EVguide
                   HEM HOME

9 januari 2011

Vid årsskiftet  2010 ~ 2011
 Knut Abrahamsen


Aldrig så galet att det inte är bra för något . . .
- kan man kanske säga om den världsomspännande ekonomikrisen som förhoppningsvis håller på att avklinga nu.
Tack vara den har producenterna av fossilbränslebilarna blivit tvungna,
med god hjälp av ekonomiska stödprogram i många länder,
att i större grad inrikta sig på produktion av rena batterielbilar.
Som en följd av detta släpps också ny batteriproduktionen fram igen.

       
  





Aktuella rena elbilar i 2010
Stor honnör till de som har producerat och levererad rena elbilar i Skandinavia
både i 2010 och tidigare,
inte minst nedanstående :



Tesla Motors




Tesla Roadster
- är kanske inte var mans bil, men den produceras och har sålts och levrerats till över 30 personer
i Danmark, Norge och Sverige, varav många är beundransvärda elbilsambassadörer.
Vi hade glädjen att ha med två av dem i EV2010 :-)




Think



Thinken har trots alla ”ups and downs” hjälpt till att göra Norge till Skandinaviens
mest medvetna elbilsland och produceras nu i både Finland och USA.
Låt oss hoppas att de inte lämnar 2-sitsmodellen mot bara större modeller,
ty trots allt så är det kanske denna modell som passar bäst som "förstebil".

Honnör till Think också för att de använder både litium- och Zebrabatterier
till trots för att de har en litiumbatteritillverkare som delägare.
Denna kalla vinter har nog redan givit viktiga erfarenheter om deras olika kyltålighet.


Pure Mobility  ( ElBil Norge )

Kewet Buddy

Kewet/ Buddy började produceras i Danmark 1991,
kom i norsk ägo i 1999 och produktionen flyttades till centrala Oslo.
Eftersom den registreras som 4-hjulig MC, men får kallas för elbil,
så är den billigare än ”vanliga” bilar, och den nuvarande konstruktionen
med tre sittplatser i bredd har naturligtvis sina fördelar.




Nordisk Elbil AS  ( Reva Norge )

Reva en liten luring

Den indiska Reva City Car med bly- eller litiumbatterier, är en av de billigaste elbilarna
och har sålts i Norge i flera år.
Den registreras också som 4-hjulig MC, men nyare modeller registrerade som bilar var på väg.
Efter ägarbyte i India har det varit lite tyst om dessa.


Ingenjören Steen Volmer Jensen

- som konstruerade den danska 3-hjuliga Ellerten på 1980 - talet,
gick ur tiden 22 december 2010.


Ellert


Ellerten är inte bara den som har varit längst i produktion,
men också en av de eldrivna modeller som har producerats i störst antal.
Omkring 5.000 producerades i Danmark innan den såldes till tyska www.smiles-world.de
där ytterligare cirka 1.000 av dem, som de kallar CityEl, har producerats.
Representant i Danmark är www.smiles-world.dk

Steen fick vid EVS24 i Stavanger 2009
"A Personal Award given to a person that has dedicated his work
to the development or promotion of clean vehicles in an outstanding way."





I 2011 börjar dessa nya bilar att levereras :

Det är rena elbilar med litiumbatterier.

Leveranstider kommer nog att variera för olika områden och till företag/ institutioner och privata.




iMiEV c-Zero Zero
Foto: Mitsubishi                                           Foto: Citroën                                             Foto: Peugeot


Den fyrsitsiga Mitsubishi iMiEV
kommer också att produceras som Citroën C - Zero
och Peugeot iOn



Nissan Leaf


Foto: Nissan

Lite elbilshistoria skrevs nog när femsitsiga Nissan Leaf
hösten 2010 ble vald till Årets bil 2011 i Europa.

Med tanke på laddinfrastrukturprojektet Better Place aktiviteter i Danmark
kan det tänkas att leveranser dit prioriteras.




Renault


Foto: Renault

Om den 5 - sitsiga Fluence E.Z.
och den lätta transportbilen Kangoo E.Z.

- sägs det att de skall "Lanseras i Europa från och med andra halvan av 2011."

De kommer att säljas med "Batteriabonnemang."





Ombyggda bilar



Moving City, Bodø

Fiat Fiorino Fiat e500
Foto Moving City

Många konverterar nu den populära Fiat500 till elbil, och närmast till hands för att göra en sådan
ombyggnad är nog italienska Micro-Vett som nu bygger om både Fiat Fiorino, 2- eller 5-sitsig van,
och Fiat500.
Moving City har fått kontakt med dem, och har redan levererat flera bilar till företag och
institutioner i Norge.


EV Adapt, Sverige

Fiat 500EV
Foto EV Adapt

Svenska EV Adapt har kommit igång med sin ombyggnad av Fiat 500,
och bilarna, Fiat 500EV som de kallar den, säljs nu i första hand i de nordiska länderna.






