EVguide
HEM HOME
Elbilsåret 2012 Norge Även om redaktören inte är helt opartisk i förhållande till Norge, så måste det nog sägas att landet har blivit allt mera världsledande vad gäller introduktion av elbilar. Det är imponerande att om man räknar summan av rena batterielbilar och plug-in hybrider, som också kan ladda sina batterier från elkontakten, så är det ca 10.000 sådana elbilar i Norge ! Den norska regeringen har lovad att det inte blir några abrupta ändringar om fördelarna för elbilsägarna. I Sverige fortsatte antalet elbilar att stiga i 2012 också, över 1.600 är det nog nu. Stockholm Stad och Vattenfalls upphandlingsprogram beträffande köp av rena elbilar och plug-in hybrider har under året börjat fungera, och markant är att det i 2012 kom 265 varubilar av märket Renault Kangoo Z.E. Danmark Också Danmark har nu över 1.000 elbilar på sina vägar. Den danska regeringen har beslutat att det inte blir några avgifter på elbilarna de nästa tre år heller. Batteribytesstationerna till Better Place i Danmark är nu i det närmsta klara, men eftersom det är bara Renault Fluence som byggs för dessa utbytbara batterier så är det ännu bara knappt 200 möjliga brukare i Danmark. I Finland fanns gissningsvis 100 - 200 moderna elbilar vid årsskiftet, och ett par snabbladdare i Helsingforsregionen. Island hoppades länge på bränslecell/ hydrogenbilar, men tekniken är nog inte mogen än. I juni 2012 beslutades att elbilar skall befrias från moms ( 25,5%) och 18 dec. 2012 grundades Icelandic Electric Vehicle Association vars mål är att importera 350 elbilar i 2013. Just nu finns ca 20 elbilar på Island. Estland är det baltiska land som satsar mest på rena elbilar och laddinfrastruktur, med stora statliga fördelar för köparna. En omfattande utbyggnad av snabbladdare är på gång, och upp till 50% rabatt, max 18.000€, erhålles vid köp av rena elbilar. För plug-in hybrider varierar rabatten i förhållande till antal kWh i batteripaketet. |
Serieproducerade leveranser i 2012 Rena batterielbilar ( utan avgasrör :-) Femsitsiga Nissan Leaf Car of the Year 2011 Foto: Nissan Leaf, från början byggd som ren batterielbil, blev årets storsäljare i Norden, dock i högsta grad mest i Norge. Ja den blev faktisk det 13:e mest sålda personbilsmerket der ! Foto: Mitsubishi Foto: Citroën Foto: Peugeot Den fyrsitsiga Mitsubishi i-MiEV produceras också som Citroën C - Zero och Peugeot iOn I 2011 dominerade trillingarna statistiken, men i 2012 har Leaf helt tagit över. En testserie med Volvo C30 El utökades med ytterligare 88 bilar i Sverige. Här som info-bil i Stockholm Marathon 2011 Femsitsiga Renault Fluence El med batterier som kan bytas på ett par minuter på Better Place ca 20 "robotstationer" i Danmark. Leveranser påbörjades i 2012, och 150 - 200 av dessa rullar nu i Danmark. Foto: Renault Den 2 eller 5 sitsiga transportbilen Renault Kangoo Z.E. Årets tranportbil 2012 Foto: Renault Med hjälp av Stockholm Stad och Vattenfalls Elbilsupphandling hittade 265 Renault Kangoo Z.E. vägen till Sverige i 2012. Plug-in hybrider ( med avgasrör :-/ OCH extern elkontakt :-) Toyotas plug-in version av Prius Det tog sin tid innan Toyotas Prius fick elsladd här i Norden, men i 2012 började de i alla fall rulla in i "höga nord" också. Sverige var trogna Priusköpare redan från början, vilket kanske förklarar varför hela 499 Prius Plug-in bilar fanns på svenska vägar vid nyårsafton mot 2013 :-) Med bara 23 km per batteriladdning är Prius lite annorlunda jämfört med övriga plug-in hybrider som har minst den dubbla körsträckan. Det kommer att bli spännande att se hur brukarna använder denna bil. Foto Toyota GM's 4 - sitsiga plug-in hybrider Chevrolet Volt produceras i USA och Opel Ampera i Europa. Det importerades 33 Volt, 88 Ampera till Sverige och 3 Volt, 159 Ampera till Norge. Årets bil 2012. Foto Opel En testserie med Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid utökades med ytterligare 42 bilar i Sverige. Den lite lyxaktiga Plug-in Hybriden Fisker Karma - har haft ett besvärligt år med både batterileverantörproblem och stormen Sandy som förstörde 350 nya Karmabilar. Till Norge levrerades 6 bilar och till Sverige 19 i 2012. Foto Fisker Automotive Inc. Små eldrivna fordon Buddy Visst produceras det fortfarande elbilar i Oslo, även om det är i liten skala. MC registrerade Buddy får (fick ?) kallas elbil och kommer nog ännu länge att vara en välkänd syn i Norge. ”Golfbilar” börjar bli allt vanligare utanför golfbanan också Städfirman EDs har i många år