| 
Jag är naturligtvis tacksam för förslag om  
förare/ fordon, men jag lägger inte ut något innan  
jag har klartecken från den aktuella bilföraren. 
Helst bör det ju vara förare som har E-post. 
Kopiera inte privata E-postadresser utan att  
först fråga den som har adressen om lov! 
Här finns en lista med några av 
 
Privata EV-hemsidor/ Blogs 
NO   Hans K. Aspenberg - Kewet 
 
NO   Øyvind Lunde/ Sparenergi.no - TH!NK 
NO   Svenning Bjørke/ Elbil-dagboken - TH!NK 
 
NO   
Håkon Bjerkan - TH!NK 
NO   
Nina & Morten Thomassen - TH!NK
 
 
NO   
Ravn Gundersen - TH!NK med Carputer :-)   Blog
  
NO   
Svein Medhus - egenkonvertering Ford Express 
 
NO   
Håvard Ellefsen - Peugeot Partner (Family)   Blog
  
 
SE   
Martin von Bahr  - Renault Clio 
SE   
Erik och Lars Nilsson  - Renault Clio, egenkonverteringar
  
SE   
Johan Rudborg  - Renault Clio, Interaktiv Forumsida 
SE   
Anders Blyckert  - City El/ Ellert
  
SE   
Tommy Engkvist - egenkonvertering Golf VW, Peugeot Partner 
SE   Erik Sandell - egenkonverteringar 
 
SE   
Owe Lundgren - egenkonvertering Renault R4
  
CA   Ken Norwick
 - conversion of a Saturn 1996 AND a Kawasaki MC. VERY nice site!
  
USA   John in Minnesota
 - a very experienced Toyota Prius Hybrid user
  
 
 
 
DANMARK
 
  
 
 
  
                               
 
     
 23 dec. 2001  
Elbil på Bornholm 
Michael blev en av de första TH!NK-ägarna i Danmark, när han före jul 2000  kjöpte sin TH!NK. 
På ettårsdagen har han "kørt 14.445 Km uden de store problemer". 
Tror tyvärr inte att Danmark och Sverige har några färjeförmåner för elbilar.
 
E-post till Michael 
 
 
  
 4 augusti 2003  
Citroën AX Électrique 
Per i København torde vara Nordens förste privata ägare av en  
Citroën AX Électrique. 
Från sensommaren 1997 kör han dagligen till jobbet, ca 50 km totalt. 
Nogranna mätningar under ett år visar ett medelförbruk av 0.157 kWh, 
eller mindre än 20 DKøre, per kilometer! 
Ta gärna en titt på de fina kurvorna på laddningssidan 
Och här är 
en liten rapport från Per > vid årskiftet 2001/ 2002 
Per och son blev 3:a i  
Öresundsrallyt 2000!  
14 juli 2003 hadde Per snurret "to ganger rundt jorden" > 
E-post till Per 
  
   
 21 jan. 2004  
Peugeot 106 Électrique 
När familjen Bech i Ringkøbing senhösten 1999 köpte sin elbil så var den 
tänkt att ersätta deras 12 år gamla andrebil. Den har förlängst blivit deras  
nya förstebil.  
De finner att elbilen är både mera komfortabel och mycket billigare i drift.  
Elkostnaden ligger så här långt vid 0.22 DKkr per kilometer! 
Årets påsketur med elbilen gick till Skagen, ca 700 kilometer! 
Totalt har man nu, jan. 2004, kört 75.000 km utan andra "extra"kostnader  
än byte av vattenpump och kol til motorn. 
  
From Denmark to France and back - in an EV > 
Familjen var förmodligen först i Norden att skaffa sig en  
 privat eldriven Peugeot skoter > 
Se också 
Elbilen tjener benzinbilens sag  4 jan.-03 
Is fuelcell the right solution to ZEV? 
Abel. El-scooteren, der har fået hus på . . > 
Hvordan man løser elbilens problem med rækkevidden > 
Fuel cell cars . . > 
Nordiska EV-långkörare . . > 
Göteborg-HALDEN-Oslo maj 2001 . . >  
 1000 l bensin sparade . . > 
 Anton byggde sin egen snabbladdare . . > 
 Appeal to electric car producers . . > 
 E-post till Anton och Christiane 
 
 
 
 
  
FINLAND 
Nissan Micra och VW Passat  
Sedan 1993 har Tuomas i Jokela endast använd elbilar, 90.000 km  
med Micra´n och 40.000 km med Passaten. 
Tuomas jobbar med försäljning av delar till elbilar.
 E-post till Tuomas 
Hemsida till AC Electric Vehicles, Ltd. (Snygg systemskiss!)
  
