EVguide
HEM HOME
Aktuella rena elbilar i 2011 När det gäller pionjärelbilarna - så är det klart att det blir fortsatt produktion av Buddy i elbilshuvudstaden Oslo. Det nya företagets namn blir Buddy Electric AS. Det senaste man hörde från Think innan flyttlasset gick till Tyskland var att de skulle höra av sig igen i början av 2012. Indiska Reva's nya ägare Mahindra tycks nu vara klara med den nya modellen som var på gång när de köpte företaget. Vi som var med på besöket hos Reva Norge vid EV2007 glömmer inte det trevliga mottagandet vi fikk där :-) Den fina amerikanska sportbilen Tesla Roadster var med vid EVS-24 (och EV2009 :-) i Stavanger och EV2010 i Trollhättan samt EV2011 på Jylland. Stor honnör till dessa ägare, ofta privata brukare, för den PR som de gör för elbilen. Då Lotus nu slutar att producera skalet till bilen, upphör också produktionen av elbilen, vilket var planerad. Totalt blir det cirka 2.500 - 3.000 lyckliga ägare av bilen. Förmodligen med en oproportionerlig stor del i Norden :-) Större serieproduktion och leveranser av batterielbilar i 2011 - var det väl bara Mitsubishi och Nissan som kom i gång med, och tack vare den positiva elbilsutvecklingen i Norge prioriterades leveranser dit. i-MiEv och de franska syskonen åstadkom 1461 nya elbilsregistreringar i Norge, och 373 Leaf'er blev det :-) Mitsubishis i-MiEV bygger på en av deras "fossilbilar", medan Nissans Leaf byggdes som elbil från början. Foto: Mitsubishi Foto: Citroën Foto: Peugeot Den fyrsitsiga Mitsubishi i-MiEV produceras också som Citroën C - Zero och Peugeot iOn Femsitsiga Nissan Leaf Car of the Year 2011 Foto: Nissan Blev nog favoritpresenten för många norrmän julen 2011, och kommer kanske att bli en storsäljare i Norden 2012 om Nissan "sköter" sig. Fem +2 -sitsiga Tesla S börjar säljas i USA i mitten av 2012 Foto: Tesla Motors I början av 2013 är det nog minst ett par hundra norrmän som ivrigt börjar vänta på leveransbesked från Tesla. Förmodligen kommer det några flera rena elbilar i produktion under 2012 men vägen från de glättade broschyrerna till brukaren på vägen är ofta både lång och krokig. Daimlers SmartForTwo som ren elbil har länge varit på gång, och kanske blir det leveranser i 2012. Den 2 -sitsiga transportbilen Renault Kangoo Z.E. kommer troligen att säljas här i 2012, och på Renaults hemsida kan man se att de har lite av varje på gång. Det är flera andra som också är inne på både lätta och större transportbilar. |
Plug-in hybrider Den amerikanska miljövårdsenheten EPA har nu kommit med bränsleförbruknings-deklarationer för plug-in hybrider, och Fisker och GM, som kanske är de mest aktuella producenterna, har börjat levrera bilarna i USA. Tyvärr så har det blivit frågetecken om batteripaketens säkerhet, kanske inte nödvändigvis för att det är litiumbatterier, men de återkaller nu bilarna för nödvändiga ändringar. Det betyder väl att det är osäkert när vi ser bilarna på våra vägar. Foto Fisker Automotive Inc. GM's omtalade 4 - sitsiga plug-in hybrider Chevrolet Volt produceras i USA och Opel Ampera i Europa. Toyotas plug-in version av Prius kommer förhoppningsvis till "vanliga" brukare i 2012 - 2013. |
Batterier Ökande produktion/ efterfrågan av el- och hybridbilar samt "Obama" och andra stöd till forskning och produktion av batterier börjar nu märkas på priserna också. De ökade leveranserna har redan aktualiserad garantifrågor såsom viss standardisering av "småtextens" innhåll, livslängd, antal km och laddningar. Buddy gick i täten genom att erbjuda 10 års garanti på sina NickelMetallHydrid batterier, medan det vanligaste vid litiumbatterier verkar vara runt 5 år. I de senaste Thinkarna fick man i Norge vällja mellan litium eller koksaltsbatteriet Zebra, och erfarenheterna visar att Zebra kan ha sina fördelar i kallare områden. Louis Palmer använde Zebrabatteriet, utan några problem, vid sin jordenruntresa 2007 – 2008 i den egenkonstruerade Solartaxi. En eloge till Tesla för deras idé att ha option med tre olika batteristorlekar, vilket för Tesla S skall möjliggöra 257, 370 eller 482 km per laddning :-) Låt oss hoppas att konstruktionen också gör att man relativt enkelt både kan öka och minska batterikapaciteten. GM och Fiskers "problem med batterierna" kanske inte direkt har något med batterikemin att göra, utan kanske mer om hur man bygger batterisystemet och information om handhavande vid skador. Här kan det passe å lägga in en eloge till Mitsubishi för de informationsträffar som de har hatt for brann- og reddningspersonell om håndtering av elektriske kjøretøy på ulykkessteder. Renault erbjuder hyra/ leie av batterier i alla fall för Kangoo Z.E. och det måste det väl också bli för bilar som använder Better Place batteribytesstationer. |
