EVguide
                   HEM HOME


EVguide 26 september 2012

 

Invigning av snabbladdare hos McDonald's i Stockholm

EVguide var där och nedan visas några bilder från det trevliga arrangemanget.


Näringsliv och statliga myndigheter i Sverige, Norge och Finland har ett projekt
med mål att före utgången av 2013 ha satt i drift:

10 snabbladdningsstationer i Norge,
20 i Finland och
20 i Sverige

på "strategiska och relevanta platser längs motorvägarna."

Med de första ut är McDonald i Stockholm,
och Fortum kommer att
"ansvara för systemlösningar, installation och service av snabbladdningsstationerna".

Se pressmeddelande på www.cisionwire.se




Lindvreten








































Platsen är McDonald's i Lindvreten, Skärholmen vid den södra avfarten från E4/ E20 efter IKEA i Kungens Kurva.
Se info och karta på www.uppladdning.nu


fin placering vid entre och uteservering





























Laddstolpen och snabbladdaren är nära ingången till restaurangen.
Det finns bord utomhus också, helt nära laddplatsen.


rutor för laddande bilar



















Den vita Mitsubishi i-MiEV bilen till vänster står precis framför 16A laddstolpen,
och de två Nissan Leaf bilarna vid snabbladdaren. Kabeln från snabbladdaren till bilen är relativt kort.


Johanna schelin Ingela bendrot
































McDonald's miljöchef Johanna Schelin hälsade välkommen och berättade att restaurangen invigde sin första laddstolpe 2009.
De har haft en hel del besök vid den, vilket har givit dem lite erfarenhet om elbilsladdning.
EVguide var med då också, så ta gärna en titt på EVguide 23 juni 2009
Så var det dags för Ingela Bendrot att sätta i laddkontakten på den första bilen till "möllen", en Nissan Leaf.


Leaf laddar





























Visst, det klarade statssekreteraren från Näringsdepartementet snabbt


kontakt med iMiEV
praktiskt kabelhandtag































Sen blev det naturligtvis tid för Mitsubishi i-MiEV också att testa snabbladdningen                            Måste ta med den praktiska kabelhållaren här ovan också


detta var rena lyxen




















         Rena lyxen att få prova en snabbladdare,
         men som synes på displayen nedan
         så var det nästan fullt i batteriet,
         därför kanske den "låga" strömmen på 26A














laddinfo

















         Med sånna spänningar och strömmar
         kan man förstå att det behövs
         såväl en tjock kabel
         som kraftiga/ säkra kontakter











AC eller växelströmssidan
DC eller likströmssidan
baksidan

































Tanken är att två bilar skall kunna snabbladda samtidigt, men AC - växelströmsdelen var inte klar.
Men som vi har sett så fungerar DC - likströmsladdaren.
Den kan belastas med 50 kW och växelströmsladdaren, när den kommer igång, med 43 kW.
Nissan Leaf kan laddas till 80% på 20 minuter med likströmsladdaren via den japanska så kallade CHAdeMO kontakten.



laddstolpe och skylt
övre del av laddstolpe
Schuko eller vanlig jordat hushållskontakt

































Laddstolpen, helt till vänster, har bara en schuko, eller vanlig hushållningskontakt för 230V 16A
Via den skall man ju också kunna ladda äldre elbilar, småfordon och sin elassisterade cykel.
16A kontakten har så absolut livets rätt i framtiden också !

 EVguide
                   HEM HOME