EVguide
HEM HOME
Stockholms Bilsalong 5 - 13 april 2003 Citroënrepresentanten visste inte om årets modell av deras praktiska Berlingo finns i elversion, men den äldre rena batterimodellen skall fortfarande gå att köpa, med hyra av batterier, i Sverige. Batterimodellen av personbilen Saxo säljs inte i Sverige. I Peugeotmontern visste man att deras Partner, systermodell till Berlingo, har funnits som ren batterimodell. I övrigt hänvisade de till deras konceptbil med bränsleceller. Renault har ju i åratal sagt att man skall komma med en Kangoomodell med från nätet laddningsbara batterier, men som också skall ha en liten bensindriven generator som kan ladda batterierna under färd om "det krisar till sig". Nu säger man åter att en sådan modell kommer till Sverige. Detta är en bild av Hondas "konventionella" version av deras 5 sitsiga personbil Civic. Sedanmodellen som nu säljs i USA i hybridutförande med Hondas IMS Integrated Motor Assist systemet förväntas komma till Sverige i slutet av 2003. Batteripaketet, som ligger "vertikalt" bakom baksätets ryggstöd, går ej att ladda från nätuttaget. Modellen finns på mässan, men tyvärr så missade jag den. Toyota visade upp sin "gamle" version av hybriden Prius. Den nya modellen presenteras förmodligen i New York om en vecka, men den har de inga data på. Bilden visar el- och bensinmotorerna och batterimodulen, NiMH, i den gamle modellen. Batterispänning är 274V, och elmotoreffekten är 33 kW. DaimlerChrysler hadde inget nytt att berätta om batterier i den från början tänkta elmodellen Smart, "men den förbrukar ju så lite av såväl diesel som bensin". Av batterileverantörer syntes endast Varta och Optima. Heder åt representanterna för att de inte försökte ge sken av att bränsleceller och hydrogen kommer att lösa alla problem i en nära framtid.
|
EVguide
HEM HOME