EVguide
HEM HOME
i
samarbete med
solkraft
solkraft.se
Med en ren batterielbil
Stockholm - Samsø/ Danmark
till
EV2014
Visa större karta
Samling 29 -
31 maj på Ballen Strandcamping på Samsö vid Østjylland, Danmark för ELfordons
Vänner eller Electric Vehicles intresserade
För elfte året,
EV2004 - EV2014, startar nu Tommy och Knut i Stockholm elbilsresan till
en
trevlig samling med vänner av de motordrivna fordon som har minst negativ
påverkan på miljön.
EV2001 - EV2003 hade Knut glädjen att få följa med
Øyvind Lunde från Oslo i hans Think.
EV2014 Huvedsida
EV2014 Program
EV2014
Deltagarlista Alla sidor om EV2001 -
EV20XX
I 22 år, 1992 - 2014, har Tommy
klarad sig med två rena batterielbilar som "första bilar"
|
I 1992 kjöpte Tommy en brukt VW
Golf.
Den 2 - sitsiga Peugeot Partner El
Plockade ut bensinmotor och
besintank, är en varubil
av årsmodell 1999 som faktisk serieproducerades som en ren batterielbil.
och
monterade in elmotor och blybatterier.
Den har NU rullat 136.652 km utan batteribyte.
I
2003, efter 39.700 km med daglig
Rekommenderad maxhastighet är 95
km/h.
användning av Golfen, sålde han den
Normalt kan den laddas från ett
vanligt 16A uttag, men med en 3 - fas snabbladdare
och köpte Peugeot
Partneren.
minskas
laddtiden från 6 - 7 timmar till ett par timmar.
Nickelcadmiumbatteriet
lagrar ca 16,2 kWh, vilket som längst har räckt till 115 km.
Förmodligen tar vi med
oss ett litet extra batteripaket från Nilar i år också för att testa
"Range
Extenderfunktionen", som ger oss lite lengre körsträcka per laddning.
300W solpaneler på
biltaket ger också en positiv inverkan.
Det är smått otroligt
att de 15 år gamla originalbatterierna, med lite hjälp av solcellerna,
förra veckan drev
bilen 109 km på en laddning !
Söndag 25 maj
2014
Tommy har varit en
liten vända förbi hos vår vän Gunnar Hellberg där de kollade bromsar och
bromsvajrar.
Måste ju kollas lite extra på elbilen, då de används mindre än i
bilar med explosionsmotor.
När man släpper "gasen" i en elbil börjar den
finurliga elmotorn att jobba som generator/ dynamo och återladdar batterierna
:-)
Fyra nya batterier från Nilar ger en reserv på drygt 3 kWh, eller drygt
20 km körsträcka.
Måndag 26 maj
2014
Jette i Bergen blev
först ut på vägen till Samsö då ELLA rullade ombord på färjan till Hirtshals i
eftermiddag.
Sen blir det väl kaffe och danskt winerbröd till frukost innen
de rullar utefter västkusten av Jylland
och ner til familjen Bech i
Ringköbing.
Tidigt i morgon går startskottet för en välbekannt Peugeot
Partner El från Stockholm. Godnatt !
Tisdag 27 maj
2014
Klockan
05:45
Mors, mors,
Tommy är nu på väg till Södertälje,
- och den
gamle "skrivaren" promenerar till pendeltåget för transport dit.
Om det vill
sig bra, så kommer våran första "onlinerapport" på förmiddagen.
Ha en fin dag
Klockan 16:00
Tiden går fort, och "diverse datakommunikationsproblem" gör att rapporterna dröjer.
Men om nu detta fungerar så skall det sägas att körning och laddning fungerar fint.
Tommy hann testa Statoils 3-fasuttag i Södertälje innan jag kom dit,
så de 71 km till OKQ8 i Nyköping
gick utan problem, liksom 3-fasladdning hos dem också.
Sen var det 62 km till Shell i Norrköping. . . .
men nu kollar vi om vi lyckas för vi måste åka vidare så vi hinner till Husqvarna i dag.
Hej, hej
Klockan 23:59
God kväll från Huskvarna,
Frånsätt datoriet så har det fungerat fint i dag.
Morgonen/ förmiddagen var ganska kylig, men som tur var varnade Tommy mig så shortsen ble utbytta till långbyxor.
Annars blev vädret soligare utöver dagen, med tjusiga gula rapsängar på många ställen.
