EVguide
                   HEM HOME

15 januari 2013

Vid årsskiftet  2012 ~ 2013
 Knut Abrahamsen




Elbilsåret 2012


Norge
Även om redaktören inte är helt opartisk i förhållande till Norge, så måste det nog sägas att landet har blivit allt mera världsledande vad gäller introduktion av elbilar.
Det är imponerande att om man räknar summan av rena batterielbilar och plug-in hybrider, som också kan ladda sina batterier från elkontakten, så är det ca 10.000 sådana elbilar i Norge !
Den norska regeringen har lovad att det inte blir några abrupta ändringar om fördelarna för elbilsägarna.


I Sverige
fortsatte antalet elbilar att stiga i 2012 också, över 1.600 är det nog nu.
Stockholm Stad och Vattenfalls upphandlingsprogram
beträffande köp av rena elbilar och plug-in hybrider har under året börjat fungera,
och markant är att det i 2012 kom 265 varubilar av märket Renault Kangoo Z.E.


Danmark
Också Danmark har nu över 1.000 elbilar på sina vägar.
Den danska regeringen har beslutat att det inte blir några avgifter på elbilarna de nästa tre år heller.
Batteribytesstationerna till Better Place i Danmark är nu i det närmsta klara, men eftersom det är bara Renault Fluence som byggs för dessa utbytbara batterier så är det ännu bara knappt 200 möjliga brukare i Danmark.



I Finland
fanns gissningsvis 100 - 200 moderna elbilar vid årsskiftet, och ett par snabbladdare i Helsingforsregionen.


Island
hoppades länge på bränslecell/ hydrogenbilar, men tekniken är nog inte mogen än.
I juni 2012 beslutades att elbilar skall befrias från moms ( 25,5%)
och 18 dec. 2012 grundades Icelandic Electric Vehicle Association vars mål är att importera 350 elbilar i 2013.
Just nu finns ca 20 elbilar på Island.


Estland
är det baltiska land som satsar mest på rena elbilar och laddinfrastruktur, med stora statliga fördelar för köparna.
En omfattande utbyggnad av snabbladdare är på gång,
och upp till 50% rabatt, max 18.000€, erhålles vid köp av rena elbilar.
För plug-in hybrider varierar rabatten i förhållande till antal kWh i batteripaketet.








Serieproducerade leveranser i 2012


Rena batterielbilar ( utan avgasrör :-)

Femsitsiga Nissan Leaf Car of the Year 2011


Foto: Nissan

Leaf, från början byggd som ren batterielbil,
blev årets storsäljare i Norden, dock i högsta grad mest i Norge.
Ja den blev faktisk det 13:e mest sålda personbilsmerket der !


iMiEV c-Zero Zero
Foto: Mitsubishi                                           Foto: Citroën                                             Foto: Peugeot


Den fyrsitsiga Mitsubishi i-MiEV produceras också som Citroën C - Zero och Peugeot iOn

I 2011 dominerade trillingarna statistiken, men i 2012 har Leaf helt tagit över.


En testserie med Volvo C30 El utökades med ytterligare 88 bilar i Sverige.

Volvo C30 El
Här som info-bil i Stockholm Marathon 2011



Femsitsiga Renault Fluence El med batterier som kan bytas på ett par
minuter på Better Place ca 20 "robotstationer" i Danmark.
Leveranser påbörjades i 2012, och 150 - 200 av dessa rullar nu i Danmark.

Fluence Z.E.
Foto: Renault




Den 2 eller 5 sitsiga transportbilen Renault Kangoo Z.E. Årets tranportbil 2012

Kangoo Z.E.
Foto: Renault

Med hjälp av Stockholm Stad och Vattenfalls Elbilsupphandling hittade
265 Renault Kangoo Z.E. vägen till Sverige i 2012.




