EVguide
                   HEM HOME

7 oktober 2004
 

Konkreta batteri- och elhybridfordon/- kjøretøy
på bilsalongen i Paris 2004


Sid/ page 1: Retur sid 1 från Paris >

Sid/ page 2: Konkreta batteri- och elhybridfordon/- kjøretøy

Sid/ page 3: Fordon/- kjøretøy under utveckling >

Sid/ page 4: Diverse från Paris >



Venturi Fétish

The first production electric sports car in automobile history?
- var det några som undrade när de såg Fétish från Venturi Automobiles
Data som 0 - 100 km på 4,5 s, maxhastighet på 170 km/ h och körsträcka 350 km
per laddning visar att det inte är tekniken som hindrar producenterna från att
bygga rena batterielbilar.

Venturi Fétish bak



Berlingo

Stor heder åt Citroën,
som säger att de fortfarande producerar den rena batterielbilen Berlingo !
Man introducerar nu också den så kallade start/ stop tekniken på sin
fossilbränsle-modell C3. Detta innebär att bensinmotorn stannar om bilen står
stilla mer än tre sekunder, vilket sägs kunna ge en bränslebesparing på ca 10%
vid stadskörning.
Denna princip är, och har naturligtvis så varit, en självklar funktion i den
rena batterielbilen.



Franska Aixiam/ MEGA
- producerar en liten transportbil med batterieldrift.
Finns i många utföranden, och max hastighet är 45 km/ h
Deras Aixim mopedbil finns ej med batterieldrift.
Mega


Och utanför mässhallen stod en annan modell av MEGA på laddning:

Mega laddar



Piaggio
Piaggio Porter
Batterielmodellen
av Piaggio Porter var inte med i Paris,
men man berättade att den fortfarande produceras
i olika utföranden och med 84 eller 96V blygel-batteripaket.




FunELEC

FunELEC från franska SECMA
- har 3 12V batterier och max hastighet 45 km/h



JC Andruet golfbil

Dessa franska "golf"bilar stod på laddning utanför mässhallarna.
Här kan du (kanske :-) läsa lite mera om dem.




Honda Civic

Hondas hybrid Civic
säljs redan i Europa.
Modellen kan inte laddas från elnätet.

Nedan motoren, där den gulbruna skivan är Hondas
speciella elmotor/ generator, Integrated Motor Assist
Honda IMA


Lexus (Toyota)
Lexus

Hybriden RX400h från Lexus
är en SUV lyxmodell som snart börjar att säljas i USA.
Väntas komma till Frankrike nästa sommar.
Kan inte laddas från elnätet.


Hybriden Prius från Toyota
- var naturligtvis med på salongen.
Väntetiden vid beställning i Frankrike är 6 - 12 månader.
Heller inte den kan laddas från elnätet,
- men det är i alla fall trevligt att knappen för att manuellt välja ren batteri-
eldrift finns med i Europamodellen, och fungerar för de par kilometrar som
batterikapaciteten räcker till.
I USA lär knappen finnas med, men är inte inkopplad !



Sid/ page 1: Retur sid 1 från Paris >

Sid/ page 2: Konkreta batteri- och elhybridfordon/- kjøretøy

Sid/ page 3: Fordon/- kjøretøy under utveckling >

Sid/ page 4: Diverse från Paris >

 EVguide
                   HEM HOME