EVguide
HEM HOME
i samarbete med
solkraft
solkraft.se
Måndag 19 juni 2017
EV2017 Huvudsida
EV2017 Deltagarlista
Alla sidor om EV2001 - EV2017
"On-line" rapporter
från 17 Nordiska Elbilsträffar
Första treff, EV2001, samlad för laddning hos Göteborg Energi
Helt till vänster Öyvinds välkända gröna Think,
som han och Knut kom med från Oslo.
Så ser vi Anton och Christiane Bech med dotter
Anne-Sophie vid deras Peugeot 106 El.
De kom från Ringköbing på västra Jylland.
Till höger Arne Veidel, från Oslo, och hans Think
Till EV2002
startade Öyvind och Knut i hans "Grönningen" från dera
hemort Oslo och mot Bergen.
Båt därifrån till Jylland, och sedan färja till Oslo.
Vid EV2003
körde Öyvind och Knut i "Grönningen" från Trollhättan
och via västra sidan av Vättern till Hammarö/ Karlstad
11 nordiska turer har det blivit för Tommy och Knut
i Tommys Peugeot Partner EL model 1999
|
EV2004 Stockholm - Jylland
EV2005 Stockholm - Oslo
EV2006 Stockholm - Jylland
EV2007 Stockholm - Östfold
EV2008 Stockholm - Jylland
EV2009 Stockholm - Stavanger
EV2010 Stockholm - Trollhättan
EV2011 Stockholm Jylland
EV2012 Stockholm - Tönsberg
EV2013 I Stockholm
EV2014 Stockholm - Jylland
EV2015 Stockholm - Oslo
EV2016 Stockholm - Huskvarna/ Jönköping - Gnosjö
Till jubileumsåret EV2015
- fick vi låna en NY
Peugeot Partner EL från Peugeot Sverige :-)
Till EV2016 turen får vi låna en
Nissan Leaf 30kWh modell 2016 :-)
från Mobility Motors, Bromma
Till EV2017 turen kommer vi med Tommys "nye"
Citroën Berlingo El, modell 2014 och 22,5 kWh batteri
|
Några anteckningar och bilder från EV2017
Till/ från turen för EV2017 blev ingen "onlinerapporteringstur" så som
det var på de 16 tidigare turene.
Kortare laddpauser ger mindre tid för laptop och primus :-)
Våran körsträcka i år blev
490 km Stockholm - Varberg
450 km på Jylland
750 km Varberg - Stockholm
1690 km totalt
Batteristorleken, i vårat fall 22,5 kWh, skulle klara sig bra
om man kommer upp till målet med max 50 km mellan snabbladdarna.
En annan sak som man får beakta är att många snabbladdare stoppar
laddningen vid 83% då laddströmmen då blir blir mycket låg.
Med minutpris blir kostnaden stor, pluss att man i onödan användar en
snabbladdare när man i regel kan flytta till en billigare, ofta gratis,
16A kontakt som inte stänger av vid 83% laddning.
Nu kan man ju fråga sig, måste man ladda så ofta ?
Nej, men vi ville testa flera för att kontrollera status på dem.
Den har blivit mycket bättre de två senaste åren.
Alla fungerade, och vi behövde inte kontakta operatörena.
Men de har blivit bättre med att skriva kontaktinfo på laddarna,
inte minst Cleverladdarna som vi besökte flest av.
Vi behövde aldrig vänta i kö vid någon laddare.
Foto: Magnus Johansson
Magnus och Veronica körde ?? km i Tesla X, med 90 kWh batteri, från
Trollhättan via Öresundsbron till Ebeltoft. De startade klockan ??,
laddade två?? gånger på vägen och kom till Ebeltoft klockan ??
Majoriteten av snabbladdarna på "våran sträcka" administreras av Clever
som också "sponsrade" elbilarna i EV2017. TUSEN TACK FÖR DET :-)
Tisdag 23 maj
Tommy och Knut startade från Huddinge vid 22-tiden tisdag kväll för att i god
tid hinna med färjan onsdag kl. 19:45 från Varberg till Grenå.
Citroën Berlingoen andades ljudlöst i den sena timmen, och tycktes njuta av att
vara ensam på de lugna vägar som vi valde.
Att köra på natten vid denna fina vårtiden ger ju inte bara möjlighet att höra när
fåglarna vaknar, utan också att komma undan köer på vägen och vid laddplatserna.
Klockan 23:58 kom vi till Circle K, tidigare Statoil, Norrköpingsvn. 17 i Nyköping.
Se www.uppladdning.nu
Då hade vi körd 111 km och hade energi i batteriet för 29 km till.
Vi koplade in oss på Clevers 50 kW CHAdeMO "stolpe".
Efter 30 minuter stängde laddaren av sig då batteriet var fylld till 83%,
och vi rullade vidare.
Onsdag 24 maj
Klockan 02:02 kom vi till Circle K/ CHAdeMO, Järngt? Ingelsta Shopping, Koppargatan 20, Norrköping
Aktuell uppladdning.nu länk ??????????????????????????????????????