Plug-in hybrider ( med avgasrör :-/ OCH extern elkontakt :-)

Toyotas plug-in version av Prius

Det tog sin tid innan Toyotas Prius fick elsladd här i Norden, men i 2012 började
de i alla fall rulla in i "höga nord" också.
Sverige var trogna Priusköpare redan från början, vilket kanske förklarar
varför hela 499 Prius Plug-in bilar fanns på svenska vägar vid nyårsafton mot 2013 :-)

Med bara 23 km per batteriladdning är Prius lite annorlunda jämfört med
övriga plug-in hybrider som har minst den dubbla körsträckan.
Det kommer att bli spännande att se hur brukarna använder denna bil.

Toyota Prius Plug-In hybrid med laddstolpe
Foto Toyota



GM's 4 - sitsiga plug-in hybrider

Chevrolet Volt
produceras i USA och Opel Ampera i Europa.
Det importerades 33 Volt, 88 Ampera till Sverige
och 3 Volt, 159 Ampera till Norge.

Årets bil 2012.

Opel Ampera Plug-In hybrid
Foto Opel





En testserie med Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid
utökades med ytterligare 42 bilar i Sverige.

Volvo V60 D6 Plug-In hybrid



Den lite lyxaktiga Plug-in Hybriden Fisker Karma

- har haft ett besvärligt år med både batterileverantörproblem
och stormen Sandy som förstörde 350 nya Karmabilar.
Till Norge levrerades 6 bilar och till Sverige 19 i 2012.

Fisker Karma

Foto Fisker Automotive Inc.






Små eldrivna fordon

Buddy

Buddy vid Tekniska museet

Visst produceras det fortfarande elbilar i Oslo, även om det
är i liten skala.
MC registrerade Buddy får (fick ?) kallas elbil och kommer nog
ännu länge att vara en välkänd syn i Norge.



”Golfbilar” börjar bli allt vanligare utanför golfbanan också

Städfirman EDs Club Car   Städfirman EDs Club Car

Städfirman EDs har i många år valt Club Car och Polisen kör här med en Melex



Renault Twizy
Foto Renault


Renault Twizy
- kommer i två versioner, en med max 45 km hastighet och en med max 80 km.
Den borde väl bli en favorit för ungdomar vid övergång från moped till bilkörkort.
Från mars 2012 har det sålts ca 10.000 av dem,
i huvudsak i Tyskland, Frankrike, Italien , Spanien och Schweiz.

På engelska Wiki kan du läsa mer HÄR




Z - Bee Moped
Foto Clean Motion


Svenska mopeden Z - Bee
är under test i Göteborg, Lerum och Östersund, och eventuell större testserie blir det i 2013.
Följ dem HÄR





Zero-S elMC
Foto: www.zeromotorcycles.com


Zero elMC

Zero Motorcyklarna verkar nu vara väl i klass med
jämförbara fossila modeller.
Litiumbatterier på 6 - 9 kWh ger körsträckor på 69 - 183 km
och topphastighet på 142 km/h.



Vectrix
Foto: www.vectrixeurope.com


Vectrix Scooter~MC

- har bl.a visat sin kapacitet genom att köra Jorden runt
med Louis Palmers
ZERO EMISSIONS RACE - Around the world in 80 days



Postens elassisterade cykel

Postens elassisterade Monarkcyklar

syns alltmera på stan, och om man frågar postiljonerna
vad de tycker om dem så får man bara glada miner som svar :-)



Segway

Populära Segway
- börjar bli välbekant nu,
och det har också kommit billigare alternativ.
Se EVguides rapport från HjulKul i Nyköping 2012






Relativt konkret i Norden 2013

Nissan Leaf och Mitsubishi iMiEV kommer nog att fortsätta att rulla in i Norden.
Förhoppningsvis/ troligen uppdaterade efter en hel del synpunkter från brukare i Norge.

Fem +2 -sitsiga Tesla S börjar säljas utanför USA i 2013.


Foto: Tesla Motors

Norska kunder är som vanligt gott representerade på kölistan.
Uppskattningsvis 1.500 - 2.000 börjar vänta på leveransbesked på försommaren,
så alla kommer knappast att få den till julafton 2013.


Renault Zoe skulle nästan säkert ha varit här nu, men leveranstiden är fortfarande osäker.
Modellen verkar mycket populär, så troligen kan det vara väntlistor.

