EVguide
HEM HOME
120902/ Knut Abrahamsen
Att bygga en "elbil" på två dagar Hos förträffliga Institutionen för Maskinkonstruktion på KTH i Stockholm var det tänkt att sistaårsstudenter på masterprogrammen Integrerad produktdesign och Industriell produktutveckling på fredag 31 augusti skulle tävla med små elbilar som de hade konstruerad och byggt på två dagar. Så såg det ut på banan när EVguide kom dit för att titta på tävlingen: 4 sept. Jo det blev en liten tävling utomhus. Se resultat och två små videoer på www.kth.se/itm . . . Nåja, vänliga studenter släppte in mig i produktionshallen, där jag inte behövde paraply över kameran. Två dagar innan fick alltså ca 10 team en låda med 3 hjul, varav ett med elmotor i navet 3 blybatterier En "styrenhet" för farthållning och batterikontroll Ett vattenglas med mått som skall fästas på bilen. Detta skall användas i ett tävlingsmoment där man kollar hur mycket vatten det är kvar i glaset. Hjul med motor i navet Blybatterier Fartreglage och batterikontroll Vattenglas med decilitermått Til höger fartreglage och batterikontroll Detta team hade två extramotorer, och alltså en extra TURBO-knapp :-) Och så fanns det naturligtvis möjligheter för mycket snickarglädje också Finjusteringar in i det sista men så har de ju turbo i form av två extramotorer : Två turbomotorer - och så blir det åter en provkörning i korridoren Enkelt behöver inte vara dåligt - den här konstruktionen är snart perfekt : Klar till drabbning Bakhjulsdrift med stödhjul - Vad väntar de på tro ? Tja, det är bara att ta en titt i fönstret : Regn, regn, men låt oss hoppas att det gav sig något, så att de fick prova sina bilar, och visa upp hur duktiga de har varit. Lite mer info om den svenska elbilen SMITE som syns därute i regnet kan du läsä på www.mysmite.com Honnör till både studenter och ledare ! Men det är kanske lika bra att använda väntetiden till att montera ett extra stänkskydd :
EVguide
|