla EV200X sidor
HOPP upp till denna sidas början >
EVguide
HEM HOME
|