EVguide
                   HEM HOME

i samarbete med

 sparenergi
            sparenergi.no

 solkraft
            solkraft.se

"On-line rapport"

Med ren batteriELbil

Stockholm - Oslo - Stockholm till elbilssamlingen EV2005


Om det vill sig väl så kommer vi att kunne ta emot KORTARE mail till ev2005@solkraft.se

Mer om årets samling för batterielbilsvänner,  EV2005 >

Hela vår rutt >

Mera data om bilen hittar du på   Miljøbil Grenlands sida >




Onsdag 1 juni


Klockan 15 har Tommy och Knut satt som tid för sin start mot Västerlandet.
Starten går från Stuvsta Stasjon 7 - 8 km söder om Stockholm city,
och detta är kvällens rutt:


                                 Strängnäs                   Kungsör
STOCKHOLM                                 Eskilstuna           Arboga
76 km
33
25
17
Onsdag 1 juni, 151 km

Detta är exakta distanser så som de blev. Laddning planerades och gjordes endast i Strängnäs.



Klockan 15:25
Hallo Go'vänner i syd och nord, öst och väst

Detta är vår test med Tommys Lap-Top, och om den fungerar ger vi oss
nu i väg mot Strängnäs, från ett nästan soligt Stockholm.
På återläsande !




Strängnäs
Som vanligt var det lite inkörningsproblem med datakommunikationen, så
klockan blev 15:30 innan vi kom i väg från Stockholm.
Efter 76 km och 10,5 kWh förbrukad energi kom vi utan problem fram till
SEVAB Strängnäs Energi där vi har fått ett fint mottagande, och en
3-faskontakt naturligtvis.
Vi har ju mycket goda kontakter med SEVAB från mELarloppstiden.

text   textmontering

Vi har hunnit få på skryttexterna Stockholm - Oslo - Stockholm på fönstren baktill,
undertiden som laddningsmätaren har stigit från 24% till 100%, så ung. vid 19 - tiden
räknar vi med att dra ur kontakten, med start mot Arboga kort därefter.


Goder afton
- från en campingstuga med 10 minuters promenadavstånd från Arboga centrum,
till vilken vi kom vid 21:30 tiden.
Dvs att de 75 kilometrarna avverkades med en medelhastighet av 60 km/ timme.
Medelförbrukningen för hela sträckan i dag blev 1,38 kWh per 10 km, vilket,
om vi så skall säga det själva, är ganska bra för en såpass tung bil.
Här har den vänliga campingvärden visat oss ett enfas 16A uttag vid
servicebyggnaden, så batterierna lär nog vara ganska mätta på morgonkvisten.
Vädret har varit ganska OK, med lite regn i Strängnäs, där vi dock fick se
en synnerligen vacker regnbåge vid avfärden.

vacker regnbåge

Personalen vid SEVAB var mycket intresserade av bilen, och tyckte nog att en
sånn skulle klara de flesta av deras till och frå jobbet kraven :-)



Dagens energiförbrukning blev 20,9 kWh (exkl. förluster i laddare)
dvs 1,38 kWh/ 10 km (medelhast. ca 60 km/ h)
Detta motsvarar 0,16 l bensin/ 10 km :-)


Klockan är nu 22:45 och vi tackar för dagens uppmärksamhet.



Torsdag 2 juni



                       Örebro                          Kristinehamn                      Fagerås                         Charlottenberg
Arboga                                  Karlskoga                        Karlstad                              Arvika
54 km
43
27
43
28
48
34
Torsdag 2 juni, ca 277 km



God morgon
- från Örebro vid 9:30 tiden, efter några häktiska morgontimmar.
Någon timme efter sista rapporten i går upptäckte vi att laddaren hade
slagit från, och en otrevlig varningslampa lyste om att det inte gick att
ladda, vilket vi också konstaterade.
Vi insåg att det inte skulle hjälpa oss att komma till någon verkstad mitt
i natten, utan höll Jon Blund med sällskap till halvsextiden i morse då vi
ringde larmassistans som dök upp redan efter någon halvtimme.

Jonsson bil Örebro

Precis efter sju stod vi utanför Peugeotverstaden i Örebro, som tog vänligt
emot oss och lovade ta in bilen vid 8:30 tiden, vilket de också gjorde.