valt Club Car och Polisen kör här med en Melex Foto Renault Renault Twizy - kommer i två versioner, en med max 45 km hastighet och en med max 80 km. Den borde väl bli en favorit för ungdomar vid övergång från moped till bilkörkort. Från mars 2012 har det sålts ca 10.000 av dem, i huvudsak i Tyskland, Frankrike, Italien , Spanien och Schweiz. På engelska Wiki kan du läsa mer HÄR Foto Clean Motion Svenska mopeden Z - Bee är under test i Göteborg, Lerum och Östersund, och eventuell större testserie blir det i 2013. Följ dem HÄR Foto: www.zeromotorcycles.com Zero elMC Zero Motorcyklarna verkar nu vara väl i klass med jämförbara fossila modeller. Litiumbatterier på 6 - 9 kWh ger körsträckor på 69 - 183 km och topphastighet på 142 km/h. Foto: www.vectrixeurope.com Vectrix Scooter~MC - har bl.a visat sin kapacitet genom att köra Jorden runt med Louis Palmers ZERO EMISSIONS RACE - Around the world in 80 days Postens elassisterade Monarkcyklar syns alltmera på stan, och om man frågar postiljonerna vad de tycker om dem så får man bara glada miner som svar :-) Populära Segway - börjar bli välbekant nu, och det har också kommit billigare alternativ. Se EVguides rapport från HjulKul i Nyköping 2012 |
Relativt konkret i Norden 2013 Nissan Leaf och Mitsubishi iMiEV kommer nog att fortsätta att rulla in i Norden. Förhoppningsvis/ troligen uppdaterade efter en hel del synpunkter från brukare i Norge. Fem +2 -sitsiga Tesla S börjar säljas utanför USA i 2013. Foto: Tesla Motors Norska kunder är som vanligt gott representerade på kölistan. Uppskattningsvis 1.500 - 2.000 börjar vänta på leveransbesked på försommaren, så alla kommer knappast att få den till julafton 2013. Renault Zoe skulle nästan säkert ha varit här nu, men leveranstiden är fortfarande osäker. Modellen verkar mycket populär, så troligen kan det vara väntlistor. Renault Fluence i elversion bör väl komma i större skala, inte minst för batteribytessystemet Better Place i Danmark. Lilla Renault Twizy kommer troligen/ förhoppningsvis också hit i 2013. Lätta lastbilarna/ skåpvagnarna/ minibussarna Kangoo Z.E. kommer säkert att komma i större skala nu och Franska PSA´s Peugeot Partner El och Citroën Berlingo El börjar kanske också rulla ut sommaren 2013 men de får nog skynda på för Nissan e-NEV200 med drivlina fråm Leaf, kan eventuellt börja rulla ut i 2013 från deras nya fabrik i Spania. Foto Nissan Det är också möjligt att vi kommer att se några elversioner av Ford Focus och VWup! Den stora införseln, framför allt till Sverige, av Toyotas plug-in version av Prius tyder på att den kommer att dominera i leveransstatistiken i 2013. Med tanke på det mycket mindre batteriet än övriga leverantörer så bör den ju också bli billigare än GM´s Volt och Ampera. Dock ger GM bilarnas större batterier större rabatter i Estland. GM's 4 - sitsiga plug-in hybrider Chevrolet Volt produceras i USA och Opel Ampera i Europa. Den lite lyxaktiga Plug-in Hybriden Fisker Karma kommer troligen att finnas med i Nordens nybilsstatistik i årene framöver, även om det inte blir några dominerande kvantiteter. Testserien med Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid utökas troligen med 1.000 bilar i 2013. |
Hyra/ leie och bilpooler Det är glädjande att se att bensinstationer börjar att hjälpa till med uthyrning/ leie av rena elbilar, gärna i kombination med laddplatser. I Stockholm har redan både Preem, OKQ8 och Statoil kommit igång. Också bilpooler testar elbilar i sina sortiment. Honnör också till Norges största Nissanförhandlare BNH som erbjuder Leaf ägare gratis lån av den litt större fossilbilen Nissan Quashqai 10 dager per år. |
Batterier Ökande produktion/ efterfrågan av el- och hybridbilar har redan resulterad i sänkta batteripriser och garantier på till exempel 8 år eller 160.000 km. Sänkta priser kan det också bli om batterierna får ett liv efter elbilen, t.ex. som stationära batterier för vindkraft. Batteriet i Prius Plug-in kan tyckas litet, men när det kommer upp i sånna serier som bilen kanske får, så skall det nog också föra med sig en positiv batteriutveckling. Det är åter bilproducenter som erbjuder en "billig" bil med hyr/ leie av batterier, och det kan kanske ha sina för- och nackdelar. Det fungerade inte så bra vid milleniumväxlingen, men det var ju andra typer av batterier och kanske inte glasklart om ansvarsfrågan mellom bil- och batteriproducenter. Better Place batterikassett är ganska speciell, så det är väl frågan om någon mera än Renault kommer att bygga en