EVguide
                   HEM HOME

8 april 2005
 

EVS - 21 i Monaco 2005

Sid 1: Sammanfattning EVS 21 >

Sid 2: Nordisk repr. på EVS 21 (denna sida)

Sid 3: Batterifordon som troligen går att beställa

Sid 4: Diverse fordon

Sid 5: Franska Posten

Sid 6: Diverse


Fin Nordisk representation



ElBil Norge, Enviro EV Ltd. och Finnish Electric Vehicle Technologies Ltd. FEVT

- representerade Norden med den äran på EVS 21,
såväl vad gäller produkter som personal.


ElBil Norge

- prämiervisade sin nya Kewet Buddy, en med blybatterier, ca 75 km,
och en med Li-ion batterier och autonomi ca 150 km.

Kewet Buddy

Modellen klassas som 4 - hjulig MC, dock är försäkringen i Norge som
för en liten bil !
Som en kuriositet kan nämnas att Buddy får ha kvar sin namnskylt
framtill eftersom MC i Norge inte behöver nummerskylt där :-)
Ratt och pedaler kan enkelt monteras på höger sida, och EU - klassingen
inkluderar också denna option, vilket ger möjligheter att snabbt kunna
levrera modellen till London, där efterfrågan på elbilar också är mycket
stor :-)
Buddyen var nog en av de bilar som provkördes mest, och det gick faktiskt
att sitta tre vuxna i bredd även om det naturligtvis är tänkt mera för en
vuxen och två barn eller två vuxna och ett barn, och helt klart är att denna
möjlighet kommer att ge Buddy en stor fördel jämförd med t ex Think City.


Enviro EV Ltd.

- arbetade outtröttligt med att demonstrera sin elassisterade cykel
Vélec, som redan säljs via deras franska bolag Services Nordiques SARL .
Den kan ju också användas av barn, och många barn ville naturligtvis
provcykla den.

Sigmund Eriksen med batteri

Här visar Sigmund Eriksen hur man enkelt kan ta med sig batteri -
kassetten för att t ex ladda på kontoret.

Man arbetar intensivt med att etablera återförsäljare i Norge, och
Enviros finska representant Kaj Bäckström var med i Monaco.


FEVT Finnish Electric Vehicle Technologies Ltd.

Jukka Järvinen hade med sig en Citroën Berlingo på en lastbil den långa vägen
från Finland.
Berlingoen har rullat ca 10.000 km i Finland med kinesiska Thunder Skys Li - Ion
batterier, som FEVT representerar, och med FEVTs batteriövervakningssystem.
Lite utveckling återstår nog, men redan har mycket erfarenheter erhållits.

Jukka Järvinen

Jukka håller på att installera sig i FEVTs monter.
På närmsta bordet syns Battery Managements System displayen,
och på golvet syns batterier från Thunder Sky.
Upp till vänster en "revolutionerande" finsk vindmölla >


Eloge också till nordisk media

som tog sig en tur till Monaco,
inte minst Knut Moberg d.e.´s fina rapportering i Bil Norge:

Masseproduksjon av ny norsk elbil >
Elbiler ikke bare biler som står på tvers >
Norge best på miljøbiler >


Teknisk Ukeblad:

Framtidsbil i dag >
Miljøvennlig bil >


- og Aftenposten/ forbruker:

Buddy på elbil-messe >
Bildeserie som tar litt lång tid




Sid 1: Sammanfattning EVS 21 >

Sid 2: Nordisk repr. på EVS 21 (denna sida)

Sid 3: Batterifordon som troligen går att beställa

Sid 4: Diverse fordon

Sid 5: Franska Posten

Sid 6: Diverse

 EVguide
                   HEM HOME