EVguide
                   HEM HOME

9 januari 2012

Vid årsskiftet  2011 ~ 2012
 Knut Abrahamsen


ELbilsÅret 2011 blev i mångt och mycket
Norges år.
Knappast något annat land med cirka 5.000.000 invånare kan stoltsera med över 5.000 rena elbilar.

Visserligen blev det knall och fall för de två norskproducerade rena elbilarna Think och Buddy,
men tack vare dem, indiska Reva, många gamla Citroën och Peugeot elbilar som Sigmund Eriksens
Enviro Elbilsalg i Drammen "raggade" upp och importerade från kontinenten, och amerikanska
Tesla Roadster så har det i många år varit ett levande elbilsintresse i Norge.
Detta resulterade i många, inte minst privata, elbils-brukare och ambassadörer.
De visade också att en bil för 2 – 3 personer duger till mycket mera än man tror, och att
den stora ”Volvoen” ofta blir andrabil om man har två bilar.


I Sverige
- minskade antalet rena elbilar till cirka 300, men förhoppningsvis vände den trenden i 2011 då
det registrerades uppskattningsvis 70 i-MiEV, 30 Citroën C-Zero, 30 Peugeot iOn och 40 Volvo C30 El.
Stockholm Stad och Vattenfall har under året fått till stånd ett upphandlingsprogram
beträffande köp av rena elbilar och plug-in hybrider.
Detta förväntas medföra köp av uppåt 5.000 fordon.


I Danmark
- är antalet elbilar ungefär som i Sverige, och förhoppningsvis började antalet öka där också från 2011.
Danmark har avtal med amerikanska Better Place som satsar på batteribytesstationer, vilket fordrar
specialbyggda bilar och batterilådor.
Det är svårt i veta hur detta kommer att påverka elbilsutvecklingen i Danmark.

I Finland
- verkar inte elbilsintroduktionen gå så väldigt snabbt.


På Island
- var man mycket inne på vätgas och bränsleceller före ekonomikraschen,
men når hjulen nu börjar rulla igen verkar det nog som att intresset återgår till den rena batterielbilen.





Aktuella rena elbilar i 2011

När det gäller pionjärelbilarna

- så är det klart att det blir fortsatt produktion av Buddy i elbilshuvudstaden Oslo.
Det nya företagets namn blir Buddy Electric AS.

Det senaste man hörde från Think
innan flyttlasset gick till Tyskland var att de skulle höra av sig igen i början av 2012.

Indiska Reva's nya ägare Mahindra tycks nu vara klara med den nya modellen som var på gång
när de köpte företaget.
Vi som var med på besöket hos Reva Norge vid EV2007 glömmer inte det trevliga mottagandet vi fikk där :-)

Den fina amerikanska sportbilen Tesla Roadster
var med vid EVS-24 (och EV2009 :-) i Stavanger och EV2010 i Trollhättan samt EV2011 på Jylland.
Stor honnör till dessa ägare, ofta privata brukare, för den PR som de gör för elbilen.
Då Lotus nu slutar att producera skalet till bilen, upphör också produktionen av elbilen,
vilket var planerad.
Totalt blir det cirka 2.500 - 3.000 lyckliga ägare av bilen.
Förmodligen med en oproportionerlig stor del i Norden :-)




Större serieproduktion och leveranser av batterielbilar i 2011

- var det väl bara Mitsubishi och Nissan som kom i gång med,
och tack vare den positiva elbilsutvecklingen i Norge prioriterades leveranser dit.

i-MiEv och de franska syskonen åstadkom 1461 nya elbilsregistreringar i Norge,
och 373 Leaf'er blev det :-)

Mitsubishis i-MiEV bygger på en av deras "fossilbilar", medan Nissans Leaf byggdes som elbil från början.

iMiEV c-Zero Zero
Foto: Mitsubishi                                           Foto: Citroën                                             Foto: Peugeot


Den fyrsitsiga Mitsubishi i-MiEV produceras också som Citroën C - Zero och Peugeot iOn



Femsitsiga Nissan Leaf Car of the Year 2011


Foto: Nissan

Blev nog favoritpresenten för många norrmän julen 2011,
och kommer kanske att bli en storsäljare i Norden 2012 om Nissan "sköter" sig.


