EVguide
                   HEM HOME


EVguide 27 nov. 2008

 
EVguide var i går närvarande vid

Solartaxis besök på Malmö Högskola

Vintervädret i Tyskland och Danmark medförde att de kom först på förmiddan i går, och åkte vidare mot Berlin och Polen
redan på kvällen.

ELFIR Elfordonsintressenternas Riksförbund Skånes Kjell Cederberg och Sven Johnsson hade gjort ett fint program på
Malmö Högskola, där de själva, mellan Louis Palmers två föredragningar, berättade om
"Varför elbilar behövs" och Malmöinitiativet "Gör Malmö till en ebilsstad".





 laddar

Malmö Högskola ordnade uppställningsplatser med laddningsmöjlighet både inom och utomhus.


 Turning Torso

När molnen höll sig ovanför Malmös nya kännemärke, 190 m höga skyskrapan Turning Torso
blir den naturligtvis en av de många bakgrundsbilder som Louis samlar på.


 think

ELFIR hade också fått låna en av de få Ford-Thinkarna som kom till Sverige (Sydkraft/ E-on),
och som syns, - när det regnar på prästen så droppar det på klockaren också,
och journalisterna visade stort intresse för den gamle Thinken också.


kolla laddning

Numera så sitter det väl i ryggraden hos Louis att kontrollera att laddningen verkligen har gått i gång.


 solcellspanel

Det 6 m2 stora solcellsflaket har verkligen varit till stor nytta, men huvudorsaken till att de kom med,
i stället för att montera upp dem också på hustaket hemma,
är naturligtvis för att folk skall se sammanhängen och att de väcker stor uppmärksamhet.


 bakrebatteri

Solcellerna laddar batteripaketet under flaket. Detta är lika stort som batteripaketet i bilen,
och på så sett är de reserv för varandre om ett av paketen skulle strejka.
Men, peppar, peppar, efter 51.000+ km har det INTE VARIT NÅGOT PROBLEM med Zebrabatterierna !
Louis tror att han har laddat dem ca 250 gånger av 1.500 garanterade laddningar !


 bakhjul

Baksiden av den bakre batterilådan.
Om man tittar på hjulen här så är det kanske inte så svårt att förstå att det var problem
med halkan/ glattisen i Nord Tyskland och Danmark.


 hengerfest2

Släpstången som har gått av ett par gånger, och som han har haft tur med att
finna folk som behärskar aluminiums-svetsteknik för att reparera skadan.


 ratten

Den finurliga ratten som kan växlas mellan förar och passagerarplatsen med förskjutning efter en skena som (kanske) syns på bilden.
Observara blindpassageraren :-)


 bottenplatta

Sett underifrån från fronten


 kedja

Hm, ser nästan ut som en cykelkedja som driver det hela !
Den byts varje 15.000 km, och även bakhjulet har bytts en gång efter ett besök
i ett elakt hål i vägen som medförde deformering av fälgen.


 Sven o media

ELFIRs Sven Johnsson hade fullt upp med att ta hand om mediarepresentanter.
Här assisterar han Sydsvenska Dagbladets fotograf, och han hade också haft besök av TV4
Se också Sydsvenskans webbtv


 UNchefen

Det finaste på turen så långt tycker Louis är då han fick köra FN-bossen Ban Ki Moon till jobbet,
även om det var med 2 stora svarta säkerhetsbilar framför Solartaxi och en efter ;-)


 fare must be paid

Denna skylt sitter framför passagerarstolen, men om någon av de över 1000 personer
som har suttit där har reagerat på den sa inte Louis.
Resan baseras ju på att han får "gratis" hjälp på vägen, och han tycker det är berömvärt
så som folk ställer upp för att hjälpa till.


Nu går färden vidare till Berlin, och sedan till klimatmötet i Polen
där man skall förbereda Köbenhamnsmötet 2009 då man hoppas ha ett nytt Kyotopapper klart.

Där kommer också SOLARTAXIS JORDENRUNTRESA ATT DEKLARERAS SOM AVKLARAT !


Louis Palmer är en mycket duktig och underhållande föredragshållare, och gav också publiken,
däribland kommunalrådet i Malmö, Lari Pitkä-Kangas, god tid för frågor och diskussion.
Vi har nog svårt att se vilken fantastisk fin gärning han gör, och det är bara att hoppas att
hans resa kommer att göra någon nytta.
Själv har liten tro om att politikerna kommer med något positivt, utan man får hoppas att
information kan få "vanligt folk" till att aktionera för ett snabbt stopp av den akuta klimatfrågan.


Alla förstår nog att Louis Palmer inte kommer att parkera på sofflocket när han kommer hem,
utan redan skymtar säkert något nytt projekt i horisonten ? ? ?

Följ Louis Palmers rapporter på engelska

 EVguide
                   HEM HOME