EVguide
HEM HOME
28 nov. 2005 Elhybriden Solon nu på Tekniska Museet i Stockholm I framtiden måste våra bilar minska de för miljön farliga avgaserna. Denna bil var många år före sin tid. . Konstruktören Hansi Kobes i Karlstad grundade 1991 Solon AB. 1992 år designades Solon 2000 med Ferrari-inspirerad kaross, en prototyp och ett antal provchassin tillverkades.. Denna tvåsitsiga Solon seriehybrid drivs med elmotorer och är byggd i fem exemplar 1994. Natrium/Nickelkloridbatteriet är placerat bakom stolarna. Laddning sker med en BMW fyracylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor för blyfri bensin. Motorn som går i ett konstant varvtal vid laddning har också en katalysator. Motor och generator sitter fram. Den glasfiberarmerade plastkarossen, med vridbara dörrar, är byggd på ett chassi av höghållfast stål för krocksäkerhetens skull. Toppfarten är cirka 150 km/timmen och körsträckan vid batteridrift är 5 – 7 mil, med bensinmotorladdning 60 mil. Bensinförbrukningen i 110 km/tim med generatorn igång är 0,3 liter per mil. Vikten är 1 300 kg med ABB Zebra-batterierna och priset låg 1994 på 220 000 kr + moms. Inköpt med ekonomiskt bidrag från Tekniska Museets Vänner. TM 44.210 Här är några bilder från mELarloppet´95, som Solon hjälpte till att lägga glans över:
|
EVguide
HEM HOME