EVguide
HEM HOME
Viktiga utvecklingsprojekt på G - som kan ge väldigt mycket för både studenter, utbildningsinstitutioner och sponsorer. En stolt amerikansk far uttryckte sig så här: My son competed there for three years and their team won the overall competition twice. This year he's back as a representative from Chrysler where he's a develop- ment engineer. This competition opens doors, it advances technology and encourages the out of the box thinking our country needs. Schweiziska solcellsflygplanprojektet Solarimpuls Foto: Solarimpuls Swiss federal Institut of Technology in Lousanne - är bas för dette stora projekt. Under tiden mars - juli 2015 lyckades de flyga enpersonsflygplanet Solarimpuls2 runt halva jorden och visade att man kan flyga non-stop i flera dygn med solceller och batterier, eller så länge en pilot orkar flyga :-) 266,5 m2 solceller laddar 4 batteripaket på 41,1 kWh som matar var sin elmotor med propellrar som har 4 m diameter. Längsta etapp på 7.212 km tog 4 dygn och 21 timmar. Under vinteren stannar de på Hawaii.Baserad på erfarenheter så långt kommer man där att i första hand göra förbättringar på batterisystemet innan man flyger vidare mot USA i vår. Via direktrapportering från cockpit har de givit allmenheten en god insyn om vädrets stora inverkan vid långflygningar. Se www.solarimpulse.com Jönköping Universitet ~ Solar Car Team Foto: Jönköping Universitet ~ Solar Team Jönköpings Universitet byggde solcellsbilen Magic och deltog i det berömda solcellsracet World Solar Challenge över Australien i 2013. Tyvärr så hann de "bara" köra 1301 km, av 3022, innan bilen så att säga blev borta med vinden. Det gick inte att reparera där, så de fick bryta loppet. Men nu hade de fått mersmak och började planera för nästa tävling hösten 2015. De satsade på bättre viktfördelning och mindre energiförbrukning genom bättre aerodynamik och mindre rullmotstånd. I oktober rullade den nya bilen, Solbritt, in som nummer 20 i klassen Challanger Medelhastigheten blev 66,4 km/h, och sju bilar fullföljde inte loppet i denna klassen. De var förste deltagare från Sverige, och om man tittar på Team World Map så ser man att de bor längst norrut. Finnish Lapland University of Applied Sciences Foto: SAE Clean Snowmobile Challenger 2015 KRC Lapland University blev 2015 troligen det första europeiska teamet i den årlige Nord – Amerikanska snöskotertävlingen SAE Clean Snowmobile Challenger. Deras skoter är den vita till höger. RESULTATET blev supert: Totalvinnare i klassen rene eldrivna skotrar ! Här kan du se alla resultatlistor Också Lapland University fick mersmak för tävlingen, så naturligtvis är de med på deltagarlistan för nästa tävling 7 - 12 mars 2016 Tyvärr så verkar det inte bli några andra nordiska deltagare i 2016 heller, men det gör ju bara finnarnas sisu ännu mer berömvärd :-) Här är programmet för 2016 Läs också om projektet www.esled.fi som redan har funnit användingsområden i Finland för de tysta skotrarna. Dutch Solar (boats) Challenge Team Midnight Sun Finland Kymenlaakso/ Kotka University of Applied Sciences KYAMK - blev förste finska deltagare i Dutch Solar Challenge när de i 2012 startade i B class. Det gick fint, så det blev fortsättning med en förbättrad Sun Finland 2 i 2014. Också denna gången gick det fint; se resultat Top class 2014 Här är en fin projektbeskrivning för 2014 Se sidorna 26 - 28 Nu är de också anmälda till Top classen 2016 där nio team nu är anmälda i den klassen. Det bör nämnas att de också hann med att deltaga i Solar1 Monte Carlo Cup 2014, 10-12 juli |
Eldrivna fordon/ Kjøretøy ~ EV Personbilen Renault, Nissan och Tesla har nog varit de mest aktiva för att konkret utveckla och producera en personbil som är bättre än den gamla fossilbränslebilen, både för brukaren och miljön. Spännande blir det att se om några fler än GM kommer att utmana "folk- Teslan" Tesla 3 som vi väl snart får se mera av. SUV/ Stadsjeepar Frågan är vem som behöver dessa ? Ett sätt att inte sprida dem allt för mycket vore ju att när Tesla börjar sälja sin "folk" Tesla 3 så erbjuds man goda möjligheter att förmånligt låna den större Tesla X de få gångar man behöver det. Kanske med dragkrok. Bussar Den rena elbussen är på G, kanske med laddning vid hållplatserna eller lina och koppling som på tåg och spårvagn. Lastbilar Försök görs i Sverige, lite som nämnt ovan för bussar. Lätta lastbilar/ varubilar Peugeot, Berlingo, Renault och Nissan är de mest aktiva när det gäller batteriversioner. Till stor del bygger de dessa på sina erfarenheter med personbilarna, så med tanke på den stora marknaden så är det ju lite konstigt att det inte säljs mer av dem. Om man kunde fresta med momsbefrielse för privatpersoner på dessa så borde de vara intressanta, både ekonomiska och brukarvänliga, för många familjer. Motorcyklar Foto: Zero Motorcycles Om du tar en titt på amerikanske www.zeromotocyccles.com/eu - så kan du se att dom inte bara visar fina rena batterimotorcyklar, dom säljer dem också :-) Förmodligen så kommer vi snart att se flera av dom i Norden också. Cyklar Det har varit lite segt för de elassisterade cyklarna, men nu verkar det vara på G. Oslo kommune vill ge stöd till de som köper el-cykel. 