Renault Fluence i elversion bör väl komma i större skala,
inte minst för batteribytessystemet Better Place i Danmark.

Lilla Renault Twizy kommer troligen/ förhoppningsvis också hit i 2013.


Lätta lastbilarna/ skåpvagnarna/ minibussarna

Kangoo Z.E. kommer säkert att komma i större skala nu

och
Franska PSA´s Peugeot Partner El och Citroën Berlingo El
börjar kanske också rulla ut sommaren 2013

men de får nog skynda på
för Nissan e-NEV200
med drivlina fråm Leaf, kan eventuellt börja rulla ut i 2013 från deras nya fabrik i Spania.

Nissan e-NV200
Foto Nissan

Det är också möjligt att vi kommer att se några elversioner av Ford Focus och VWup!



Den stora införseln, framför allt till Sverige, av Toyotas plug-in version av Prius

tyder på att den kommer att dominera i leveransstatistiken i 2013.
Med tanke på det mycket mindre batteriet än övriga leverantörer
så bör den ju också bli billigare än GM´s Volt och Ampera.

Dock ger GM bilarnas större batterier större rabatter i Estland.

GM's 4 - sitsiga plug-in hybrider
Chevrolet Volt
produceras i USA och Opel Ampera i Europa.


Den lite lyxaktiga Plug-in Hybriden Fisker Karma
kommer troligen att finnas med i Nordens nybilsstatistik i årene framöver,
även om det inte blir några dominerande kvantiteter.


Testserien med Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid
utökas troligen med 1.000 bilar i 2013.






Hyra/ leie och bilpooler


Volvo C30 El


Det är glädjande att se att bensinstationer börjar att hjälpa till med uthyrning/ leie av
rena elbilar, gärna i kombination med laddplatser.
I Stockholm har redan både Preem, OKQ8 och Statoil kommit igång.

Också bilpooler testar elbilar i sina sortiment.

Honnör också till Norges största Nissanförhandlare BNH som erbjuder Leaf ägare
gratis lån av den litt större fossilbilen Nissan Quashqai 10 dager per år.





Batterier


Ökande produktion/ efterfrågan av el- och hybridbilar har redan resulterad i sänkta
batteripriser och garantier på till exempel 8 år eller 160.000 km.

Sänkta priser kan det också bli om batterierna får ett liv efter elbilen, t.ex. som
stationära batterier för vindkraft.

Batteriet i Prius Plug-in kan tyckas litet, men när det kommer upp i sånna serier som
bilen kanske får, så skall det nog också föra med sig en positiv batteriutveckling.

Det är åter bilproducenter som erbjuder en "billig" bil med hyr/ leie av batterier, och
det kan kanske ha sina för- och nackdelar.
Det fungerade inte så bra vid milleniumväxlingen, men det var ju andra typer av
batterier och kanske inte glasklart om ansvarsfrågan mellom bil- och batteriproducenter.

Better Place batterikassett är ganska speciell, så det är väl frågan om någon mera än
Renault kommer att bygga en bil speciellt för den lådan.
Det vore kanske bättre att använda ett mindre och lättare hanterligt paket, kanske med
ett lite flexibelt hölje, så att det kunde användas i flera bilmodeller.

Teslas idé att ha option med tre olika batteristorlekar i Tesla S är ju ett sätt att
börja med en "billigare" bil. Sen är det ju frågan om man måste byta bil eller om
det går att bara uppgradera batteriet när man vill ha ett större batteri.

Fortfarande spelar kylan stor roll för batteriets funktion, nogot som kanske kan tyckas
lite märkligt med tanke på att finnarnas Elcat klarade kylan i norra Finland mycket bra
på 1990 - talet med en enkel "värmematta" under batteripaketet.

Mitsubishi Norge var tidigt ute med informationsträffar för brand- och räddningspersonal
om hantering av elektriske fordon vid olyckor.

Amrikanerna är nu inne på att man skall ha flera varningstexter på bilar med batterier
som har höga spänningar och energi.
Åter får man berömma de norska registreringsskyltarna som börjar med EL och direkt
visar att det är en elbil.