Också hos Shell i Norrköping fick trevligt mottagande,
Till och frånkopplingarna på laddplatserna går snabbt :-)
Vidare 81 km till McDonald i Mjölby och slutligen 99 km till Huskvarna.
Dit kom vi kom vi vid 18:30 tiden, och personalen på Shellstationen hade inte
hört talas att det skulle komma någon elbil för laddning.
När vi fick tag på chefen per telefon verkade det som att han lade på telefonen.
Vi blev lite oroliga, men efter ett tag ringde han och beklagade att han hade dåligt batteri telefonen :-)
Vi skulle naturligtvis få ladda där, och på frågan om vad vi skulle betala svarade han "inget",
men om vi skulle ha någon mat så fick vi gärna köpa den på stationen.
Det passade oss bra eftersom laddningen tog ca 90 minuter.
Då kom också chefen förbi där, och det var en mycket vänlig man.
Sedan var det bara någon kilometer till vandrarhemmet, där vi har kämpad med datorproblem hela kvällen.
Vi vet inte vad det är för fel, men hoppas att denna text skall komma er tillgodo i morgon bitti.
Frukost i det fina "do it yourself" köket hos Huskvarna Vandrarhem.
Vi har alltså fått ladda under tisdagen från 3-faskontakter på alla fem platser, inkl. start och målplats,
som vi hadde räknad med att det skulle vara möjligt,
16A 3-faskontakter gav cirka 9,5 kwh per timme,
Det tog ca 90 minuter på varje ställe, och energin i "reservbatteriet" har vi inte alls använd oss av.
Sista sträckan, de 88 kilometrarna mellan Mjölby och Huskvarna gick nästan till 100% på motorväg och klarades av på cirka 70 minuter,
I morgon går färden vidare till Hälsingborg för övernattning på vandrarhemmet där.
Dit kommer också Matz och Tommy J från Göteborg, så åker vi tillsammans ombord på färjan
till Hälsingör på torsdag morgon.
Godnatt, god natt
- och så hoppas vi på lite bättre datakontakt i morgen.
Onsdag 28 maj
2014
Klockan
15:20
Hej, hej
- från McDonald i Örkelljunga som vi just har kommit till.
Vi sov gott på det fina vandrarhemmet i Huskvarna,och kom iväg därifrån vid halvåtta i morse.
Lite sol och kylig vind, men helt OK körväder.
Första stopp blev Elbyrån i Vaggeryd, 42 km söderut. De har sedan ett år en den
populära Renault Kangoo El
och egen enfas laddstolpe,
men naturligtvis egne 3-fas uttag. Så de bjöd både på el och kaffe.
De är mycket nöjda med sin Kangoo, och väntar på en till.
Nästa stopp var Finnvedens Smide i Vernamo, 37 km, där de har 3-fas uttag på utsidan.
De sa att vi är välkomna in på återturen om vi behöver ladda då också.
Vidare till Shell i Strömsnäsbruk, där det var idel glada miner
och det var många turistbussar med japaner som ville fotografera den stora statyn av Skogens Kung
Förra gången vi var där kom Smålandsposten och intervjuade oss.
Och så blev det alltså Örkelljunga, och nu är vi klara att ladda här, så vi gör ett försök
att få ut detta innan vi kör vidare.
Nu är det riktitigt varmt igen,
- och för att kunna jobba med datorn fick vi "skugga av" lite :-)
Vi "höres"
Klockan 19:30
Hej igen,
Nu från det fina vandrarhemmet i Helsingborg.
Vid ankomsten hit besökte vi först Shellstationen, där vi laddade fullt från ders 3-fasuttag.
Därifrån var det bara tre km till vandrarhemmet, så i princip har vi fullt batteri när
vi rullar i land i Hälsingör i morgon bitti.
Total körsträcka i går blev 340 km, och i dag 264 km. Energiförbruk 51 repektive 32 kWh
Alltså cirka 1,4 kWh per mil, och i Sverige ca 1,50 SEK per mil :-)
I morse var bilen fulladdad vid start, så gjorde vi fyra laddningar på väg, och slutligen
laddning till fullt batteri när vi kom hit i kväll.
Arnstein och Nina meddelade i dag at de är på väg från Tönsberg, och i morgen startar
en internationell grupp från Bech´s i Ringköping.
Vi får ju två färjeturer i morgon, men räknar inte med så blåsigt väder.
Ha en fin kväll !
Sorry, sorry,
Vi har haft dataproblemer,
men hoppas nedanstående går ut när vi skriver detta på lördag
Torsdag 29 maj
2014
Klockan
12:45
Hej, hej
- från Danmark.