Fem +2 -sitsiga Tesla S börjar säljas i USA i mitten av 2012


Foto: Tesla Motors

I början av 2013
är det nog minst ett par hundra norrmän som ivrigt börjar vänta på leveransbesked från Tesla.


Förmodligen kommer det några flera rena elbilar i produktion under 2012
men vägen från de glättade broschyrerna till brukaren på vägen är ofta både lång och krokig.

Daimlers SmartForTwo som ren elbil
har länge varit på gång, och kanske blir det leveranser i 2012.


Den 2 -sitsiga transportbilen Renault Kangoo Z.E. kommer troligen att säljas här i 2012,
och på Renaults hemsida kan man se att de har lite av varje på gång.

Det är flera andra som också är inne på både lätta och större transportbilar.







Plug-in hybrider

Den amerikanska miljövårdsenheten EPA har nu kommit med bränsleförbruknings-deklarationer för plug-in hybrider,
och Fisker och GM, som kanske är de mest aktuella producenterna, har börjat levrera bilarna i USA.

Tyvärr så har det blivit frågetecken om batteripaketens säkerhet,
kanske inte nödvändigvis för att det är litiumbatterier, men de återkaller nu bilarna för nödvändiga ändringar.
Det betyder väl att det är osäkert när vi ser bilarna på våra vägar.

Fisker Karma

Foto Fisker Automotive Inc.


GM's omtalade 4 - sitsiga plug-in hybrider Chevrolet Volt produceras i USA och Opel Ampera i Europa.


Toyotas plug-in version av Prius kommer förhoppningsvis till "vanliga" brukare i 2012 - 2013.





Batterier


Ökande produktion/ efterfrågan av el- och hybridbilar samt "Obama" och andra stöd till
forskning och produktion av batterier börjar nu märkas på priserna också.

De ökade leveranserna har redan aktualiserad garantifrågor såsom viss standardisering
av "småtextens" innhåll, livslängd, antal km och laddningar.
Buddy gick i täten genom att erbjuda 10 års garanti på sina NickelMetallHydrid batterier,
medan det vanligaste vid litiumbatterier verkar vara runt 5 år.

I de senaste Thinkarna fick man i Norge vällja mellan litium eller koksaltsbatteriet Zebra,
och erfarenheterna visar att Zebra kan ha sina fördelar i kallare områden.

Louis Palmer använde Zebrabatteriet, utan några problem, vid sin jordenruntresa
2007 – 2008 i den egenkonstruerade Solartaxi.

En eloge till Tesla för deras idé att ha option med tre olika batteristorlekar,
vilket för Tesla S skall möjliggöra 257, 370 eller 482 km per laddning :-)
Låt oss hoppas att konstruktionen också gör att man relativt enkelt både kan öka och
minska batterikapaciteten.


GM och Fiskers "problem med batterierna" kanske inte direkt har något med batterikemin
att göra, utan kanske mer om hur man bygger batterisystemet och information om handhavande
vid skador.

Här kan det passe å lägga in en eloge till Mitsubishi
för de informationsträffar som de har hatt for brann- og reddningspersonell
om håndtering av elektriske kjøretøy på ulykkessteder.

Renault erbjuder hyra/ leie av batterier i alla fall för Kangoo Z.E.
och det måste det väl också bli för bilar som använder Better Place batteribytesstationer.









Infrastruktur ~ Laddning


I Sverige producerades nästan 6 TWh vindkraft i 2011
Detta är ungefär som en genomsnittlig svensk kärnkraftsreaktor :-)

Utbyggnad av laddstolpar/ - platser går nu snabbt, inte minst i Norge.
Erfarenheter av dessa bör naturligtvis så snabbt som möjligt tas till vara vad gäller till exempel
säkerhet, uttag och eventuella kontaktmöjligheter med databaser, energibolag och för betalning av elen.
Innan det kommer flera elbilsbrukare är det naturligtvis också viktigt att hålla fossilbränslebilar och
julgransförsäljare borta från laddplatser som inte används så ofta.