bil speciellt för den lådan. Det vore kanske bättre att använda ett mindre och lättare hanterligt paket, kanske med ett lite flexibelt hölje, så att det kunde användas i flera bilmodeller. Teslas idé att ha option med tre olika batteristorlekar i Tesla S är ju ett sätt att börja med en "billigare" bil. Sen är det ju frågan om man måste byta bil eller om det går att bara uppgradera batteriet när man vill ha ett större batteri. Fortfarande spelar kylan stor roll för batteriets funktion, nogot som kanske kan tyckas lite märkligt med tanke på att finnarnas Elcat klarade kylan i norra Finland mycket bra på 1990 - talet med en enkel "värmematta" under batteripaketet. Mitsubishi Norge var tidigt ute med informationsträffar för brand- och räddningspersonal om hantering av elektriske fordon vid olyckor. Amrikanerna är nu inne på att man skall ha flera varningstexter på bilar med batterier som har höga spänningar och energi. Åter får man berömma de norska registreringsskyltarna som börjar med EL och direkt visar att det är en elbil. |
Infrastruktur ~ Laddning Mångfalden av små elfordon börjar nu bli ganska stor, från 2-hjuliga Segway till 4-hjuliga MC-registrerade Buddy. En övergripande plan för hur dessa skall samsas på små och stora vägar är väl för mycket begärd, men till exempel Örebro försöker att göra en övergripande cykelledsplanering. Klart är att den här fordonsgruppengruppen kan och bör ta över mycket av de persontransporter som den obligatoriska "stora Volvon" gör i dag. Om man lyfter blicken lite kan man läsa att många av de kineser som äntligen har kunnat köpa en personbil nu holder på att byta ut den mot 2-hjulingar därför att de har varken P-plats eller tid att sitta i bilköer. Förr i tiden kunde man ta med sig bilen på tåget . . . . Tänk om man kunde iordningsställa i alla fall någon vagn för småfordon . . . EU tittar på regelverket för dessa småfordonen, och HÄR (eng) är ett slovenskt/ österrikiskt projekt som bl.a visar klassificeringen av fordonskategorier L1 - L7. Utbyggnad av laddstolpar/ - platser rullar på, inte minst i Norge. Men det "rör på sig" i Sverige och Danmark också, och att krav på snabbladdare skulle bli besvarade såpass fort som det görs var det väl inte många som trodde bara för 5 - 6 år sedan. Den SÖTa samarbetet mellan Sundsvall - Östersund - Trondheim har lagt grunden för www.greenhighway.nu Men så var det detta med standarden av ström, spänning och kontakter både på bilar och stolpar. Med större batterier i elbilarna aktualiseras frågan om 220V kontakter i bilarna så att de kan bli reserv för både hus, stuga och nät. Detta är en ganska vanlig bild vid laddstolparna: Allt högre laddström gör att elbilsproducenter kan säga att garantin inte gäller om man har skarv/ skjøte- ledning till laddstolpen. I detta fall används förmodligen den lilla vita sladden för att få en kontakt som gör att luckan på laddstolpen kan stängas. "Säkerhetsklumpen" på kabeln är kanske inte det smartaste rent praktiskt, så här kan det kanske passa att ge svenska entreprenörsföretaget charge-amps.com beröm för deras lösning som passar till många bilmodeller. se Prius laddar Foto: Charge-Amps Ett annat ungt svenskt företag som förtjänar beröm är Universal Modular Infrastructure - Unimi Solutions Unimi-1BaseTM bildar bokstavligen grunden för laddstolparna och gör det enkelt att byta eller flytta laddstolpar. EVguide besökte nyligen en av deras kunder. Se HÄR Informationsprogrammen om laddplatser www.clever.dk/viden-om/find-ladestander i Danmark www.ladestasjoner.no i Norge www.uppladdning.nu i Sverige är väldigt värdefulla för elbilsbrukarna. Aktuella frågor är naturligtvis debiteringsform, något som oundvikligen måste komma, och hur länge får man stanna på laddplatsen. |
Övrigt EV2012 samlingen var i Tönsberg sydvest för Oslo där Nina och Arnstein Bugge presenterade ett supert program och högsommarvärme. Det bestämdes att EV2013 kommer att bli i Stockholm nästa pingst. EVS 27 The International Electric Vehicle Symposium and Exposition - under ledning av the World Electric Vehicle Association WEVA, arrangeras i Barcelona, Spanien 17 - 20 Nov. 2013. DONG Energy Solar Challenge 2012 Honnör till lärare och studenter vid universiteten i finska Mikkeli och Kymenlaakson som byggde solcellsbåt och blev trea i klass B i det 220 km långa loppet i Holland. World Solar Challenge 2013 solcellsbilar Honnör till Jönköping Universitet som ser till att det finns en svensk deltagare på WSC 2013 deltagarlista |
EVguide
HEM HOME