EVguide
                   HEM HOME



i samarbete med

 solkraft
            solkraft.se

Senaste uppdatering söndag 19 juni 2011

Stockholm - Aså Camping/ Jylland - Stockholm

EV2011

Samling 2 - 5 juni hos Aså Camping, Jylland för ELfordons Vänner eller Electric Vehicles intresserade


För åttonde året, EV2004 - EV2011, startar nu Tommy och Knut i Stockholm elbilsresan till en
trevlig samling med vänner av de motordrivna fordon som har minst negativ påverkan på miljön.

EV2001 - EV2003 hade Knut glädjen att få följa med Øyvind Lunde från Oslo i hans Think.

 EV2011 Huvedsida
 EV2011 Program
 EV2011 Camping/ beställa stuga
 EV2011 Deltagarlista >
 Alla sidor om EV2001 - EV20XX


Här är årets rutt, och det blir en av de kortare, ca 510 km, för våran del ;-)



Visa större karta MED vägbeskrivningen







Peugeot Partner EV

    Tommys 2 - sitsiga Peugeot Partner El

    är en varubil av årsmodell 1999


    - har nu rullat 109.221 km utan batteribyte !
    Rekommenderad maxhastighet är 95 km/h

    Normalt kan den laddas från ett vanligt 16A uttag,
    men med en 3 - fas snabbladdare minskas
    laddtiden från 6 - 7 timmar till ett par timmar.
    Original nickelcadmiumbatteriet lagrar ca 16,2 kWh
    Längste körsträcka på en laddning är normalt ca 100 km

    Kanske tar vi med oss ett litet extra batteripaket i år också,
    en "Range Extender",
    som ger oss lite lengre körsträcka per laddning.











Tisdag 31 maj


Klockan 10:00

Hej, hej,

Tommy och Knut satsar på att som vanligt starta årets EV - tur från Stuvsta.
Tanken är att vi skall rulla iväg därifrån vid 12-tiden i Tommys fyrhjulade Partner.

Sedan hörs vi av vid första laddstopp, och tanken är att vi övernattar i Örebro
och fortsätter färden mot Göteborg på onsdag.
Vi har plats på en färja till Fredrikshamn vid midnatt.



******************************************************************

Klockan 23:45

Go kväll Govänner,
Ursäkta den något sena påhälsning, men tiden går snabbt när man har det trevligt.
Tack till våra vänner som kom och vinkade av oss vid Stuvsta station precis klockan 12 i dag.
Verkligen trevligt.

Sedan var det raka spåret i ett försommarfint Sörmland till McDonald i Strängnäs.
Ganska varmt, så hamburgermenyn intogs utomhus i sällskap med den laddande Partnern.
Vi meddelade bara att vi ville ladda, och det var bara glad min och varsågoda.

Strängnäs Tommy




























Tommy på strategisk plats mellan huvudingången till McDonald i Strängnäs, laddkontakten och bilen,


- och på andra sidan bordet Knut

Strängnäs Knut


































På brickunderlägget kunde man läsa om McDonald's många laddplatser i Sverige.

Se  EVguide 23 juni 2009
"Invigning av världens första laddstolpe för elfordon hos McDonald"

Reklam för Lindvreten


































Nästa etapp gick till Kungsör, Däckservice och Qstar bensinmack.

Kungsör ö - sikt






















3-faskontakten sitter lite diskret nedanför Continental-skylten

Kontaktens placering



























Efter laddningen i Kungsör kunde vi konstatera
att vi hade förbrukad 8,25 kWh på de 74 km dit,
dvs 0,112 kWh per km eller knappt ett par SEK per mil i elkostnad !


Nästa mål var Örebro, där vi stannade vid OKQ8 och Pizza Hut och tog en bild på deras 3-faskontakts placering

Kontaktens placering mellan fönstren Kontaktens placering
























Kontakten sitter mellan två fönsterrutor nära ingången till butiken och personalen
hade satt upp information om at kontakten också kan användas för laddning
av elbilar.
Skarvsladd finns att låna i butiken då det inte går att parkera vid dörren.
Nåt oljebyte tyckte vi inte att elbilen behövde ;-)

När vi ändå var i Örebro tänkte Skrivaren att det kunde kanske vara idé att försöka
ringa sin tidigare arbetskollega Göran Sundqvist som eventuellt skulle ha flyttat till Örebro.
Jovisst, tur som vanligt, han höll på att flytta, så nu råkade han vara i Örebro och inte
i Dalarna och efter några minuter träffades vi, och nostalgien flödade.

Göran och Tommy






















Vem kunde väl bättre än Tommy ge Göran en första insyn i ELbilen


Göran är nog en av Sveriges första och största datapionjärer, och följde så att
säga med SAABs STORA datamaskin då den såldes till Skandinaviska Elverk.

Se "Vår förste datorskötare" på www.idg.se

Så var det bara 19 km igen till
Tommys vän Mats och familj på deras gård i Bäckatorp.
Förutom grillad och fin mat, räckte inte kvällen till för att ta del av alla Mats
fantastiska energiprojekt.