   
 
ISLAND
     
13. januar 2003 
Endelig en privat brukerrepresentant fra Island 
Tryggvi Ólafsson bor i Hvammstangi på nordvestre Island. 
Han bestyrer to fryseanleggninger med bare ca 1,5 km til hver  kant 
av hjemplassen, så det er jo som gjort for elbil. 
Elbilen er en Kewet som har en behagelig tilværelse med bare  
ca 15 km per dag. 
De har, liksom vi, 230V på Island, og hva Tryggvi vet så finnes  
det ingen EV-klubb i landet.
 E-postadressen til Tryggvi >
 
 
 
 
  
 
  
NORGE
 
  
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
22.mai 2002 
Norges mest entusiastiske elbil-familie 
- må vel pappa Svein Kalvig og jentene Siri og Anne være når de stiller  
opp med hver sin Kewet elbil? 
Ja det må vel nesten være verdensrekord med 3 elbiler av samme modell  
i samme familie ! ! ! 
Meteorologen Siri, joda, det er henne som mange kjenner igjen fra TV,  
ser naturligvis miljøfordelene med en ren batterielbil, men hun stikker  
ikke under stol med at det har sine fordeler å ikke behøve å betale  
bompenger og P-avgifter på Stavanger Lufthavn når hun pendler til  
jobben i Bergen.  
Anne og Siri fikk sine biler i mars 2002. 
Svein kjøpte sin første Kewet4 i juni 2000. Ble påkjørt samme høst, men  
klarte seg godt i motsettning til den påkjørende bensinbilen. 
Ved årsskiftet 2000/ 2001 byttet Svein til en Kewet5+ med NiCd batterier,  
og denne kjørte han drøyt 15.000 km til nu i mai 2002 da han byttet til en  
brukt Kewet Citi-van. 
 E-post til Svein kalvig@broadpark.no
 
 
 
  
     
1. januar 2008 
Nordens meste elbilsbruker 
- er nok kanskje Henning Sjølie. 
Ca 300.000 elektriske kilometer har han kjørt. 
Mest med Think, og Kewet, men også noen andre modeller.  
Hans erfaring med Think er at bilen går bedre og bedre jo lenger den blir kjørt. 
Rullemotstanden reduseres, batterikapasiteten  
øker, og batteriets indremotstand reduseres når kilometerene triller på. 
Spesielt gjelder dette om bilen benyttes på langturer. 
En tidlig prototype av Think som han fikk låne ble kjørt 50.000 km på 18 måneder! 
  
Selv kjøpte han en Think i mars 2002, og har nå 82.000 km på telleverket. 
Hans datter's Think har gjort unna 70 000 kilometer, og ingen av dem har hatt 
problemer med batterier eller laderere. 
De fyller vann ofte, og lader bare med 10 A! 
Forøvrig vil han snart gå igang med å utvide batteripakken til 21 blokker, 
det er enklere å tilpasse batteriet til laderen enn omvendt. Det vil gi bedre 
trekkraft, mindre vannforbruk og bedre rekkevidde. Leker også med tanken om å 
bygge en "Range extender" enten med generator, eller som en "skyver". 
Totalt har familien kjørt 400 000 kilometer i sine elbiler. 
 
