EVguide
HEM HOME
EVguide 24 sept. 2009 Elbilsdagar på Tekniska Museet, Stockholm 18, 19 och 20 sept. 2009 Här är några av EVguides bilder från det vällyckade arrangemanget.Initiativtagare och eldsjälar för arrangemanget var Nils Olander, Tekniska Museet och Tommy Engkvist, Elbil Sverige De disponerade både museets fina gård (vädret var supert alla de tre dagarna) och en stor sal dit mindre fordon fick åka in och ut utan problem Minielbilsbanan var en mycket populär plats Olle Klippberg - har bytt ut den gamla elmotorn i sin Kewet med två nya Lynch-motorer. Ett större batteripaket har ersatt det gamla paketet, viket gör att han nu kan köra 100 km per laddning. Han har också monterat solceller på taket. Dessa laddar servicebatteriet. Smartare.nu i Sigtuna - har en ombyggnadssats för att bygga om den fossildrivna Smarten till en ren elbil Kostnad 40.000 SEK inklusiva moms och arbets- beskrivning men eksklusiva batterier De visade också upp en Smart som de håller på att bygga om för Göteborg Energi. Robert Jakobsson och Mats Dahlberg hos El & Diesel i Nyköping har spcialiserat sig på att bygga om Mercedes A140 till plug-in hybrid med diesel som "Range Extender". Liksom Smart var A140 också tänkt som elbil, och batteriutrymmet finns kvar i den ;-) Stor heder till många ägare av gamla Renault Clio El bilar som visade sina bilar och delade sina erfarenheter med publiken på ett sätt som inga glättade broschyrer kan göra. Här ser vi Robert Jakobssons Clio med en liten släpvagn med extra batterier, Range Extender ;-) så att han kan köra de 100+ km från Nyköping till Stockholm utan att ladda på vägen. Ta gärna en titt på www.elbil.forum24.se som började som ett "Clioforum" Per Ribbing döljer inte att han åker en fin gammal elbil från finska Elcat www.importinvest.se visade upp en batteridriven lastbil och en MC - bil från AIXAM MEGA TallyKey visade upp tre olika laddstolpar. Se www.tallykey.se www.boston-power.com - var mycket tillmötesgående då arrangörerna informerade om elbilsdagarna på Tekniska Museet, och skickade snabbt ett par av de gröna Swingcellerna för bilbatterier, infomaterial och en liten video ! Se också tv4play.se Ung. 9 min. intervju i TV4 Morgonnyheterna med Christina Lampe-Önnerud Danska Ellerten är, liksom Kewet, troligen de elbilar som har varit i produktion längst. Nu produceras Ellerten under namnet CityEl i Tyskland. Här ser vi (som syns på skylten :-) michaELs CityEl. Michaels efternamn är Schenkenberg. GEM finns i många olika modeller - och representeras i Sverige av www.rumec.se Det mycket praktiska motorredkapet/ arbetsmopeden DOBBIN från E-TRON var också mycket populär hos barnen och kanske det fordon som provkördes mest :-) elfordonsbutiken.se www.zetcity.se Zero Emission Transport i CITY - har såväl ELmopeder som ELcyklar Electro1 - säljs i Sverige av ekoskoter.se Svenska Permobil är en världens äldsta och största tillverkare av elektriska rullstolar. Hur många elmotorer det finns i denna modell X850 CORPUS skall vara osagt, men den tycks klara det mesta. VELOMOBILER Sunrider är en elassisterad överbyggd liggcykel från Holland och säljs i Sverige av www.westlingscyklar.se En elassisterad överbyggd liggcykel Denna är endast muskeldriven, vilket verkade nästan otroligt när man såg hur snabbt den susade runt på Tekniska Museets gård Den maritima kopplingen var via Marin Hybridteknik - som snart kommer med mer information på sin nya hemsida Så var det den fantastiska Segwaytrillan Vid stängningsdax fick också museets personal möjlighet att "provköra" den : Lugn kan du säga, men jag skulle nog hellre ropa H J Ä L P - men S K O J var det Redaktören kan bara instämma i det sista och förstår nu varför det alltid är så långa köer vid Segways demonstrationer ;-)
|
EVguide
HEM HOME