Tommy och Mats

























Mest dominerande är solcellerna.
Mats använder inte batterier och har möjlighet att sälja gårdens överskottsenergi ut på nätet.

Solceller















Men solfångarna syns bra de också :

Solfångare



























Audio och Clio





















Mats pysslar gärna med veteranbilar också, och den blanka DKW/ Audi 1000S delux
har han putsad på från han var 14 år.

Renault Clio El bilen till höger används flitigt av både Mats och hustru och
klarar fortfarande många km på en laddning.


Nästa energiprojekt är en liten vindmölla.

Nu är vi inhysta i en liten stuga hos dem,
och tanken är att vi skall försöka att komma oss ut på vägen relativt tidigt i morgon,


God Natt !

******************************************************************************



Onsdag 1 juni


Klockan 10:30

Hallo, hallo från Götene.

Det blev lite problem med att ladda upp den förra rapporten i natt,
så klockan blev ½2 innan det ble läggdags.
Icke forty så hörde Skrivaren uppe på hemsen att Tommy var på väg ut
för att kolla att laddningen av Partneren hade varit OK.
Så var fallet, och vi kom oss på vägen redan 05:40 då bara katten var vaken.

Vädret var lite mulet vid starten, men nu har solen också stigit upp.

Morgonstämning




















Med öppet fönster kunde vi också njuta av fåglarnas morgonkonsert



Snyggt klocktorn



























Tångeråsa fina kyrka med sitt fina klocktorn kunde man ju inte låta bli att ta en bild på.
Se också www.kyrkokartan.se


Vi körde lite trevliga småvägar neråt Laxå där vi fick, för jag inte vilken gång,
ladda hos Torsten Lundhs Bilverstad.
- Och där Tommy i vanlig ordning kokade kaffevatten på spritköket :-)

Morgonkaffe





























Sedan passerade vi de, för elbilar kanske, ökända Finnerödjabackarna.
Det är också långa sträckor med 2/1 filsvägar.



Göta Kanal


















Efter Göta Kanal passeringen vid Lyrestad

var vi snart hos Shell i Hasslerör där det nu, mycket beroende på många
lastbilar med kylvagnar, har blivit många 3-fas eluttag.

Hasslerör


















Dette har också fört med sig att de vill ha 50 kr hos alle som använder uttagen,
oavsätt hur länge man laddar.

Nu laddar vi hos Götene Elförening där vi blir mycket vänligt mottagna.

Nästa laddstopp blir Vårgårda.

Ha en trevlig dag !


*********************************************************************************'

Klockan 22:15

God kväll från GÖTEBORG.
Efter Götene åkte vi in och tittade på ett av Elföreningens vindkraftverk i Ledsjömo,
bara några km söder om Götene.
Där har de också satt upp två laddstolpar:

Laddning vid Götene vindkraftverk Garo stolpe





















I Vårgårda laddade vi med 3-faskontkt hos vänliga ICA Mat Magasin medan vi snabbt
hittade ett bra matställe bland det stora urvalet på huvudgatan i Vårgårda.

När vi närmade oss Lerum svängde vi in till centrum där Lerum Energi har monterad en ny
laddstolpe med två 3-fas 16A kontakter och två enfas 16A kontakter,
Lite problem för att en fossilbilist hade parkerad där, men det ordnade sig.

Lerum stolpe



























Lerum kontakter Lerum infolapp




























Se också Ladda-din-elbil-i-Lerums-kommun
och Elcyklar i Lerum


Sedan var det bara 20 km igen till Göteborg Energis (gamle ?) kontor, ty det verkade
alldeles öde, och P-platsen, inklusive laddplatser var totalrensad.
Och vi som hade tänkt ha det som reservladeplass på returen !
Vi kom på att de skulle ha monterad två stolpar vid Gamla Ullevi, och satte kursen dit.
Dessa skulle startas via SMS meddelande, vilket också fungerade.

Laddstolpar vid Gamla Ullevi Info om SMS vid Gamla Ullevi




























Efter två försök visade sig att ladningen avbröts efter 28 och 27 minuter, så det återstår
nog lite inkörnings tester med stolparna.
Och gärna lite bättre kontrast på infotexten om SMS !

Nåja, när vi nu sitter och väntar på färjan till Fredrikshamn har vi i alla fall praktisk
tagit 100 % batterikapacitet, så det betyder att när vi landar i Danmark 03:10 i natt
så kan vi köra helt till Aså Camping utan mellanladdning.
Dagens väder i Götene presenteras av www.yr.no

God afton, god afton





Lördag 4 juni


Klockan 09:30

Mors mors från Aså Campng.

Förlåt förlåt vår tystnad.
Det beror naturligtvis på att tiden går så vansinnigt snabbt
men också på att vi har haft problem med kommunikationen till Internet och inte minst
VISSA TECKEN PÅ TANGENTBORDET FUNGERADE EJ !

Detta låter negativt men så är det naturligtvis ej.
VI HAR DET ALLDELES UTMÄRT BRA !

