EVguide
                   HEM HOME

1 april 2006
 

Stockholms Bilsalong 1 - 9 april 2006

EVguide's fråga till utställarna var helt enkelt

Har ni något med elmotorer eller någon elhybrid ?

Självklart får man respektera om inte all personal kan svara på detta,
men hur skall de lära sig om inte någon frågar ?

Alltså, GÖR det Du också !


Mega

Den ende som kunde erbjuda rena batterifordon var Importinvest i Danderyd AB
som är svensk representant för den användbara lilla franska lastbilen MEGA.
Se www.mopedbil.com


Toyota
- visade naturligtvis upp sin Prius, som inte går att ladda från elnätet, men
här är i alla fall en bild av den unika och berömda EVknappen för manuell
inkoppling av enbart batteridrift.

EVknapp

I USA fungerar inte knappen, och jag kunde heller inte se den i deras lyxSUV
Lexus i hybridversion.
Representanten sade att hybrid Lexusen, prisklass 500 - 600.000 SEK, redan
har sålts i över 300 ex i Sverige. Den drar ca 8 liter per 100 km.
GM's Hummer3, som också finns på salongen, sades dra ca 14 liter per 100 km.

Plocka gärna med ett ex av Toyotas fina broschyr
Jorden finns bara i ett exemplar !



Honda

Honda Civic

- är tillsammans med Toyota veteraner med sina hybridbilar. Här med Civic modellen,
som heller inte går att ladda från nätuttaget og inte har någon EV knapp.


Saab's BioPower Hybrid Concept

Saabbiohybrid

- med etanol och lithiumbatterier väcker stor uppmärksamhet på mässan.
Skojigt är att man har haft samarbete med Lunds Tekniska Högskola vid framtagningen av
modellen. Se Ny Teknik
Professor Mats Alakülas tro på plug-in hybrider såg jag tyvärr inga bevis på, och jag såg
inte någon "EV only" knapp heller.

Så presenteras batteri- och tankstatus:

Saabbattind



Peugeot Hybride HDi

Peugeothybrid

- bygger på diesel och ? batterier. Se www.peugeot.se
Jodå, det fanns en EV knapp, men inga spår av någon stickkontakt för "plug-in"
laddning från vägguttag.
Osäkert om och när den kan komma i produktion.



Mazda

Mazda5hybrid

- visar upp en ovanlig kombination.
I ett Mazda5 skal matas en vankelmotor med bensin eller hydrogen, och en
elmotor matas från batterier.



Hyundai

Hyundai

- visade denna Accent modellen med bensin/ batterihybridsystem på mediadagarna,
men nu är den redan borta från utställningen, och inget datablad fanns.




Citroen, - systerföretag till Peugeot
"För dyrt med elhybrid"
Vill gärna sälja dieselbilar.


Ford
Känner inte till något om elhybrider (som ju faktiskt finns) hos Ford.
Rekommenderar etanol - flexifuel.


Volvo
Visade inte ens upp sin
batterielbil 3CC
för hemmapubliken.


Fiat
Hybrid i form av biogas- och bensintank i samma bil.


SEAT
Inget. Hänvisar till moderkoncernen VW.


VW
Hänvisar till sin Eco fuel broschyr, där det talas om "full GAS mot framtiden".


Nissan
Inget i Europa. "Något på gång i USA".


Chevrolet
Är inne på diesel.
Håller på med Captiva som typ Lexushybrid i USA.


Opel
Gas- och bensin"hybrid".


Mitsubishi
Inget i Sverige, men
"jodå, man håller på med elmotorer i hjulen".


Renault
Etanol och gas.
"De nordiska kraven på köldtålighet ger svårigheter för elbilen".
(De läser nog inte EVguide ;-)


KIA
Bara bensin och diesel.



Toyotas "ungdomsbil" Aygo

Aygodisco

- använder nog el bara till discosektionen, men den är ju såpass annorlunda att den får
komma med här :-).



I

Barnens Bilsalong

- visades salongens enda fordon från Danmark:

Legoracer

- och det är "en bedre enn Norge".

Synd att inte ElBil Norge och Think Nordic
använder denna utmärkta möjlighet att propagera lite för den rena elbilen.
Man räknar med ca. 200.000 besökare till årets bilsalong.


 

 EVguide
                   HEM HOME