Jonsson bil Örebro

Den vänliga servicemannen nollställde varningslampan, men fick ingen precis
orsak till varför den var utlöst
Nu står vi här och laddar med 3-fas laddaren, och hoppas starta härifrån
innom ca en timme. Solen skiner, och vi har ingen nöd :-)


Hej
- från Kristinehamn klockan 12:30
Nu har den otrevliga varningslampan hållit sig släckt de 56 kilometrarna från
Örebro till Kristinehamn där vi står och snabbladdar (3-fas) hos Cabby Service.
Och visst var det service. De var på väg för att äta lunch, men "no problem".
"Vi drar kabeln under dörren, så klarar ni er själva" sa de och försvann :-)

Cabby Service

Allt verkar åter fungera fint, så det är bara att hålla tummarna.
Vid den sena frukostpausen vid Sanna Shell Select, öster om Örebro, talade
vi med den trevliga föreståndaren Niklas som önskade oss välkomna på återresan
i fall vi behöver ladda där.
Vi räknar med att lämna Kristinehamn ca 14:00

Karlstad kl 16:00
Nu rullar det på fint.
Ankom Karlstad 14:45. Vi själva har hunnit ladda lite god mat
och bilen matas från ett 3-fasuttag på Shell Selecta stationen
vid östra infarten till Karlstad. Mycket heder till dessa Selecta
stationerna för deras goda service.
Vädret har stort sätt varit fint, men nu börjar det regna lite.
Vi räknar med avfärd härifrån inom någon halvtimme.

Klockan 17:10
Väl ute från "soliga" Karlstad slutade det att regna, och nu har vi kommit
fram till Hasse i Brunskog, 57 km nordväst från Karlstad.
Här har han sin lastbilcentral med plenty av 3-fasuttag, varav vi nu
använder ett av dem. Vi kom i kontakt med Hasse eftersom han också
äger ett hus i Eda vid Charlottenberg där vi skall få hyra ett rum i natt.
Räknar med avfärd härifrån vid 18:45 tiden, men innan dess fixar Tommy
kaffe med hjälp av sitt gamla spritkök.

kaffe i partner



Klockan 22
- från Svensk/ norska gränsen, med gångavstånd till Morokulien
där vi nu har installarat oss hos Eda rum, med 3-fasuttag utanför fönstret !

Eda Rum

Trots väderprognoserna så har vi faktiskt solsken här nu och på denna
tid av dygnet !
Vi har redan varit en tur i Norge i kväll, och mobiltelefonerna har svårt
att bestämma sig om de skall tala svenska eller norska.

Men vi kunde i alla fall konstatera att det är öppet till Norge alla dagar
i veckan :-)

Öppet till Norge

Bilen har skött sig opåklagligt efter att vi fick släckt den förargliga
varningslampan, så allt tyder på att vi skall ställa upp på studiebesöket
hos Think Nordic i Aurskog klockan 11 i morgon, där det också skall bli
trevligt att möta gamla och nya elbilsvänner.




Fredag 3 juni


    Grensen                  Aurskog           Sanngrund Camping
Charl.berg    Grasmo                     Årnes
7
36 km
26
30
10
Fredag 3 juni, ca 109 km



God morgon
- klockan 07:00 från ett småregnigt Gränsland.
Vår fyrhjuliga Partner är på gott humör på morgonen efter god kontakt
med Eda Rums nätkontakt.
Efter en liten morgonpromenad, där vi tog denna stämningsfulla bild av
den gamla stenbron,

Eda gamla bro

ger vi oss i väg för att i lugn och ro ta oss de ca 70 - 80 kilometrarna
till Aurskog på krokiga skogsvägar.




Lördag 4 juni



Sanngrund              OSLO
60 km
Lördag 4 juni, ca 60 km


Godmorgon
- från Sanngrund Camping klockan 06:00, vid Norges längsta älv
Glomma som just nu får en rejäl påfyllning från ovan.
De 92 kilometrarna från gränsen till Think Nordic fabriken
i går morse gick fint, och vi kom dit i god tid för visningen
klockan 11.
Ann Christine och fabrikschefen Neal berättade för oss om förtid,
nutid och framtida planer, vilka tydligen huvudsakligen kretsar
kring fyrkanten Think Public som planeras att komma i produktion vid
årsskiftet 2005/ 2006.
Neal poänterade att batteri-/ hydrogenhybriden av Think City som
skall göras i 21 ex på tre år i princip och botten är en batterielbil
som kan laddas från elnätet.

Sedan avverkade vi snabbt de ca 30 kilometrarna till Årnes där en
vänlig besättning på Elvekongen tog oss på en tre timmars tur på Glomma,
- och därefter var det bara 10 km till Sanngund Camping, där vi får en
fantastisk fin service både för oss och bilarna.
Den fina restaurangen här stängde kl. 20 i går, men den vänliga personalen
lät oss sitta kvar så länge vi ville, och sedan blev det ju i alla fall lite
eftersnack, så därför försökte vi inte att rapportera något mer i går.

