EVguide
HEM HOME
9 november 2005 Clean Vehicles and Fuels Enviro Elbilsalg AS från Drammen i Norge presenterade sitt nytillskott, skoteren e-max, och den från Monaco bekanta och billiga, 5.900 NOK, elassisterade cykeln Velec. De har bytt producent av den ett par gånger, och börjar nu bli riktigt nöjda med resultatet.
Enviro Elbilsalg har i samarbete med Finnish Electric Vehicle Technologies FEVT bytt ut originalbatterierna, nickelkadmium, mot ett relativt litet paket med litium-ion batterier i en Peugeot 106 EV. Detta var premiärvisning av bilen, och man räknar med att de ca. 180 kg batterierna ger en körsträcka på ca. 180 km per laddning. De 255 kg nikkelcadmium-batterierna i originalversionen av Peugeot 106 EV ger en körsträcka på ca. 80 km per laddning. Testkörningar i Finland med kinesiska litium-ionbatterier i en Citroën Berlingo El ger ca. 300 km per laddning. Längst ner syns det främre batteripaketet. Detta är det bakre batteripaketet.
Green Propulsion - var med på utställningen, och är en avknoppning från University of Liege i Belgia. De har specialiserat sig utveckling av el-, hybrid- och FC- fordon. Här är några av deras projekt > Kaj Bäckström, Elcat, och även ordförande i den finska elbilsföreningen Say/ EVAF, besöker här SWEVA och ELFIRs monter. Bäckström meddelade att Elcat nu representerar EP Kokam i Skandinavien. Aktuella länkar: Clean Vehicles and Fuels Enviro Elbilsalg Powabyke Move Easy Finnish Electric Vehicle Technologies FEVT EaglePicher Kokam Elcat |
EVguide
HEM HOME