 E-postadressen til Henning >
 
 
 
 
  
     
25. oktober 2002 
Else og Kjell på Karmøy 
- kjøpte en brukt (3.900 km som demo-bil) TH!NK i juni 2002, 
og har etter 4 måneder rullet over 6.000 problemfrie km med den. 
Etter hva Kjell vet så finnes det i alle fall 1 TH!NK til på øya. 
De har nytte av reduserte fergeavgifter og kjører fritt  
gjennom NordJæren bomring når de besøker familien i Sandnes. 
Se også 
Lillemarius 13. juni 2002 > 
Med TH!NK 223 m under havflaten 26. juli 2002 > 
 E-postadressen til Kjell >
 
 
 
 
  
 
   
                
                                
Øyvind i Oslo är privatägande TH!NK - pionjär 
sedan  14 augusti 2000, och har redan nu, efter drygt 4 månader:    
-  11.700 km  på elbilens kilometerräknare! 
   medan bensinbilen bara har gått 1.500 km under den tiden 
-  längsta körsträcka mellan två laddningar är 110 km 
-  kommit väl till jobbet i centrala Oslo, även 
   när det var - (minus) 23 grader uppe i Nittedal där Øyvind bor
 
 
   5 januari 2001 
   I kväll fick jag denna rapporten från Øyvind: 
  "I dag har jeg kjørt 245 km på vinterføre, 
   allt fra våt vei til slaps og snø."
 
   (Undrar om han fick en guldratt från Think Nordic AS?)
 |   
 
   20 januari 2001 
 
  13.300 km, varav 3.300 den senaste månaden 
  på vinterföre, ja de senaste 14 dagarna med 
  temperaturer mellan minus 10 och minus 
  20 grader.
 
 
 |   
 
   28 januari 2001 
 
  Allerede rundet 14.000 km 
  Fortsetter det slik regner Øyvind med å innen 
  2 år ha spart inn batteriene bare med sparte 
  bensinpenger, bompenger og årsavgifter.
 
 
 |   
 
   9 mars 2001 
 
  18.000 km! 
  Hvorav 1000 de siste 5 dagene! 
  Bensinbilen da? 
  Ja det siste jeg hörte var at batteriet var "flatt"
  Den mosjoneres simpelthen for lite!
 
 
 |   
 
    7 oktober 2001 
  35.000 km!
 
 
 | 
 
 
 
   4 december 2003 rapporterar Øyvind:
  
 
  Siden 15 august 2000 frem til i dag har det gått ca 1205 dager   og 95200km.   Det gir et snitt på 79km hver eneste dag syv dager i uka 365   dager i året. Med en snittfart på la oss si 50km/t på all kjøring   i bytrafikk mm blir det faktisk 1903 timer bak rattet i farta. 
  Hvor mange timer jeg har sittet bak rattet med kontakten i   veggen aner jeg ikke, men noen timer har vel det også blitt :-) 
  Jeg har slitt ut fire vinterdekk og ti sommerdekk. En trøst er at   alle åtte dekkene nå er nesten nye. 
  Orginale bremsesko bak har ikke synlig slitasje,   bremseklossene foran går minst fire ganger så langt all den   tid det knapt er mulig å se noen slitasje.
 
 
 
 | 
 
 
 
Se också 
 100.000 km > 
 Litt batterihistorikk . . > 
 100 km til jobben . . > 
 Plass nok i TH!NKen synes Øyv . . > 
 Apropå elbilen = city-bil . . > 
Göteborg-HALDEN-Oslo maj 2001 . . >  
Eftersom Øyvind's stora intresse är hur man kan spara energi,
så har han naturligtvis en hemsida som heter   
Sparenergi.no
 E-post till Øyvind
 
  
   
13.nov.2001 
Første Th!nk i Nord Trøndelag? 
Momsslipp og en kone som passerer en bompengebro på vei  
til jobben gjorde det lettere for familjen Bjerkan å bestemme  
seg for en Th!nk. 
Når Håkon skulle kjøre den i Trondheim nyinnkjøpte Th!nken hjem  
til 120 km lenger nord beliggende Inderøy fikk han stoppe og  
lade på en Esso-stasjon på halve veien. Ikkeno problem, og vel 
hjemme var det 30% igjen i batteriet. 
På hjemmeplan lader de med vindkraft fra Nord Trøndelag E-verk. 
 