Det var fint vandrarhem i Helsingborg också, så inget fel på sömnen där heller.
Lite ovant med duvsång utanför fönstret.
Vi hann med en färja 06:50 från Helsingborg till Helsingör, så efter 20 minuter
var vi på vägen mot Roskilde och Kalundborg.
Vi behövde inte ens gå ur bilen på färjan.
I Roskilde laddade vi fullt via 3-fas uttag i ett P-hus i anslutning till ett handelscenter.
Både parkering och el var gratis de två första timmarna, vilket räckte gott för oss.
Det var ganska helglungt när vi körde in i staden här, och vi verkade vara först på det stora planet, så det var nästan lite spökligt.
Matz och Tommy J kom lite efter oss till Kalundborg, och kan bara ladda sin Nissan Leaf
med en-fas 10 eller 16A så vi hoppas att de skall bli klara så att de hinner
med samma färja som oss klockan 15:15.
Vi hadde i och för sig såpass mycket ström kvar i Kalundborg så vi skulle inte
behöva att ladda här, men så hittade vi ett 3-fasuttag vid ett varv på kajen, och
kommer att hinna att fylla upp till 100 % nu.
Det betyder att vi har fått ladda från 3-fasuttag vid alla laddningarna från Stockholm till Samsö.
Vädret är supert med sol och skvalpande sjö utanför fönstret.
Partnerens kapten Tommy försöker att få sig en blund i den något obekväma förarstolen i en varubil.
Vi hittade också en Clever snabbladdare i Kalundborg, men vi hade inget kort för den.
Nästa färjtripp från Kalundborg till Samsö blir på nästan två timmar.
Vid 17:30 var vi framme vid fina Ballen Strandcamping på Strömsö, och på vägen från kajen mötte vi Jette, Walter och Ellen
som hade kommit tidigare på dagen.
Matz och Tommy J ringde från färjan och berättade att det var så gott som tomt i batteriet då de kom ombord på färjan i Kalundborg.
För säkerhets skull åkte Anton, Anne-Sophie och Tommy E till kajen och sökte reda på ett uttag där de kunde ladda när de kom.
Efter lite laddande på kajen var de uppe vid Campingen vid 22 tiden.
Fredag dag 30 maj
2014
Tidig morgon med information på Campingen om dagens program innan vi körde till närbelägna Energiakademin,
vars Bernt ? tog hand om oss under dagen, både inom- och utomhus i kontor och anläggningar.
Med oss under dagen följde också ett TV-team från Spanien ;-)
Efter kvällsmat blev det mera information från Niels Dullum från Clean Charge om deras laddsystem med inriktning mot debitering.
Samsö nya elbilsförenings ordförande, Stefan Wolfbrandt informerade om den nya föreningen, och slutligen erfaringsutbyte "alla till/ från alla.
Relativt tidigt Kväll.
Lördag 31 maj
2014
Klockan
19:00
På förmiddagen körde vi åter bort till Energiakademiet där det var dax för El.bils festivalen.
Vi blev ett 30 tal elbilar och midre elfordon som cyklar och trehjulingar.
Skojigt var att det bland den relativt stora publiken också var många barn och ungdomar.
Vi deltog i utställningen och körde i en elbilskaravan i området.
Anton berättade för Samsöborna om sin familjs alla erfarenheter av att ha elbil(-ar),
och Martin Messer Thomsen om marknadens aktuella elbilar.
Solen höll oss med sällskap det mesta av tiden, och i kväll blir det gemensamt grillande
med "nye" Samsökartofler med sallad, vid/ i de stora Partytältet som Campingen har satt upp för oss.
Några returnerar hem redan i kväll, och övriga i morgon.
Söndag 1 juni
2014
Klockan
09:00
Sista dagen med elbilsvännerna,
- och nu gör vi ett sista prov med att skicka ut detta på nätet
innan vi åker ner till färjan i Samsö
Måndag 2 juni
2014
Klockan
11:30
Hej från Sverige.
Nu hoppas vi att det skall lyckas lite bättre att komma i kontakt med er.
Klockan 11 i går, söndag, körde vi ombord på färjan i Samsö, och landade i Kalundborg
på Själland klockan 13.
Första laddstopp halvvägs till Hälsingör blev Roskilde, där
vi laddade i samma P-hus som på turen söderut.
Färjan Hälsingör - Helsingborg gick på nolltid, och efter en kort tripp upp till IKEA och 162 km
från Samsö började vi ladda vid IKEAs fina nya laddplatser.