I Stockholm har man byggt ett P-garage centralt i Högalidsberget där alla 200 platser har 16A ladduttag.
Platserna är inte speciellt reserverade för elbilar, men de torde ju vara perfekta för elbilsägare som
bor i staden.

Cykellåda

I garaget finns också en låsbar låda för två cyklar !

Danmark och Israel är laddinfrastrukturföretaget Better Place’s referensländer, och de har byggt några batteribytesstationer där.
Hur detta kommer att styra utvecklingen i Danmark blir spännande att se.

Vid vår tur till EV2011 testade vi en ny laddstolpe vid Gamla Ullevi
där man skulle kunna starta och stoppa laddningen via SMS.
Vi fick också besked via SMS när laddningen avbröts eller var klar.

Vissa av de nya bilarna levreras bara med 10A laddkablar, och priserna om man också vill ha en 16A kabel
är inte låga.
Det har också varit tal om garantier gäller om man använder skarvsladd vid laddning.


Snabbladdningsplatser kommer nu också snabbt i Norge, och redan kommer önskemål om var man vill ha
snabbladdare på vägen till "hytten" :-)


Antal kilowattimmarna i bilarnas batterier ökar snabbt, energi som kanske också kan användas som
reserv för både hus, "hytte" och elnät.

Lägre priser på solceller kanske kan fresta elbilsägarna att få in lite energi till elbilen via dessa
här uppe i höga nord också.


Fina informationsprogram om laddplatser har kommit till stånd, efter stort frivilligarbete av elbils”ambassadörer.”
I Norge äger och finansierar statliga Transnova en stor databas över laddpunkterna.
Norstart - Norsk Elbilforening utvecklar och uppdaterar databasen.

Se www.ladestasjoner.no

I Sverige finns www.uppladdning.nu
som entausiasterna Nikolay Shishkov och Tommy Engkvist har lagt ner mycket jobb på att bygga upp.
Det talas nu om statligt stöd för att administrera denna databas på liknande sätt som man gör i Norge.










Övrigt





Honnör till Norsk Elbilsforening

- för stor aktivitet också under 2011.

Hans Håvard Kvisle gör en storartad insats med hemsidan www.elbil.no

och
Lars C. Krogenæs med Forumet www.elbilforum.no
där många aktiva brukare både ger och får information om såväl nya som gamla elbilar.



The World Electric Vehicle Symposium and Exposition EVS 26

- kommer att arrangeras i Los Angeles 6 - 9 maj 2012.


EV2011 samlingen var hos Aså Camping på nordöstra Jylland

och som vanligt hade Christiane och Anton Bech förberett ett supert program.

Det bestämdes att EV2012 kommer att bli sydvest för Oslo, i Vestfold regionen.


Jorden runt på tio månader i en ren elbil

MotoMundo

Den danskkonverterade Nissan Qashqai väckte berättigad uppmärksamhet på EV2011


- körde det danska paret Nina Rasmussen och Hjalte Tin 2010 - 2011.
Bland annat presenterades de på Världsutställningen EXPO 2010 i Shanghai :-)
EVguide var med vid målgången i Köbenhamn

- och vi hade också glädjen att ha dem med på EV2011 där de berättade lite om sin resa.
Läs mer på Nina och Hjaltes hemsida





Zero Emission Race ~ Jorden runt på 80 dagar

Zero Race Teams

Foto Zero Race


Ebilsambassadören Louis Palmer har åter arrangerad en jordenruntresa.
Denna gång blev det en PR - resa "jorden runt på 80 dagar med tre elfordon."
De hann också med att visa upp sig vid Klimatmötet i Cancun, Mexico :-)
Åter en sagolik reklam för elfordon, och inte minst för de två kommersiella av dem,
scooteren Vectrix och den "påklädda" MC'n www.zerotracer.com








-->

 EVguide
                   HEM HOME