25.okt.2002
 Ett års rapport >>
  
Familjen har  
         
 egen hjemmeside >> og 
 E-postadressen er her >>
 
 
  
17. desember 2002 
Renault Clio El og Citroën Saxo El 
Sigmund i Drammen har 2 elbiler. 
En Renault Clio som han har importert fra Sverige og en Citroën Saxo  
fra Danmark. 
Saxoen har de siste 11 månedene rullet 13.000 km uten problem, og  
"bensinbilen står nedsnøet i hagen og har ikke vært i bruk på nesten  
3 måneder" sier han. 
Sigmund har også importert 2 Saxoer fra Danmark til norske brukere,  
og han deler gjerne med seg av sine erfaringer om det er flere som  
vil importere elbil. 
 E-post till Sigmund 
 
 
  20 maj 2002 
Ford Express/ självbygge  
Svein i Kolsås/ Oslo byggde själv om den till eldrift; klar i februari 1997 
Norges första privatombyggda elbil 
Används till och från jobbet, 2 x 8,5 km per dag 
Svein sålde bilen i april 2002, och nu rullar den vidare i Drammen
         
 Till Sveins hemsida
 E-post till Svein
       
Modell 1986 Peugeot 205 XL/ självbygge  
Arve på Stord, en ö lite söder om Bergen, var klar  
med sin elversion av Peugeot 205:an i maj 1999. 
Nu använder han den så gott som dagligen till och från jobbet, 2 x 5 km. 
På hans hemsida finns tips för självbyggare och fina bilder.
  
Efter drygt 1,5 år summerar Arve såhär: 
"Bilen fungerer helt topp. 
Ettersom bilen akselererer bedre enn de fleste vanlige 
biler og har en toppfart på over 140 km/t er den utrolig 
kul å kjøre. Rekkevidden ca 50 km kunne vært bedre,  
men har bare 5 km til jobb. 
70 øre pr. mil, fri årsavgift, gratis parkering, gratis 
passering av bomveger, første service på elmotor etter 
100.000 km da skal børstene skiftes for ca 150.- 
Hele prosjektet har kostet ca 75.000.-" 
Till Arves hemsida
 E-post till Arve
 
  
 
SVERIGE
 
  ELCAT  
Per i Stockholm kör nu sin andre begaganade (brukte) ELCAT, och har  
per januari 2001 erfarenhet av över 45.000 elbilskilometrar.
 E-post till Per
  
  
ELCAT 
Lennart i Göteborg kör numera elbil till 100%. 
Efter flera års användande av elbil i Parkeringsövervakningen 
i Göteborg (se under brukare) har han nu köpt en brukt ELCAT  
för privat användande. 
E-post till Lennart 
    
April 2006 
Micra/ självbygge 
 och Peugeot J5 (stor skåpbil)   
Erik på Gotland har själv byggt om Micran till eldrift, och 
använder/ bruker den till jobbet, 2 x 35 - 40 km, dagligen. 
Den begagnade/ brukte J5:an köpte Erik hos Sydkraft efter att den 
hade givit dem endel erfarenheter inom elbilsområdet. 
Den används mest för småkörningar till badstranden och som "jordbruksbil". 
Inte nog med det, för tillfället håller Erik på och renoverar en 
eldriven flakmotorcykel från 1941! 
Förmodligen är Erik en av nordens meste elbilsförare med över 
6 "varv runt jorden" (ung. 246.000 kilometer!). 
"Min Micra  har nyligen passerat 240´000 km och rullar bara vidare. 
Batteribyte ungefär var 45´000 km och nya kol i motorn var  90´000 km" rapporterar Erik. 
Eriks hemsida
 
  VW Citystromer  
Niklas i Lund köpte bilen då den "hade gjort sitt" i ett Göteborgsprojekt. 
Öppna blybatterier som behöver vattenpåfyllning ett par gånger per år. 
E-post till Niklas niklas.fridstrand @ mail.ip-only.net 
  