20% av köpesum, men max 5.000 kr. Självkörande fordon Utvecklingen har varit snabb, och kommer förmodligen att medföra stora ändringar inom transport- sektorn. Tesla var åter i täten genom att testa autonoma funktioner på Tesla S. Om Obama får bestämma så vill han reservera 27 milliarder kronor till främjande av tekniken. Volvo planerar test med 100 självkörande bilar i Göteborgregionen. Dessa kommer troligen att ha ratt och pedaler, inte minst för att säkerställa ansvars och försäkringsfrågor. Några talar om joystick i stället för ratt, så vi kanske behöver begreppet AutnomHybrid ett tag ? Bilpooler Verkar vara populära, men andelen elbilar är nog än så länge ganska liten. Plug-in hybrider När elhybridens batterier inte bara laddas av en fossilbränsledriven ombordgenerator så blir det hela naturligtvis bra mycket trevligare om man också kan plugga in i ett externt eluttag för att ladda med ren el. Billigare och mindre batterier gör att plug-in hybriderna får bättre batterier och kan köra längre sträckor på ren el. En av de populäraste plug-in hybriderna nu, Mitsubishi Outlander, kan med fullt batteri köra cirka 50 km med ren eldrift. El-drivna båtar, drönare och flygplan - kommer kanske snabbare än man tror. |
Laddning Olika kontakter för snabbladdning - gör nog att vi får vänja oss med åtminstone tre olika kontakter vid laddskåpet. I prinsip liknar det ju nästan lite på bensinpumpen med både tre och fyra olika pumprör på varje skåp. Där pratar man alltid om kr/ liter. Men på elleverantörernas skåp står det kr/ min vid laddning. Borde det inte vara kr/ kWh ? Foto: Knut Abrahamsen Nu skall det väl sägas att med ökande antal av både elbilsbrukare och laddplatser så kommer det naturligtvis synpunkter från brukarna till producenterna av utrustningen. Dessa informationssidor om laddplatser inger hopp om en positiv utveckling: DK Clever.dk NO www.ladestasjoner.no 29 sept. 2015, fanns där 7.108 uttag fördelade på 1.798 platser SE www.uppladdning.nu 28 sept. 2015, fanns där 4.500 uttag fördelade på 1.198 platser Tesla www.teslamotors.com |
ENERGI Vindkraft Inte bara för att de har Vestas, men också allmänt, så är Danmark ett föredöme här. I 2015 kom 42% av landets elkonsumption från vindkraft (väldsrekord :-) och tanken är att redan 2020 skall de vara uppe i 50%. Detta med att "vi andra" importerar "skitig kolkraft" från Danmark är nog inte så relevant längre. Stort sätt så kan man nog säga att alla elbilsbrukare i Norden, eventuellt med en liten extra- kostnad, är garanterade "ren el" till sina elbilar. Solceller - är utan tvekan på G. IKEA började sälja solceller i GB i 2013, och i NL och CH i 2014. De tycker att det har gått bra både kommersiellt och ur kundperspektiv. Honnör till dem för den informationsverksamhet de, tillsammans med solcellsleverantören, har i de varuhus som säljer solcellerna. Foto: Wersol Detta är Skandinaviens störste solcellsanläggning. Tyska Wirsol byggde den på Själland, och invigningen var precis före årsskiftet 2015 - 2016. Maxeffekt är 61 MW, och trolig årsproduktion är 61.000 MWh. |
DIVERSE Den årliga nordiska elbilssamlingen EV2015 - hölls i världens elbilshuvudstad Oslo, där Norsk Elbilförening, kanske världens bästa den också, har sin bas. De bjöd på ett superfint arrangemang och rekordsamling med elbilar på drive-in bio. EV2016 blir i Gnosjö, där vi besöker välkända Garo. I Jönköping får vi troligen titta på den ovan nämda solcellsbilen Solbritt. Oresund Electric Car Rally OECR 2015 - med dag ett från Köpenhamn via Helsingör till Helsingborg och dag två vidare till Malmö har blivit ett mycket populärt rally. I år hölls det lite senare på hösten, lördag 19 - söndag 20 september, och det fungerade också fint. Här är en liten EVguide-bildrapport från målfållan i Malmö Honnör till www.elbilsupphandling.se 2010 började Stockholm Stad och Vattenvall förhandla med leverantörer av rena elbilar och plug-in hybrider om ett förmånligt 5 - årigt ramavtal för kommuner och landsting. Det fungerade fint, och vid avtalstidens slut 30 september 2015 räknar man med att cirka 900 elbilar köptes in via detta avtal :-) Men de höll också ett stort antal informationsmöten, demonstrationer och provkörningar i hela Sverige. Stockholm Stads projektledare Eva Sunnerstedt visade upp en av de första Mitsubishi Outlander plug-in hybriderna i Sverige i Öresundsrallyt 2013 Visst lever papperstidningen Papperstidningen Elbilen i Sverige - är redan efter inne på sitt fjärde kalenderår. Från 51 sidor i sitt första nummer i 2013 så hade numret vid årsskarven nu 74 sidor ! Positivt är det också att föreningen Elbil Sverige har en fast nyhetssida i den och medlemsrabatt på abonnemanget. Ny Teknik - är en av de största allmentekniska papperstidningar i Sverige. Tillsammans med deras webbsida www.nyteknik.se/ har de gett fog för många lenkar på EVguide. Stor honnör till dem för att fördelningen av kvinnliga och manliga medarbetare alltmer utjämnas. Jodå, deras chefredaktör hetar Susanna Baltscheffsky :-) |
EVguide
HEM HOME