Infrastruktur ~ Laddning I Sverige producerades nästan 6 TWh vindkraft i 2011 Detta är ungefär som en genomsnittlig svensk kärnkraftsreaktor :-) Utbyggnad av laddstolpar/ - platser går nu snabbt, inte minst i Norge. Erfarenheter av dessa bör naturligtvis så snabbt som möjligt tas till vara vad gäller till exempel säkerhet, uttag och eventuella kontaktmöjligheter med databaser, energibolag och för betalning av elen. Innan det kommer flera elbilsbrukare är det naturligtvis också viktigt att hålla fossilbränslebilar och julgransförsäljare borta från laddplatser som inte används så ofta. I Stockholm har man byggt ett P-garage centralt i Högalidsberget där alla 200 platser har 16A ladduttag. Platserna är inte speciellt reserverade för elbilar, men de torde ju vara perfekta för elbilsägare som bor i staden. I garaget finns också en låsbar låda för två cyklar ! Danmark och Israel är laddinfrastrukturföretaget Better Place’s referensländer, och de har byggt några batteribytesstationer där. Hur detta kommer att styra utvecklingen i Danmark blir spännande att se. Vid vår tur till EV2011 testade vi en ny laddstolpe vid Gamla Ullevi där man skulle kunna starta och stoppa laddningen via SMS. Vi fick också besked via SMS när laddningen avbröts eller var klar. Vissa av de nya bilarna levreras bara med 10A laddkablar, och priserna om man också vill ha en 16A kabel är inte låga. Det har också varit tal om garantier gäller om man använder skarvsladd vid laddning. Snabbladdningsplatser kommer nu också snabbt i Norge, och redan kommer önskemål om var man vill ha snabbladdare på vägen till "hytten" :-) Antal kilowattimmarna i bilarnas batterier ökar snabbt, energi som kanske också kan användas som reserv för både hus, "hytte" och elnät. Lägre priser på solceller kanske kan fresta elbilsägarna att få in lite energi till elbilen via dessa här uppe i höga nord också. Fina informationsprogram om laddplatser har kommit till stånd, efter stort frivilligarbete av elbils”ambassadörer.” I Norge äger och finansierar statliga Transnova en stor databas över laddpunkterna. Norstart - Norsk Elbilforening utvecklar och uppdaterar databasen. Se www.ladestasjoner.no I Sverige finns www.uppladdning.nu som entausiasterna Nikolay Shishkov och Tommy Engkvist har lagt ner mycket jobb på att bygga upp. Det talas nu om statligt stöd för att administrera denna databas på liknande sätt som man gör i Norge. |
Övrigt Honnör till Norsk Elbilsforening - för stor aktivitet också under 2011. Hans Håvard Kvisle gör en storartad insats med hemsidan www.elbil.no och Lars C. Krogenæs med Forumet www.elbilforum.no där många aktiva brukare både ger och får information om såväl nya som gamla elbilar. The World Electric Vehicle Symposium and Exposition EVS 26 - kommer att arrangeras i Los Angeles 6 - 9 maj 2012. EV2011 samlingen var hos Aså Camping på nordöstra Jylland och som vanligt hade Christiane och Anton Bech förberett ett supert program. Det bestämdes att EV2012 kommer att bli sydvest för Oslo, i Vestfold regionen. Jorden runt på tio månader i en ren elbil Den danskkonverterade Nissan Qashqai väckte berättigad uppmärksamhet på EV2011 - körde det danska paret Nina Rasmussen och Hjalte Tin 2010 - 2011. Bland annat presenterades de på Världsutställningen EXPO 2010 i Shanghai :-) EVguide var med vid målgången i Köbenhamn - och vi hade också glädjen att ha dem med på EV2011 där de berättade lite om sin resa. Läs mer på Nina och Hjaltes hemsida Zero Emission Race ~ Jorden runt på 80 dagar Foto Zero Race Ebilsambassadören Louis Palmer har åter arrangerad en jordenruntresa. Denna gång blev det en PR - resa "jorden runt på 80 dagar med tre elfordon." De hann också med att visa upp sig vid Klimatmötet i Cancun, Mexico :-) Åter en sagolik reklam för elfordon, och inte minst för de två kommersiella av dem, scooteren Vectrix och den "påklädda" MC'n www.zerotracer.com |
EVguide
HEM HOME