Reliant Fox, VW Polo  / självbygge, VW Golf Citystromer och Renault Clio El 
 30 okt. 2004 
Lars i Södra Sandby har själv byggt om Polon till eldrift. 
Han rattar elbil varje dag mellan hemmet och arbetsplatsen i Malmö, 2 x 30 km. 
Av de 30 km är ca.10 km via motorvägen i 80 - 90 km/h. 
Nu, okt. 2004, har det blivit 6.000 km i en Reliant Fox, 55.000 med Citystromeren, som nu är såld,
160.000 med Poloen och 5.000 med Clion. Totalt 226.000 km sedan 1992 ! 
Det skall väl nämnas att Lars sambo Eva också gärna använder Clion.
 E-post till Lars l.n.o @ spray.se 
  Renault ClioS 
Som son till Lars i Södra Sandby (ovan) har Erik i Lund elbilar "i blodet", och har 
alltså börjat sin elbilsbana med något så fint som med en, visserligen begagnad, 
men ändå fabriksbyggd el - Clio med NiCd-batterier.
  
 22 sept. 2004 
- rapporterar Erik:
  
Den första Clion jag köpte i april 2000 har nu rullat 55 000km. 
Den hade gått 13 000km när jag köpte den, så jag har alltså kört 42 000 km med den nu. 
Batterierna som satt i bilen när jag köpte den var av den tidiga modellen, så dom 
gick sönder efter 4 000 km, då jag fick nya batterier på garantin. 
Jag har alltså nu kört 38 000 km med samma batterier utan några problem.
  
Den andra bilen som jag köpte i april i år, hade rullat 38 000km när jag köpte den. 
Den har min sambo nu kört 6 000km med, så den har nu rullat 44 000km.
  
Vi använder båda flitigt, och vår bensin bil (man får ju trots allt ha en, 
får att kunna besöka avlägsna vänner och semester m.m) står ibland helt stilla 
i upp till 2 veckor mellan dom få gångerna vi använder dom. 
 E-post till Erik 
 5 januari 2002 
Erik har gjort en gemensam hemsida för sig och Lars > 
 
 
 
  Renault Clio   
 15 januari 2003 
Willy i Hammarö/ Karlstad har köpt en Clio 1997 från Karlstad Kommun. 
Bilen har rullat 3.500 km med en lapplisa (parkeringsvakt) bakom ratten,  
och garantibyte av batterierna har skett. 
Willy är en 
mycket konkret vindkraftsdelägare >, och kör alltså  
mycket "grönt", och kommer att propagera för laddplats och billigare  
parkering i Karlstad.
 E-post till Willy
 
  Renault Clio El 
 15 mars 2004 
Som förste? förare har Lennart rullat "jorden runt" eller 40.000 km i sin  
El Clio, varav 35.000 med nya och förhoppningsvis justa batterier. 
Bilen hade rullat 10.000 km då Lennart köpte den. 
 4 februari 2002 
Också Lennart berättar att han i början av juli 2001 fick  
(garanti-)fel på batterierna. Lämnade in bilen och fick tillbaka  
den först i början av december. Han är inte den förste som klagar 
på lång väntetid vid batteribyte på Clion, så man kan ju undra  
varför det skall behöva vara så. 
Beträffande denna batteriserie, se Dansk Elbil Komite's sida > 
 Våren 2001 
Det är roligt att se att allt flera av första generationens Clio  
nu börjar att komma i privat ägo. Lennart i Hallstahammar fick tag  
i en 1997:a i början av november 2000, och har redan "plussat" över  
500 km på Clio'ns kilometerräknare. 
Avståndet till jobbet i Västerås är 35 km, så bara det gör 70 km  
per dag. Det vill säga att han behöver inte ladda på jobbet, utan  
mestadels blir det hemma. 
Bensinbilen har han startat tre gånger för långkörningar efter att han köpte El Clio.
 E-post till Lennart 
 
  Renault Clio 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
      En brukt Clio till i privat ägo. 
Och nyblivna ägaren Mattias i Västmanland har redan hunnit provköra den under vinterförhållanden. 
Vid   minus 23 grader   5 februari 2001 gick det precis 
lika bra som vanligt att komma i väg!
 E-post till Mattias
 
