EVguide
HEM HOME
Senaste ändring 26.aug - 2023 Fredag 18 augusti - - - Söndag 20 augusti i Anderstorp Översikt alla EV200X sidor Huvudsida EV2023> Nordiska laddplats-informations sidor : NO: www.elbil.no SE: www.uppladdning.nu och DK: Clever.dk
|
I den första Tesla X på våra Nordiska samlingar kommer Ingegerd och Magnus från Trollhättan i Sverige Magnus Johansson träffade vi vid EV2016 i Huskvarna. Då tog han, efter några års "vila", åter över ordförandeskapet för Föreningen Elbil Sverige medlemsansvarig är Ingegerd i föreningen. Se Föreningen Elbil Sverige och about.me/magnus_jo Magnus har under många år modifierad och körd två 1991 VW Golf II CityStromer, så det är naturligtvis ett jättesteg när han nu börjar köra Tesla X. Se 1991 Volkswagen Golf II CityStromer 1 resp 1991 Volkswagen Golf II CityStromer 2 Elbil Sveriges tappra elbilsbyggare - träffas varje torsdagskväll i en lada hos Magnus för att bygga om en SAAB 9-3 till en ren elbil. Foto: Veronica provsitter i den nya Tesla X och Magnus fotograferar när de hämtar bilen 14 sept. 2016 Det är en Tesla X P90D Model 2016 90 kWh batteri med Körsträcka 489 km |
I en Renault Zoe kommer Bent Johannesen och Marianne, från Vejle, Östjylland, Danmark 24. mars 2019 fikk jeg denne rapport fra Marianne og Bent: Vores vognpark ser lidt anderledes ud i dag. Som du kan se på billede har vi stadig den stengrå Think Classic 2001 som jeg jævnlig køre i. Super fejlfri, den er som ny, kun kørt 37.000 km. Den sorte Zoe, årg. 2014, køre jeg til dagligt. Den købte vi sidste år brugt (var med i Gøteborg EV2018) 22 kw batteri 43 kw ac hurtigladning. kørt 96000 km. Den grå Zoe er Mariannes nye 2019 40 kw batteri 22 kW, ac opladning, 3.000 km. Det er den vi kommer til Grimstad i. Den grønne er klodset op i garagen og vil nok ikke komme på vejen igen. Gemmer den til reservedele. Den Hvide Zoe solgt efter 6 år og 130.000 km) Hilsen Marianne og Bent |
Foto: Stefan Nilsson Peugeot Partner El, Mod. 1999, 14 kWh med körsträcka 90+ km De drygt 50 bensinfaten symboliserar den bensin- mängd som Tommy och hans två första rena elbilar har sparad miljön för. |
Citroën Berlingo El, Mod. 2014, 22,5 kWh med körsträcka ung. 170km En ny Opel Combo e-life är leverad 10 juli EV2022.Körsträcka ung. 280km Se bilder på carpixel |
I år kommer även Bengt Svensson åka med Tommy och Knut. |
13.aug 2023. Tommy Engkvist, Huddinge, Stockholm, Knut Abrahamsen, Stockholm och Bengt Svensson, Huddinge, Stockholm Tommy har körd rena elbilar som "førstebil" seden 1992 då han byggde om en VW Golf till ren elbil. I 2003, efter 40.000 ELkm, sålde han Golfen och köpte en Peugeot Partner El 1999. Montering av 300W solpaneler på bilens tak hösten 2012 visade att man har nytta av sådant i Stockholm också :-) PP`n hade i april 2017 rullad 153.000+ ELkm med NiCd-originalbatterier. och fick i nästan ett halvår vila och visa upp sig på Citroën Berlingo El, Mod. 2014, 22,5 kWh med körsträcka ung. 170km Se också Partner på museum I sept. 2016 köpte Tommy en nästan ny Citroën Berlingo El med snabbladdningsmöjlighet. Se bild. Detta är en systermodell till den Peugeot Partner El som vi fick låna till EV2015 i Oslo Berlingoen tog oss till EV2017 på Jylland, och till EV2018 i Göteborg. Då var mätarställningen 40.488 km. Såhär lite före starten till EV2019 i Grimstad står kmräknaren på nnnnnn, så nog måste man säga att Tommys rena elbilar är välanvända. |
|
I en Toyota RAV 4 El, eller en Tesla Y, kommer Nikolay från Malmö. Nikolay är en riktig elbilsveteran, och började tidigt notera sina laddplatser. Detta resulterde i laddprogrammet www.uppladdning.nu I början blev det nog mest använd i Norge, som satsade mera på elbilar. En annan elbilsveteran, Tommy Engkvist, har rapporterad in tusentals kontakter till registeret. Nikolay kunde tyvärr inte komma till EV2023. |
I en Nissan Leaf kommer Per Praëm och Annette från Köbenhavn, Danmark |
Tesla Model Y BMW i3 Rex Laddhybrid Martin visar både fina bilar och carport |
