EVguide
                   HEM HOME

28 nov. 2005
 

Elhybriden Solon nu på Tekniska Museet i Stockholm


Tekniska Museet har, med Tekniska Museets vänners hjälp, lyckats få tag på ett
exemplar av den fina svenska elhybriden Solon.

Till råga på allt så har Tekniska Museet utnämnd den till november 2005 års föremål !

Tekniska Museets hemsida >

kan man läsa detta om Solon:

Elhybridbil från 1994, en framtidsbil.

I framtiden måste våra bilar minska de för miljön farliga avgaserna. Denna bil var många år före sin tid. .

Konstruktören Hansi Kobes i Karlstad grundade 1991 Solon AB. 1992 år designades Solon 2000 med
Ferrari-inspirerad kaross, en prototyp och ett antal provchassin tillverkades..

Denna tvåsitsiga Solon seriehybrid drivs med elmotorer och är byggd i fem exemplar 1994.
Natrium/Nickelkloridbatteriet är placerat bakom stolarna. Laddning sker med en BMW fyracylindrig
vattenkyld fyrtaktsmotor för blyfri bensin. Motorn som går i ett konstant varvtal vid laddning har
också en katalysator. Motor och generator sitter fram.

Den glasfiberarmerade plastkarossen, med vridbara dörrar, är byggd på ett chassi av höghållfast stål
för krocksäkerhetens skull. Toppfarten är cirka 150 km/timmen och körsträckan vid batteridrift är
5 – 7 mil, med bensinmotorladdning 60 mil. Bensinförbrukningen i 110 km/tim med generatorn igång är
0,3 liter per mil.

Vikten är 1 300 kg med ABB Zebra-batterierna och priset låg 1994 på 220 000 kr + moms.
Inköpt med ekonomiskt bidrag från Tekniska Museets Vänner.
TM 44.210


Här är några bilder från mELarloppet´95,
som Solon hjälpte till att lägga glans över:


Solon från sidan
Foto Sören Carmryd

Göteborg kommun var mycket intresserad av Solon, och skulle säkert ha köpt både en och två av den om den hade kommet i produktion.


Som tack för deras intresse fick de låna en av prototyperna för att vara med i mELarloppet´95
- där den naturligtvis blev arrangemangets blickfång.

Solon framifrån
Foto Sören Carmryd
























Som synes så var intresset för den futuristiska bilen mycket stort,

Solon i Kungsträdgården
Foto Sören Carmryd

- och detta var alltså en "plug-in" hybrid 10 år innan begreppet blev en realitet !


1995 i Kungsträdgården
Foto Sören Carmryd

Tekniska Museets
Gert Engström, till höger,
och Kungsträdgårdens Sam Carlquist
var två av de många som hjälpte till att göra mELarloppet´95 till ett fint arrangemang som utmynnade i 87 batterifordon på "ett bräde" i centrala Stockholm och en notis i Guinness Rekordbok !



1995 i Kungsträdgården
Foto Sören Carmryd

Här tackade
SWEVAs ordförande Björn Olsson
bl.a. Göteborg för att de kom upp med Solon, och för deras framsynthet när det gäller elfordon.

 EVguide
                   HEM HOME