  Renault Clio   
När familjen von Bahr i augusti 1996 köpte sin Renault Clio Électrique 
så var de förmodligen en av de första familjer i Sverige som skaffade 
sig  en, i modern tid, serieproducerad elbil för privat användning. 
Då hustrun i familjen innan köpet hade haft lite känning av el-allergi 
fick man tag i en studie som visade att en vanlig bensindriven bil har 
rätt mycket kraftigare elektromagnetiska fält än El-Clio´n, och några problem 
i Clio´n har hon inte haft. 
"Det allra bästa med bilen är dock" säger Lennart, "att man glider omkring 
så tyst och mjukt utan att behöva ha dåligt samvete för att man förpestar 
luften i stan". 
Sonen Martin´s hemsida  
 E-post till Lennart 
 
  Renault Express 
Mattias i Svalöv väster om Landskrona körde tidigare massor av mil i en  
egenombyggd Daihatsu, och har nu en fabriksbyggd Renault Express El med NiCd-batterier.
 E-post till Mattias 
 
  
 Mars 2002 
Renault Express(-er) 
en VW "bubbla" målad i stjärnornas krig tema en VW Beach Buggy 
och en Reliant Fox - ja det kan väl bara vara Sveriges mesta elbilsfamilj som 
står för en sådan samling! NiCd-batterier för hela slanten, förutom i Relianten, och just 
den använder husfadern Mats för tidningsutdelning i hemorten 
Kråkebacken utanför Göteborg. Det rör sig om sådär 30 km per dag. 
Mats tror sig vara runt 5 (fem) "varv runt jorden" i körda elbilskilometrar, 
så i alla fall som privat brukare blir det nog svårt att hitta hans like i Norden. 
Mats fick Lerums kommuns Miljöstipendium 2000 ! 
  Beach Buggyn blev överlägsen vinnare av
  Öresundsrallyt 2000 och 2001!
  
E-post till Mats 
  
 Uppdatering 7 nov. 2009 
Hej 
Kanske dags för en uppdatering om min & familjens elbilskörning. 
För närvarande rullar 3 Renault Express. 
Den som har gått längst är nu uppe i 220 000 km med orginalbatterierna.
  
Dom börjar självklart bli lite trötta men klarar fortfarande ca 80 km på en laddning. 
Funderar på att snart investera i ett nytt batteripaket. Beträffande min totala körsträcka med elbil har jag nu passerat 400 000km, 
och totalt är familjens elbilskörning uppe i ca 550 000 km..... 
BeachBuggyn & Star-Warsfolkan finns kvar men rullar inte för närvarande. 
Reliant Foxen sålde jag för ett antal år sedan, dess öde är okänt. 
Många hälsningar 
Mats Udéhn 
   
  
Renault 4Laban, förlåt 4ELlen  / självbygge, Clio El 
och 6 (sex) Renault Express El 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
    
När rallyentusiasten Owe skulle bygga om sin "Laban" till ELlen 
med eldrift tyckte han att "det enda riktiga problemet var det 
som normalt klassas för en kaffesort, nämligen Franskrost." 
Sedan hösten 2000 rattar Owe även ELsa, en Renault Clio El. 
 8 sept 2001 
Teknikens Värld har en nostalgiserie där de åker  runt med en gammal Renault R4 och besöker likasinnade. 
I nummer 18/ 30 aug 2001 kan du läsa om deres besök  hos ELlen och Owe. 
 31 dec 2002
  
 
 
 
 
 
 
  
Owe rapporterar att han köpt SEX (6) mer eller mindre körbara Renault 
Express El med NiCd-batterier, och har alltså nu 8 elbilar i sitt (bil-)stall. 
Om han skall ge alla flicknamn också så är det kanske inte så konstigt 
om hans fru börjar se lite konstigt på honom. 
Hans dröm är att bl.a. använda dem till att bygga något 
 hurtigt och Hurtanliknande > 
Clion ELsa har gått 12.000 km på 2 år, med fel på DC/DC omvandlare 
pga den tokiga placeringen i hjulhuset. 
 Här kan du läsa mera om ELlen
 E-post till Owe
 
 
  VW Golf/ självbygge 
Tommy i Stockholm byggde själv om den till eldrift 1992 112V  14 kWh  blybatterier 
Solceller på motorhuven laddar servicebatteri En iögonfallande ELbil 
Hemsida med bild 
 E-post till Tommy
  
 
  |