Tyvärr så hade vår tyske vän Manfred fått fel på sin Twike precis före
starten, varför han hoppade in i sin ((bensin)) Nissan Micra och skyndade
till färjan i Kiel i alla fall. Sedan stod Jon Ole och hustru på kajen i Oslo
och väntade på honom, så vi är ju i alla fall glada att han tog sig hit.

Nu är tanken att vi skall ta oss in til Karl Johan ca klockan 08



Söndag 5 juni


Klockan 09:00
- vid Think Nordic's P-plats i Aurskog.

Gårdagen blev en ganska våt tillställning, ja missförstå mig inte,
utan jag menar beträffande rent H2O.
Färden från Sanngrund Camping in till Grönland i Oslo i går morse gick
fint för alla, även om det inte är helt enkelt att navigera i Oslo i
detta jubileumsår. Efter att alla bilarna var anslutna till en av Oslo
(och Norstarts) fina laddningsplatser vandrade vi ner till Central-
stationen för frukost. På vägen dit passerade vi Plaza hotell där de
italienska fotbollsstjärnorna just entrade sin buss för morgonens träning
inför kvällens match mot Norge på Ullevoll Stadion.
Sedan vandrade vi Karl Johan upp nestan till Slottet, där Miljöutställningen
med bl.a. en Norstart (elbilsföreningen) monter fanns. Där demonstrerades bl. a.
nya Kewet Buddy och Elbilsalgs cyklar.
När bilarna var ferdigladdade fick vi flytta dem dit, praktiskt taget utanför
kungens dörr :-)
På eftermiddagen bar det i väg till Hammern, Oslos första vattenkraftverk, bara 15 km
från Oslo centrum.
Innan guidningen sattes de bilar som så behövde på laddning och fick vad man kan
kalla energi med färskhetsgaranti, och naturligtvis också med mycket små
överförningsförluster.
Tusen tack till Hafslund personal som använde sin fritid för att ge oss möjlighet att
besöka kraftstationen och ladda bilarna där.
Färska var också våfflorna som non-stop bereddes av våffelröran som Öyvinds fru
Inger Lise hade skickat med honom. Tack, tack . .
Då Hammaren togs i drift 1900 trodde man att det 4 MW stora verket skulle räcka för
Oslos energibehov för all framtid :-)

Ja sedan avslutades det hela med en trevlig middag på en lokal krog, som i sin tur
avslutades med några sonderingar om nästa års aktiviteter. Det verkade inte vara OM
det skulle bli av, utan bara vad och var . . .

Tommy och jag övernattade hos en skolkamrat av mig (tack Gerd) i Oslo,

Hos Gerd

där vi utan problem kunde dra laddsladden via källarfönstret till en kontakt i tvätt-
stugan. Med fulla batterier startade vi vid 07:30 tiden i morse, och nu har vi här i
Aurskog alldeles strax klarat av vår sista (för denna gång :-) laddning i Norge inför
avfärden mot svenska gränsen.



Klockan 14:00
- vid Brunskog 57 km norr om Karlstad, dit färden gick via "smuggelvägen"
Grasmo - Skillingmark över gränsen.

Till Sverige

Grasmo - Skillingmark
Kartutklipp fra broshyren til visitnorway.com >

Detta är en gammal grusväg, 16 - 17 km, som vi ville prova,
och det fungerade fint, speciellt eftersom den huvudsakligen
sluttar "ner" mot Sverige :-)
samt ger en något kortare sträcka till Åmotsfors.


Nya Skillingsfors Verkstad

I Skillingsfors stiftade vi bekantskap med mycket trevliga Morgan Byström,
chef för Nya Skillingsfors Verkstad som producerar komponenter för bilindustrin
och dubbar till hästskor. Trots att det var söndag och fabriken var stängd så
hittade Morgan ett 3-fasuttag i fabriken, och medan laddningen pågick gav
han oss en fin presentation av verkstaden/ fabriken. Han berättade också att
tidigare låg världens största fabrik av dubbar för bildäck här.

Nu är vi åter hos "Hasse i Brunskog" som servar oss med 3-fasuttag
så att vi med god marginal skall komma vidare till Karlstad.

Hasse

Den otroligt aktiva Hasse visade oss en av hans många aktiviteter, att
skilja/ sortera gamla däck från sina fälger för att få en effektiv
återanvänding av dessa. Alltid lär man sig något nytt !
Räknar med att dra vidare om någon halvtimme i ett något grått väder,
men dock uppehåll.