I en Citroën Berlingo El kommer Gaute, og kanskje Torunn, Austefjord fra Grimstad i Norge Familien ble tidlig elbilsbrukere da de allerede i desember 2002 fikk tak i en brukt serieprodusert Citroën Saxo El årsmodell 2002. I april 2011 hadde den rullet 127.000 km med originalbatteriene som da bare ga 50 km per ladning. Prisene på nye batterier var fremdeles så höie at de valgte å selge bilen, med håp om å finne en modernere elbil. Da hadde tre av barna fått den unike muligheten å øvelseskjøre med en ren elbil til førerkort. Uten gir og clutch var den suveren til slik bruk. I mars 2019 melder Gaute at den gamle saxoen, som nå er 17 år gammel, trolig er i drift nord for Bergen. Ut fra vegvesenets register ble den EU godkjent i august 2018. Jeg vet at batteriene og motor er blitt byttet etter at jeg solgte den. Til EV2008 i Ålborg, Danmark kom de i en litt större fossilbil, men vi la inn et bilde på elbilen Så, i august 2017, kom Drömmen, med plass for det meste : Citroën Berlingo El, Mod. 2014, 22,5 kWh batteri og ca. 170 km på en lading Hadde rullet 31.000 km og i april 2018 var den oppe i 43.000 km, (en runde+ rundt jorden :-) Så nu, 26. januar, för EV2020, er den oppe i 83.000 km, altså en halv gang til rundt jorden :-) Feil i batterisystemet i august 2019 förte til garantibytte, så det er bare å gratulere. Mange av oss hadde gleden å få treffe dem i Göteborg på EV2018, og naturligvis EV2019 i Grimstad, som Gaute var "dirigent" for. :-) Nu, 21. april 2022 står Berlingoen på 120.000 km, og brukes mere enn fossilbilen. |
Gaute kom ensam till EV2023, och hade dåligt med tid. Men tack och lov så lovade han att hjälpa till med EV2024 som skall arrangeras i Norge. Tack, tack! |
Se Henney KW 19XX (wiki) |
|
Lennart Hellberg, Helsingborg Lennart är en av våra mera frekventa deltagare.. Bilden till vänster är tagen vid EV2018 i köket i Hans-Olofs fina ekohus. I bilden syns Lennart tillsammans med Marlene som har följt med tidigare år. Den fina röda veteranbilen, slutet av 50-talet, till vänster är Lennarts ögonsten "hemma" i Frankrike. Han har haft den i många år, men säger att han nu gärna säljer den till någon i Norden, om intresse finns. Annars har Lennart också köpt flera av efterkrigstidens första serieproduserade brukta rena elbilar. Två Renault Clio El, Peugeot 106 El och en Citroén Berlingo El. Efter hans genomgångar av dessa bilar har de kunnat rulla vidare hos många som gärna ville ha elbil, men inte "meka" med dem. På väg till EV2009 och EVS24 i Stavanger vann Arnstein och Lennart ett minirally med en Ford Ranger EV från Elimport i Kristiansand. |
|
Toyota Prius med sladd för laddning från yttre strömkälla Benny Nyberg, Göteborg, Sverige - lessnade på att vänta på att Toyota skulle komma med en plug-in Prius version, så han konverterade själv en av deras bagagnade "icke plug-in" Priusar. I 2012 kompletterad den med tre nya batterier, laddare och nätsladd med mera. Han har också en Renault Clio El, årsmodell 1997, har totalt rullad 78.000 km, varav 45.600 km med Benny. Detta blir Bennys tionde EV200X treff. Ofta har han haft med sig hustru Marita och sonen Daniel. Daniel hade med sig en elassisterad "miniscooter" redan på EV2005 och 2006! I år kom han dock till Anderstorp på egen hand. Benny är flitig gäst på www.elbil.forum24.se som ju började som ett Clio-forum. |
får Johan i juni ~ juli 2013 |
Tesla Roadster 2.0 Modell 2010, som redan 2013 hade rullat 65.000 km Johan Sörliden från Linghem/ Linköping, Sverige Beställde bilen i augusti 2008 Leverans 24 september 2009 Klar med den svenska byråkratin och på vägen 27 oktober Bilen kan laddas via en-fas säkringer på 10, 13, 16, 24 eller 32 Ampere. 70A option. Cirka 390 km per laddning. Se Tesla Motors fina hemside - och här är Pärs fina hemside Johan säger att: "Genom att köpa Roadstern och berätta om det, så hoppas jag att jag kan hjälpa till att skapa en grönare framtid." |
EVguide
HEM
HOME