EVguide
HEM HOME
Stor honnör till Elon Musk och hans Tesla Motors - som nu har skrivit första kapitel för den rena batterielbilens återkomst. Foto: Tesla Motors. 5 + 2 sitsiga Tesla S, här framför den första Teslamodellen, tvåsitsiga Roadster. På kort tid lyckades TM konstruera och massproducera 2.500 Tesla Roadster, och från 2013 till nu ca 50.000 Tesla S. De är snart klara med ytterligare en modell, nu av typen van/ "stadsjeep", Tesla X, med släpkrok som option :-) Framåt 2017 räknar man med att en mindre och billigare personbil, ca hälften av priset på Tesla S, rullar ut på vägarna med namnet Tesla Model III. Tesla har själva anpassad befintliga battericeller till elbilsanpassande batterimoduler, och bygger nu stora batterifabriker i USA för att säkra batterileveranserna till sina nya bilar. Inte nog med det, de har, också detta på mycket kort tid, byggt iögonfallande snabbladdare för sina bilar såväl i USA som i Europa, så att man nu till exempel kan åka med Tesla S från Norra Sverige till Spanien endast med hjälp av deras snabbladdare. Vid södra infarten från E4 till Ödeshög mellan Jönköping och Linköping. Se EVguide rapport Honnör också till Renault och Nissan Renaults Zoe och Nissans Leaf byggdes som rena elbilar från början och har, tillsammans med Tesla S, det senaste året från och till legat på top 10 listan av sålda bilmodeller i Norge. Foto: Nissan. 5 - sitsiga Nissan Leaf 5 - sitsiga Renault Zoe Nissans skåpvagn ENV200 Renault och PSA, Peugeot och Citroen, konverterade tidigt sina bensinmodeller av skåpbilarna Express/ Kangoo, Partner och Berlingo till rena batterielbilar, men några stora serier har det inte blivit. Nissan använder däremot den rena elbilsgrunden från Leaf och bara skalet av sin bensinskåpvagn NV200 till deras ENV200 som nu introdeceras i Norden också. Plug-in hybrider Mitsubishi Outlander Plug-in hybrid är nu en av de mest sålda plug-in hybrid modellerna i Norden. Torde ju mest vara för företag med relativt långa tjänsteresor. Borde kanske kunna användas som hyrbil för de som annars till stor del klarar sig med den mindre rena elbilen. Andra fordon Det är stor testverksamhet med såväl eldrivna lastbilar som bussar, men också båtar och flyg. Självkörande fordon testas också i "normal" trafikmiljö, och anmärkningsbart är att NASA nyligen har ingått ett samarbete med Nissan där man tänker använda Nissans erfarenheter av den rena elbilsmodellen Leaf. Hyrbilar Rena elbilar kan man nu hyra lite varstans. Avis i Danmark var tidig ute med en stororder på Nissan Leaf, och nyligen gjorde Avis i Norge en större order på Tesla S. Tesla S används också som taxi i Norden. Laddinfrastrukturen Tyvärr så får vi nog vänja oss med i alla fall 2 - 3 olika laddkontakter på laddplatserna, och än så länge också med olika betalsystem. Heder åt Norska Elbilsföreningen som skall försöka att få till stånd en gemensam laddbricka i Norge. EU vill av säkerhetsskäl fasa ut 10A Schucko/ hushållningskontakten från laddplatserna, och nu tycks det som att Oslo blir först i Norge med att börja byta ut dessa kontakter. Man får hoppas att de inte glömmer bort cyklar och andra mindre elfordon. Förhoppningsvis kommer laddtriangeln Stockholm - Oslo - Göteborg - Malmö/ Köpenhamn - Stockholm samt Stockholm - Göteborg att få tillräckligt många laddplatser till sommaren 2015. Den danske elbilsoperatören CLEVER samarbetar nu med Öresundskraft i Sverige, vilket bör underlätta för de många nordiska elbilister som nu korsar den dansk - svenska gränsen. Energi Eftersom Danmark på kort tid har byggt ut stora mängder av både vind- och solcellskraft så bör nog Norden vara lite unik med att de flesta elbilsbrukare kan få sin el från fornybar el från elproducenten eller från egna kraftkällor:-) Solcellspaneler sätts även upp på många laddplatser. Elbilsföreningarna Honnör till den Norska Elbilföreningen är den mest aktiva i Norden både när det gäller deras hemsida, www.elbil.no och Forum, www.elbilforum.no I samarbete med producenter/ försäljare har de gjort en informationsmapp som läggs i bilen vid leveransen. Där ärbjuds kunden ett års gratis medlemskap i föreningen. Vore kanske något för de andra nordiska föreningar att också göra. Honnör till den svenska papperstidningen Elbilen i Sverige Redan efter ett år visar de att det fanns ett så stort behov för en sådan tidning att de känner sig mogna för att utöka upplagan från 6 till 8 nummer per år. Det kan också nämnas att de har varit så duktiga att hitta annonsörer att prnumerationspriset kan hållas oändrat :-) God fortsättning på 2015 ! Evenemang Foto: SAE Clean Snowmobile Challenge STOR HONNÖR till Finska Lapland University of Applied Sciences De verkar bli det första europeiska team i den Nord – Amerikanska snöskotertävlingen med en ”batteriklass”. Se också www.esled.fi Här är listan med alla team som deltar 2 - 7 mars 2015 Stor heder också till Jönköpings Universitet som byggde en solcellsbil och deltog i det berömda solcellsracet World Solar Challenge över Australien i 2013. Foto: Jönköping Universitet ~ Solar Team Tyvärr så hann de "bara" köra 1301 km, av 3022, innan bilen så att säga blev borta med vinden. Det gick inte att reparera där, så de fick bryta loppet. Loppet körs vartannat år, så nu bygger de vidare på en bättre bil till nästa lopp 18 - 25 oktober 2015. Håll i hatten, men det kan kanske vara att de möter Chalmers tekniska högskola i Göteborg där :-) Förberedelser tycks vara på G, och de har redan gjort en fin rapport om solceller på bilar där de också har intervjuat tidigare deltagare i WSC. Foto: Midnight Sun Finland Det holländska kanalloppet DONG energy Solar Challenge - gästades i 2012 av Midnight Sun Finland som kom på bronsplats i sin klass. Tävlingen arrangeras vartannat år, så till 2014 hann de med att bygga en båt till. Resultatet blev Mikkeli blev fyra i B-klassen/ 2 personer, standard solcellspaket Kotka blev tra i Topp-klassen/ nästan inga restriktioner Den årliga nordiska elbilssamlingen, EV2014 gick av stapeln på Samsö i trevliga Danmark. EV2015 - deltagarna kommer att samlas i Osloregionen. Detta blir den femtonde samlingen :-) Oresund Electric Car Rally OECR - med dag ett från Köpenhamn via Helsingör till Helsingborg och dag två vidare till Malmö har blivit ett mycket populärt rally. Ett 70-tal bilar, ca 25 olika modeller, deltog. Elbil Sveriges hedersdiplomer 2014 delades ut vid avslutningen i Malmö. Här är en liten EVguide-rapport från målfållan i Malmö Direkt efter avslutningen startade de flesta från rallyt, plus många flera elbilar som hade kommit till Malmö, mot den näraliggande Öresundsbron. Målet var att slå en japansk Guinness rekord för "Flest antal elbilar i parad (på en bro ?)". 160 blev det, vilket räckte gott för att bräcka det tidigare japanska rekordet på 100 elbilar. |
EVguide
HEM HOME