Klockan 23:45

OKQ8 Karlskoga

På OKQ8 vid Viadukten, Karlskoga drog den hjälpsamma Daniel ut en kabel
under dörren till deras helgstängda verkstad, så vips var det problemet löst :-)

Shell svampen Örebro

Även hos Shell vid vattentornet Svampen i Örebro fick vi super service med ett 3-fasuttag
precis utanför dörren till Select - butiken !

OKQ8 Kungsör

Här vid OKQ8 i Kungsör får vi ett vänligt bemötande, och både den intresserade
Carina och hennes kamrat i affären har varit ute och tittat "hur en ELbil ser ut"

Klockan närmar sig ett på natten, och det har blivit ovanligt mörkt för årstiden.
Vi bestämmer oss för att fortsätta här i från Kungsör och i alla fall till
Eskilstuna i natt.



Måndag 6 juni

Klockan 09:00
"Av bara farten" passerade vi Eskilstuna i natt och kom till Strängnäs kl. 02:00.
Tyvärr så hittade vi ingen laddplats då. Ett par Securitas - vakter som höll på
att städa efter ett inbrott gav oss rådet att vänta utanför en OKQ8 station tills
den öppnade. Vid åttatiden i morse kom de första av personalen, och ordnade
snabbt ett trefasuttag i en tvätthall.

OKQ8 Strängnäs

Inom minuter räknar vi med avfärd i vackert solsken mot sista stopp, Stockholm.


Klockan 10:35
- mottog Tommys fru oss med nybakade kakor i deras hem.
Tack, tack Louise.
Turen från Strängnäs gick i strålande väder genom ett sommarklätt landskap,
och det är bara att tacka den fyrhjulade Peugeot Partneren för en härlig tur
på över 1.100 km under knappt 5 dygn.
Tack Tommy för att jag fick följa med er.


Klockan 15:09
Anton Bech meddelar att hemresans 254 kilometrar på danska vägar
gick undan på 7 timmar inklusiva två stopp för laddning med hans
3 - fas snabbladdare.








    EV2005 >

    Besøk hos Think Nordic i Aurskog >

    Båttur på Glomma og Sanngrund Camping >

    Inn til Oslo >

    Karl Johan >

    Hammeren vannkraftverk >

    Biler og deltakere >

    EV2005 summering >

    Stockholm - Oslo - Stockholm >

    On-line rapport Stockholm - Oslo - Stockholm






Alle sider om EV2004:


    Til EV2004 hovedside >

    Litt mer detaljert kart >

    Til EV2004 summering >   


    Til EV2004 deltakerliste >

    EV2004 on-line rapporter >

    Brev til den norske statsminister >


   Stockholm - Jylland med batterielbil >

    En liten situasjonsrapport, dat. 2. mai, fra Anton >

    Et spesielt takk vil vi fremføre til >



Alle sider om EV2003:


    Til EV2003 hovedside >

    Til EV2003 summering >   

    Til EV2003 deltakerliste >


    Aktuellt t.o.m. torsdag morgen >

    Samling i Trollhättan >

    Trollhättan fredag >

    Lidköping - Mariestad - Sjötorp/ Göta kanal >

    Gullspång >

    Internetrapport lørdag MORGEN >

    Gullspång - Kristinehamn - Hammarö/ Karlstad >

    Sydovergruppens hjemferd mot Jylland

    Østovergruppens hjemferd mot Aurskog/ Think - Oslo




Alle sider om EV2002:



    Hovedside >

    Ruteplan >

    Deltakerliste >


    Summering av turen >

    Ladeplasser >


    Samlet i Oslo >


    mandag 27.mai > Oslo - Hol ved Geilo

    tirsdag 28.mai > Hol - Voss

    Bilder fra tirsdag 28.mai > Hol - Voss

    onsdag 29.mai > Voss - Bergen

    Omtale i Bergens Tidene >

    I Bergen >

    Bilder fra onsdag 29.mai > Bergen

    torsdag 30.mai > Båt til Danmark


    fredag 31.mai > Hanstholm - Løgstør

    lørdag 1.juni > Solar Cup

    Anleggningen/ banen i Løgstør >

    Bilder fra lørdag 1.juni > Tur til Brovst og Fjerritslev

    Bilder fra lørdag 1.juni > På banen

    søndag 2.juni > Solar Cup, avferd til Løkken

    Bilder fra søndag 2.juni > Solar Cup

    mandag 3.juni > Løkken - Hirsthals og båt til Oslo

    tirsdag 4.juni > Oslo - og ALLE I MÅL



Og så den spede begynnelse:   EV2001

 EVguide
                   HEM HOME

i samarbete med

 sparenergi
            sparenergi.no

 solkraft
            solkraft.se