61,5 km blev det på den sträckan och i batteriet var det energi för ytterligare 49 km.
Laddade så att vi skulle klara oss till Norsholm.
Klockan 02:57 kom vi till Circle K/ (Statoil) Clever Norsholm
Se www.uppladdning.nu
24 km blev det på den sträckan och i batteriet var det energi för ytterligare 8 km.
Laddade tills den avbröts vid 83%.
Klockan 04:18 kom vi till Clever CHAdeMo 50kW, Brahegt. 7, Mjölby
Se www.uppladdning.nu
61 km blev det på den sträckan.
Ny laddning till 83%.
Klockan 06:50 anslöt vi Berlingon till gratis 16A uttag nära Huskvarna Vandrarhem
96 km blev det på den sträckan, och i batteriet var det energi för ytterligare 20 km.
Vi passade på att äta frukost på det fina vandrarhemmet.
Klockan 07:50 var vi mätta och Berlingoen hade fått i sig 2,5 kWh,
så vi flyttade till Vattenfalls/ InCharge snabbladdare.
E4 söderut till vänster
Vid Burger King i Jönköping bjöd Castellum på gratis 16A uttag som vi använde
för extra påfyllning när snabbladdaren stannade vid 83% i batteriet.
Det tog lite tid att hitta Gällstad, men den här skylten övertygade oss om att vi var på rätt ställe.
- och då hittade vi också denna ganska snabbt:
Eldon laddstolpe med Typ 2 kontakter, 2 X 22kW
Fordrar att man har med sig en lös kabel, vilket Tommy (naturligtvis ;-) har
Se www.uppladdning.nu Gällstad
Klockan 12:00 anslöt vi till PREEM/ Fortums Charge&Drive 50kW CHAdeMO kontakt i Borås.
Se www.uppladdning.nu Borås
96 km blev det på den sträckan, och i batteriet var det energi för ytterligare 64 km.
Jovisst, vi fyllde jo på lite i Gällstad också.
Klockan 12:30 var batteriet fylld till 83%, och vi var klara för sista sträckan mot Varberg och färjan.
Här kan man se de aktuella priserna 24 maj 2017 med den något märkliga enheten kronor per minut.
En hel del GPS inställningar blir det. Det gäller att komma "fröken GPS" i förköpet ;-)
Klockan 13:50 till Circle K/ tidigare Statoil i VARBERG. God tid till färjeavgången 19:45 :-)
86 km blev det på den sträckan, och i batteriet var det energi för ytterligare 28 km.
Klockan 14:25 har vi fått 83% från Clever? CHAdeMO laddaren och flyttar till P-huset i hamnen.
P-hus Varberg hamn
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Färja Varberg till Grenå onsdag 24 maj 19:45 - 25 maj 00:05
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Färja från Grenå till Varberg söndag 28 maj 14:20 - 18:45
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Klockan 18:55 körde vi av färjan i Varberg med kurs mot Halmstad.
Klockan 20:20 kom vi till Circle K/ (Statoil) i Sannarp, Halmstad.
Se www.uppladdning.nu Halmstad.
Då hade vi körd 96 km efter senaste laddningen på Jylland, och det spås att vi kan köra 48 km till.
Vi kopplade in oss på Clevers 50kW CHAdeMO uttag, och redan klockan 20:45
blev det autostopp för 83% fyllnad i batteriet.
Klockan 20:50 var vi ute på vägen mot Älmhult, dit vi ankom klockan 23:15.
117 km blev det på den sträckan, och i batteriet var det energi för ytterligare 25 km.
Under natten laddades Berlingoen från ett vanligt 3-fas, 16A uttag, och "systemet" tyckte
att energin i batteriet nu skulle räcka till en körsträcka på 158 km :-)
Måndag 29 maj
Innan vi körde vidare norrut ville vi hälsa på Knuts MS-sjuka vän Mats og hans fru Agneta.
I början av sin sjukdom hade Mats mycket glädje av en eldriven Golfbil, se Mats och Golfen
Tyvärr så är hans rörlighet mycket begränsad nu, men han tyckte att det var roligt att få en
närmare titt på Tommys eldrivna Berlingo.
VÄRNAMO
JÖNKÖPING/ HUSKVARNA
BRAHEHUS
MJÖLBY
NORRKÖPING Circle K, Järngatan 15, Ingelsta
Klockan 17:55 anslöt vi till en Clever 50 kW CHAdeMO kontakt
Se www.uppladdning.nu Norrköping
81 km från Mjölby och i batteriet var det energi för ytterligare 59 km.
Klockan 18:18 stängdes laddningen av vid 83% fyllnad.
NYKÖPING
SÖDERTÄLJE
STOCKHOLM
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
13 juni 2017 får snickra lite till på detta
-->
EV2017 Huvudsida
EV2017 Deltagarlista
Alla sidor om EV2001 - EV2017
EVguide
HEM HOME
i samarbete med
solkraft
solkraft.se