Infrastruktur ~ Laddning


Mångfalden av små elfordon börjar nu bli ganska stor, från 2-hjuliga Segway till 4-hjuliga MC-registrerade Buddy.

En övergripande plan för hur dessa skall samsas på små och stora vägar är väl för mycket begärd, men till exempel Örebro försöker att göra en övergripande cykelledsplanering.
Klart är att den här fordonsgruppengruppen kan och bör ta över mycket av de persontransporter som den obligatoriska "stora Volvon" gör i dag.
Om man lyfter blicken lite kan man läsa att många av de kineser som äntligen har kunnat köpa en personbil nu holder på att byta ut den mot 2-hjulingar därför att de har varken P-plats eller tid att sitta i bilköer.

Förr i tiden kunde man ta med sig bilen på tåget . . . .
Tänk om man kunde iordningsställa i alla fall någon vagn för småfordon . . .

EU tittar på regelverket för dessa småfordonen, och HÄR (eng)
är ett slovenskt/ österrikiskt projekt som bl.a visar klassificeringen av fordonskategorier L1 - L7.


Utbyggnad av laddstolpar/ - platser rullar på, inte minst i Norge.
Men det "rör på sig" i Sverige och Danmark också, och att krav på snabbladdare skulle bli
besvarade såpass fort som det görs var det väl inte många som trodde bara för 5 - 6 år sedan.
Den SÖTa samarbetet mellan Sundsvall - Östersund - Trondheim har lagt grunden för
www.greenhighway.nu

Men så var det detta med standarden av ström, spänning och kontakter både på bilar och stolpar.

Med större batterier i elbilarna aktualiseras frågan om 220V kontakter i bilarna så att de kan bli
reserv för både hus, stuga och nät.


Detta är en ganska vanlig bild vid laddstolparna:

ledning till laddstolpen

Allt högre laddström gör att elbilsproducenter kan säga att garantin inte gäller om man har skarv/ skjøte- ledning till laddstolpen.
I detta fall används förmodligen den lilla vita sladden för att få en kontakt som gör att luckan på laddstolpen kan stängas.
"Säkerhetsklumpen" på kabeln är kanske inte det smartaste rent praktiskt, så här kan det kanske passa att ge svenska entreprenörsföretaget charge-amps.com beröm för deras lösning som passar till många bilmodeller.
se Prius laddar

UM-EVSEkabelw500
Foto: Charge-Amps


Ett annat ungt svenskt företag som förtjänar beröm är
Universal Modular Infrastructure - Unimi Solutions

2 cementrör   ett cementrör  
Unimi-1BaseTM bildar bokstavligen grunden för laddstolparna
och gör det enkelt att byta eller flytta laddstolpar.
EVguide besökte nyligen en av deras kunder. Se HÄR



Informationsprogrammen om laddplatser
www.clever.dk/viden-om/find-ladestander i Danmark
www.ladestasjoner.no i Norge
www.uppladdning.nu i Sverige

är väldigt värdefulla för elbilsbrukarna.

Aktuella frågor är naturligtvis debiteringsform, något som oundvikligen måste komma,
och hur länge får man stanna på laddplatsen.






Övrigt



EV2012 samlingen var i Tönsberg sydvest för Oslo

där Nina och Arnstein Bugge presenterade ett supert program och högsommarvärme.

Det bestämdes att EV2013 kommer att bli i Stockholm nästa pingst.



EVS 27 The International Electric Vehicle Symposium and Exposition

- under ledning av the World Electric Vehicle Association WEVA,
arrangeras i Barcelona, Spanien 17 - 20 Nov. 2013.



DONG Energy Solar Challenge 2012

Honnör till lärare och studenter vid universiteten i finska Mikkeli och Kymenlaakson som byggde solcellsbåt och blev trea i klass B i det 220 km långa loppet i Holland.



World Solar Challenge 2013 solcellsbilar

Honnör till Jönköping Universitet som ser till att det finns en svensk deltagare på WSC 2013 deltagarlista

 EVguide
                   HEM HOME