Tommy har gjort en "övergångskabel" från den såkallade Mennekeskontakten till röd Europakontakt
som vi nu kunde testa. Det fungerade supert :-)
"Mennekeskontakten till röd Europakontakt" - kabeln som Tommy har gjort
Dessutom har IKEA, Helsingborg ett flertal 16A under tak ! Heder åt dem !
Efter ytterligare 143 km och laddningar i Örkelljunga och Strömsnäsbruk kom vi klockan 01:15 i dag
till undertäcknades base i Älmhult där vi morse testade en nyinstallerad 3-faskontakt.
Fungerade till 100% :-)
Totalt 305 km och två färjor i går.
Klockan 10 i förmiddag lämnade vi Älmhult och kom hit till Växjö Energis huvudkontor där vi
laddar lite för den vidare färden norrut.
Solen skiner, och vi hade en underbar tur bland annat förbi Småländska Huseby Bruk och Torne.
Vi har fått information om att Jette och Ellen tyvärr missade sin färja från Samsö, men att
rederiet troligen fick dem vidare senare på kvällen.
Arnstein och Nina kom upp till Skagen och tar sig en natt på hotell där innan de tar färjan till Tönsberg.
Hoppas nu att detta skall fungera innan vi rullar vidare.
Ha en fin dag !
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Onsdag 4 juni 2014
I Vetlanda skulle det finnas en ny stolpe, och en vänlig man från dem lovade att möta oss där med
ett alldeles nyprogrammerad kort. Det skulle ha blivit premiärladdning då, men tyvärr visade det sig
att det bara var enfasuttag på stolpen.
Även om vi var nere på 0 % så chansade vi på att vi skulle
hitta ett 3 - fasuttag i närheten. Vi har ju också ett reservbatteri för ca 20 km med oss :-)
Vid närbelägna Njudungs Bil fick vi 3 - fasmatning under en dörr till deras verkstad.
Så var det Eksjös tur att få elbilsbesök, och det skulle finnas en stolpe hos COOP.
Men det var bara enfas, och dessuten måste man gå in till dem och betala depositum vid kortlån.
Vi hade relativt mycket i batteriet, och körde vidare med kontaktsökande ögon.
Vi blev lite nyfikna då vi såg en Gulfstation. Vi tittade in i en tvätthall, och sannerligen,
där innanför var det ett 3 - fasuttag.
Stationchefen var idel vänlighet, och snart hade vi kontakt med Gulf.
Då vi frågade hur mycket det kostar, svarade chefen "nej, nej, vi bjuder på grön el".
Klockan hade nu passerad 19, så vi ringde lite i förväg till Tranås Energi och frågade om det skulle
gå att få lite trefasel.
Deras vänliga Magnus Lundborg svarade att det skulle vi visst få, och
undrade när vi kom, så skulle han komma och släppa oss innanför staketet.
Det gjorde han, och åter fick vi lägga kabeln under en verkstadsdörr till 3 - faskontakten där inne.
De har faktisk ett litet vattenkraftverk intill byggnaden, så vi hade vattenporlande musik under kvällen :-)
Vid 22 - tiden blev det, liksom på resan söderut, laddning och varm dryck hos Mac i Mjölby.
Nästa anhalt var Shell i Norrköping, och det var just innan 24, då de stängde. Men vi fick stanna kvar
så länge vi ville.
Vid 3 - tiden besökte vi OKQ8 i Nyköping. Det har nästan inte varit mörkt, och nu börjar det bli helt ljust igen.
Vid halv sex - sjutiden blev det god tid för en bulle och varm choklad hos Statoil i Södertälje, och
vid 7:30 tiden lämnade Tommy mig vid Stuvsta Pendeltågsstation.
Totalt blev det ca. 1.650 km i år :-)
Tusen tack till Tommy
- för att EVguide fick följa med i hans fantastiska Peugeot Partner El i år också.
Beklagar att det blev lite struligt med onlinerapporteringen.
Återkommer med lite bilder, men det brukar ta lite tid ;-)
Tusen tack för en trevlig treff och samvaro alle sammen ! / Tommy och Knut
Matz och Tommy J rapporterar att deras tur hem till Göteborg gick fint. Det passade perfekt med
snabbladdningen i Roskilde.
Skulle hälsa till er alla !
EV2014 Huvedsida
EV2014 Program
EV2014 Deltagarlista >
Alla sidor om EV2001 -
EV20XX
EVguide
HEM HOME
i samarbete med
solkraft
solkraft.se