EVguide
HEM HOME
7 oktober 2004 Konkreta batteri- och elhybridfordon/- kjøretøy Sid/ page 1: Retur sid 1 från Paris > Sid/ page 2: Konkreta batteri- och elhybridfordon/- kjøretøy Sid/ page 3: Fordon/- kjøretøy under utveckling > Sid/ page 4: Diverse från Paris > The first production electric sports car in automobile history? - var det några som undrade när de såg Fétish från Venturi Automobiles Data som 0 - 100 km på 4,5 s, maxhastighet på 170 km/ h och körsträcka 350 km per laddning visar att det inte är tekniken som hindrar producenterna från att bygga rena batterielbilar. Stor heder åt Citroën, som säger att de fortfarande producerar den rena batterielbilen Berlingo ! Man introducerar nu också den så kallade start/ stop tekniken på sin fossilbränsle-modell C3. Detta innebär att bensinmotorn stannar om bilen står stilla mer än tre sekunder, vilket sägs kunna ge en bränslebesparing på ca 10% vid stadskörning. Denna princip är, och har naturligtvis så varit, en självklar funktion i den rena batterielbilen. Franska Aixiam/ MEGA - producerar en liten transportbil med batterieldrift. Finns i många utföranden, och max hastighet är 45 km/ h Deras Aixim mopedbil finns ej med batterieldrift. Och utanför mässhallen stod en annan modell av MEGA på laddning: Piaggio Batterielmodellen av Piaggio Porter var inte med i Paris, men man berättade att den fortfarande produceras i olika utföranden och med 84 eller 96V blygel-batteripaket. FunELEC från franska SECMA - har 3 12V batterier och max hastighet 45 km/h Dessa franska "golf"bilar stod på laddning utanför mässhallarna. Här kan du (kanske :-) läsa lite mera om dem. Hondas hybrid Civic säljs redan i Europa. Modellen kan inte laddas från elnätet. Nedan motoren, där den gulbruna skivan är Hondas speciella elmotor/ generator, Integrated Motor Assist Lexus (Toyota) Hybriden RX400h från Lexus är en SUV lyxmodell som snart börjar att säljas i USA. Väntas komma till Frankrike nästa sommar. Kan inte laddas från elnätet. Hybriden Prius från Toyota - var naturligtvis med på salongen. Väntetiden vid beställning i Frankrike är 6 - 12 månader. Heller inte den kan laddas från elnätet, - men det är i alla fall trevligt att knappen för att manuellt välja ren batteri- eldrift finns med i Europamodellen, och fungerar för de par kilometrar som batterikapaciteten räcker till. I USA lär knappen finnas med, men är inte inkopplad ! Sid/ page 1: Retur sid 1 från Paris > Sid/ page 2: Konkreta batteri- och elhybridfordon/- kjøretøy Sid/ page 3: Fordon/- kjøretøy under utveckling > Sid/ page 4: Diverse från Paris >
|
EVguide
HEM HOME