EVguide
HEM HOME
1 april 2006 Stockholms Bilsalong 1 - 9 april 2006 EVguide's fråga till utställarna var helt enkeltHar ni något med elmotorer eller någon elhybrid ? Självklart får man respektera om inte all personal kan svara på detta, men hur skall de lära sig om inte någon frågar ? Alltså, GÖR det Du också ! Den ende som kunde erbjuda rena batterifordon var Importinvest i Danderyd AB som är svensk representant för den användbara lilla franska lastbilen MEGA. Se www.mopedbil.com Toyota - visade naturligtvis upp sin Prius, som inte går att ladda från elnätet, men här är i alla fall en bild av den unika och berömda EVknappen för manuell inkoppling av enbart batteridrift. I USA fungerar inte knappen, och jag kunde heller inte se den i deras lyxSUV Lexus i hybridversion. Representanten sade att hybrid Lexusen, prisklass 500 - 600.000 SEK, redan har sålts i över 300 ex i Sverige. Den drar ca 8 liter per 100 km. GM's Hummer3, som också finns på salongen, sades dra ca 14 liter per 100 km. Plocka gärna med ett ex av Toyotas fina broschyr Jorden finns bara i ett exemplar ! Honda - är tillsammans med Toyota veteraner med sina hybridbilar. Här med Civic modellen, som heller inte går att ladda från nätuttaget og inte har någon EV knapp. Saab's BioPower Hybrid Concept - med etanol och lithiumbatterier väcker stor uppmärksamhet på mässan. Skojigt är att man har haft samarbete med Lunds Tekniska Högskola vid framtagningen av modellen. Se Ny Teknik Professor Mats Alakülas tro på plug-in hybrider såg jag tyvärr inga bevis på, och jag såg inte någon "EV only" knapp heller. Så presenteras batteri- och tankstatus: Peugeot Hybride HDi - bygger på diesel och ? batterier. Se www.peugeot.se Jodå, det fanns en EV knapp, men inga spår av någon stickkontakt för "plug-in" laddning från vägguttag. Osäkert om och när den kan komma i produktion. Mazda - visar upp en ovanlig kombination. I ett Mazda5 skal matas en vankelmotor med bensin eller hydrogen, och en elmotor matas från batterier. Hyundai - visade denna Accent modellen med bensin/ batterihybridsystem på mediadagarna, men nu är den redan borta från utställningen, och inget datablad fanns. Citroen, - systerföretag till Peugeot "För dyrt med elhybrid" Vill gärna sälja dieselbilar. Ford Känner inte till något om elhybrider (som ju faktiskt finns) hos Ford. Rekommenderar etanol - flexifuel. Volvo Visade inte ens upp sin batterielbil 3CC för hemmapubliken. Fiat Hybrid i form av biogas- och bensintank i samma bil. SEAT Inget. Hänvisar till moderkoncernen VW. VW Hänvisar till sin Eco fuel broschyr, där det talas om "full GAS mot framtiden". Nissan Inget i Europa. "Något på gång i USA". Chevrolet Är inne på diesel. Håller på med Captiva som typ Lexushybrid i USA. Opel Gas- och bensin"hybrid". Mitsubishi Inget i Sverige, men "jodå, man håller på med elmotorer i hjulen". Renault Etanol och gas. "De nordiska kraven på köldtålighet ger svårigheter för elbilen". (De läser nog inte EVguide ;-) KIA Bara bensin och diesel. Toyotas "ungdomsbil" Aygo - använder nog el bara till discosektionen, men den är ju såpass annorlunda att den får komma med här :-). I - visades salongens enda fordon från Danmark: - och det är "en bedre enn Norge". Synd att inte ElBil Norge och Think Nordic använder denna utmärkta möjlighet att propagera lite för den rena elbilen. Man räknar med ca. 200.000 besökare till årets bilsalong.
|
EVguide
HEM HOME