Torsdag 2 juni

- landade vi planenligt i Fredrikshamn lite efter tre på natten.
Det var ju lite mörkt här då, men turen till Aså Camping gick fint

Första kontakt med Aså Camping






















Efter 526 km kunde vi klockan 04:15, med 60% kvar i batteriet efter laddningen i Göteborg,
ansluta oss till laddning på för oss reservarad plats utanför receptionen :-)

och redan (hm) vid ½5 - 5 tiden var vi i koj i våran fina stuga.

På förmiddagen blev det många trevliga återseenden med goda vänner och snabb
avfärd mot fina Dronninglund Slott og kunstcenter, samt ett slott i Voergård.

Naturligtvis blev det bara exteriört, och med det vackra vädret var det ju lika bra det.

Fredag 3 juni

- startade vi, fortfarade i supert väder, i elbilskaravan mot Vadskov/ Ålborg.

Inte bara att Henrik Klintgaard Jensen gav oss en fin genomgång om Vattenfall och
visning av verket så hade han också sett till att vi fick både "frukost" och lunch.
Dessutom pratade han också på engelska så att Matthew och Walter fick med sig allt.

Även om majoriteten av oss kanske inte är för kolkraften så tyckte nog de flesta att
detta var mycket god och nyttig information.

På kvällen var det dags för helstekt pattegris och buffet i/ vid TV-rummet.
Det smakade mycket bra, och allt fungerade fin, fint.

Som "efterrätt" till detta berättade Nina och Hjalte och visade bilder från sin
jordenruntresa i ELbil. MYCKET uppskattad !
Nu strax, lördag klockan 10, skall det vara briefing för dagens färd mot Ålborg.

Ha en fin dag ni med !






Söndag 5 juni


Klockan 09:30

Mors,mors,

- nu för siste gång från soliga Asaa Camping.

I går, lördag gick turen per en liten elbilskaravan mot Ålborg

Några av oss följde Nina och Hjalte via kustvägen till färjan över Langerak
vid Hals.
Efter färjan skildes vi från populära Nina och Hjalte som tog vägen mot deras hem vid Århus,
medan vi körde västerut mot Ålborg.

I Ålborg var vi de första att ladda vid en ny laddplats mycket centralt i stan.
Sedan var det bara att njuta av Ålborg några timmar innan vi, några av oss, tittade
lite närmre på kustremsan upp mot Aså. I Hou hamn hittade vi många 10A laddstolpar,
och troligen också några 16A som kunne användas enligt Hamnkapten.

På kvällen åt vi rester innan kvällen avslutades med erfarenhetsutbyten om elbilar,
och slutligen bestämdes att EV2012 skall hållas i Norge.

Nu, söndag alltså, lämnar vi Aså vid 10-tiden. Ca 25 km norrut i Säby Hamn laddar vi fullt
så att vi har nästan fullt i batterierna när vi på kvällen kör ombord på Göteborgsfärjan.

Hej, hej





Måndag 6 juni


Klockan 20:00

Hej igen Govänner,

Grattis med den svenska nationaldagen !

- och från Tommy och Knut
Tusen, tusen tack för några trevliga dagar samman i Danmark.

Åter en gång, tack Christiane och Anton för ännu en superfin EV-samling i Danmark.

Det är bara att beklaga alla som inte hade möjlighet att vara med.

I fint väder åkte vi med den fullbokade färjan från Fredrikshamn till Göteborg 20:00 till 23:15
medan Arnstein och Jörn åkte vidare via Skagen till Larvikfärjan från Hirtshals.

Vi var med de första ombord på Göteborgsfärjan,

Mot Göteborg






















- och följaktligen de första som körde i land.

Turen upp till Lerum gick därför snabbt, så att vid 00:30 i morse hade vi åter en gång laddad
fullt vid den nya laddstolpen i Lerum center.

Tack också till vänliga Götene Elförening som hade lagt ut en sladd med trefaskontakt under
staketet vid huvudporten, så att vi kunde ladda där mellan 03:30 och 04:30.

Kontakt under staket
























Nattvakten vinkade bara glatt till oss,
så tydligen var hon förvarnad.


Sedan gick det vidare i den ljusa och vackra natten, med mycket få medtrafikanter,
men lite förvånade blev vi då vi svängde in på den fina rastplatsen Sickelsta Öst, 33 km norr om Laxå,
och fick följa av detta monsterfordon :

Stort följe



























Vid 16- tiden var vi på hemmaplan.

Utan något extra batteri som range extender blev det nio 3-fas "snabbladdningar" från
Säby Havn till McDonald i Strängnäs inom 24 timmar om vi bortser från väntetiden
i Fredrikshamn och tiden på färjan.

Totalt 521 km på vägen norrut,

- och totalt på EV2011 turen ca 1300 km.


 EV2011 Huvedsida
 EV2011 Program
 EV2011 Camping/ beställa stuga
 EV2011 Deltagarlista >

 Alla sidor om EV2001 - EV20XX

 EVguide
                   HEM HOME

i samarbete med



 solkraft
            solkraft.se