EVguide
HEM HOME
EVguide 26 september 2012 Invigning av snabbladdare hos McDonald's i Stockholm EVguide var där och nedan visas några bilder från det trevliga arrangemanget.Näringsliv och statliga myndigheter i Sverige, Norge och Finland har ett projekt med mål att före utgången av 2013 ha satt i drift: 10 snabbladdningsstationer i Norge, 20 i Finland och 20 i Sverige på "strategiska och relevanta platser längs motorvägarna." Med de första ut är McDonald i Stockholm, och Fortum kommer att "ansvara för systemlösningar, installation och service av snabbladdningsstationerna". Se pressmeddelande på www.cisionwire.se Platsen är McDonald's i Lindvreten, Skärholmen vid den södra avfarten från E4/ E20 efter IKEA i Kungens Kurva. Se info och karta på www.uppladdning.nu Laddstolpen och snabbladdaren är nära ingången till restaurangen. Det finns bord utomhus också, helt nära laddplatsen. Den vita Mitsubishi i-MiEV bilen till vänster står precis framför 16A laddstolpen, och de två Nissan Leaf bilarna vid snabbladdaren. Kabeln från snabbladdaren till bilen är relativt kort. McDonald's miljöchef Johanna Schelin hälsade välkommen och berättade att restaurangen invigde sin första laddstolpe 2009. De har haft en hel del besök vid den, vilket har givit dem lite erfarenhet om elbilsladdning. EVguide var med då också, så ta gärna en titt på EVguide 23 juni 2009 Så var det dags för Ingela Bendrot att sätta i laddkontakten på den första bilen till "möllen", en Nissan Leaf. Visst, det klarade statssekreteraren från Näringsdepartementet snabbt Sen blev det naturligtvis tid för Mitsubishi i-MiEV också att testa snabbladdningen Måste ta med den praktiska kabelhållaren här ovan också Rena lyxen att få prova en snabbladdare, men som synes på displayen nedan så var det nästan fullt i batteriet, därför kanske den "låga" strömmen på 26A Med sånna spänningar och strömmar kan man förstå att det behövs såväl en tjock kabel som kraftiga/ säkra kontakter Tanken är att två bilar skall kunna snabbladda samtidigt, men AC - växelströmsdelen var inte klar. Men som vi har sett så fungerar DC - likströmsladdaren. Den kan belastas med 50 kW och växelströmsladdaren, när den kommer igång, med 43 kW. Nissan Leaf kan laddas till 80% på 20 minuter med likströmsladdaren via den japanska så kallade CHAdeMO kontakten. Laddstolpen, helt till vänster, har bara en schuko, eller vanlig hushållningskontakt för 230V 16A Via den skall man ju också kunna ladda äldre elbilar, småfordon och sin elassisterade cykel. 16A kontakten har så absolut livets rätt i framtiden också !
|
EVguide
HEM HOME