EVguide
HEM HOME
28 november 2012 EVguide Transportera med el - kallade Miljöbilar i Stockholm ett frukostseminarium som de anordnade 27 november 2012. De har redan via Elbilsupphandlingsprojektet fått en hel del erfarenheter som de förmedlade vidare till ett 100-tal intresserade åhörare. Vid halvårsskiftet 2012 var det 84 elfordon i upphandlingsflottan, och många har kommit till de senaste 5 månaderna. Fem av bilarna visades upp, och flera förare var där och verkade väldigt nöjda. Presentationsmaterial kommer att läggas ut på Internet, och EVguide kommer att meddela var och när så fort vi får veta det. Renaults Kangoo Z.E. blev ju ÅRETS TRANSPORTBIL 2012 inte minst i Sverige under det senaste halvåret. Bilen finns i tre olika modeller, och här är några priser som presenterades. En batterihyra på ca 800 kr per månad tillkommer. Renaults Michael Wirbing berättade att personbilen Fluence är närmast på G i Sverige, därefter kommer Zoe. Svenska ECar Sweden har tagit över EV Adapts konvertering av Fiat 500 till ren elbil, och drivlinan kommer att användas på flera av Fiats små bilar. Här är en video från EV Adapt då EV2010 besökte dem: www.youtube.com Mercedes-Benz Vito E-CELL är vintertestad i Arjeplog, och några rullar hos brukare i Sverige. Den har ett 36 kWh batteri och en körsträcka per laddning på 130 km. Kan lastas med 750 kg. Endast leasing tills vidare. Fyra år och 9.900 kr per månad med 3-fas anslutningsbox. Lena Kanstrup från PostNord berättade att de har ca 4000 elfordon, och att de nu testar och utvärderar "normalstora" elbilar. Sten Bergman från Elforsk och Elbil2020 berättade om hur man ordnar laddning till sin elbil. Henrik Wingfors, Svensk Energi menade att det svenska elsystemet klarar en övergång till elbilar, och berättade lite om CO2 utsläpp i Norden relativt EU - elmix. Presentationsmaterial kommer att läggas ut på Internet, och EVguide kommer att meddela var och när så fort vi får veta det.
|
EVguide
HEM HOME