Plug-in hybrider

De första försöken till bränsleförbrukningsedeklarationer för plug-in hybrider
från den amerikanska miljövårdsenheten EPA börjar nu komma.


Bland de första serieproducerade plug-in hybrider i Norden

Fisker Karma

Foto Fisker Automotive Inc.


- blir troligen den danskamerikanska Fisker Karma
när den under våren 2011, börjar börjar levereras från Valmet i Finland.
Målet är att den skall kunna köras 80 km på en batteriladdning.

GM's omtalade 4 - sitsiga
Chevrolet Volt
och Opel Ampera

skall börja säljas i 2011,
men hur många som kommer till nordiska brukare är ovisst.

Toyotas plug-in version av Prius sägs komma till "vanliga" brukare i 2012.





Pool- ,hyr/ leie - och leasingbilar

Det är glädjande att se att dessa aktiviteter nu snabbt sprider sig,
och möjligheten att prova elbilen några timmar eller månader
kommer förhoppningsvis att överbevisa flera om att elbilen "inte är så tokig".


Några exempel på initiativtagare



Bodøfirmaet Hotelbil.no
har utvecklad och organiserar ett erbjudande
där hotellgäster kan hyra elbiler i reseptionen.


I Bodö hittar man också www.movingcity.no

I Oslo och Göteborg hittar man www.moveabout.no

som har kommit i gång i stor skala.

Se också danska www.choosev.com





Batterier


Blybatterier används fortfarande i elbilar, dock i minskande grad.
Sjunkande priser på litiumbatterier gör det frestande för ägare av bilar med blybatterier att överväga byte till litiumbatterier.
Entausiaster har gjort det i VW Citystromer från början av 1990 - talet :-)

NikkelCadmium batterierna har nog hjälpt till att hålla elbilsutvecklingen vid liv,
utan så mycket hjälp från från varken batteri- eller fordonsproducenter.
EU var dessutan snabb med att förbjuda dem i nya bilar.
Men nu finns ju alternativen och det är nog tid att byta till modernare batterier i de gamla elbilarna
som säkert kommer att rulla ett tag till med nya batterier.

Nikkelmetallhydridbatteriet som finns i alla Toyotas icke-pluginbara Priusar kommer nog att bytas ut mot litiumbatterier.
De används också som option till blybatterierna i Buddy.

Koksaltsbatteriet Zebra kanske kan få en nystart nu när det har fått visa sitt oberoende av minusgrader i Think också. Louis Palmer använde detta batteri, utan några problem, vid sin jordenruntresa i den egenkonstruerade Solartaxi i 2007 – 2008.

Så var det litiumbatterierna som alla pratar om.
Man verkar ha kommit på varför några LapTopar med dessa batterier började brinna, och batteriövervakningssystemen förbättras kontinuerligt.
Mycket av Obamas krispengar används till nya (litium-)batterifabriker, så låt oss hoppas att det fungerar och att inte några patentägare trasslar till det.
Man kan också redan se att priset på litiumbatter minskar.

Hyra/ leie av batterier är åter på tapeten, men det har ju tidigare varit några negativa erfarenheter hur vissa leverantörer har praktiserad detta.



Laddning


Politiker och energibolag har jobbat för spridning av laddplatser, och Norge med Oslo i spetsen ligger absolut i topp, även om det händer saker i Sverige och Danmark också.
Danmark och Israel är laddinfrastrukturföretaget Better Place’s referensländer där man också kommer att bygga batteribytesstationer.
Två sånna är under byggnad i Danmark.

Utvecklingen av laddstolpar/ - platser går snabbt, och erfarenheter av dessa bör naturligtvis så snabbt som möjligt tas till vara vad gäller till exempel säkerhet, uttag och eventuella kontaktmöjligheter med databaser, energibolag och för betalning av elen.
Innan det kommer flera elbilsbrukare är det naturligtvis också viktigt att hålla fossilbränslebilar och julgransförsäljare borta från laddplatser som inte används så ofta.

Fina informationsprogram om laddplatser har kommit till stånd, efter stort frivilligarbete av elbils”ambassadörer.”
För Sverige se www.uppladdning.nu

I Norge äger och finansierar statliga Transnova en stor databas över laddpunkterna.
Norstart - Norsk Elbilforening utvecklar och uppdaterar databasen som vid årsskiftet registrerar 2.680 laddpunkter !
Se www.elbil.no

Se också www.nobil.no
och www.ladestasjoner.no

Det talas nu mycket om snabbladdning, och kanske skall man redan nu ha 3-fasuttag, som
alternativt kan användas som 3 enfasuttag, på några stolpar.

Eventuellt att dessa kombineras för en bil och två elcyklar eller elskotrar.

Man skall inte överskatta behovet av att alla elbilar måste ha en dyr specialkontakt,
men det vore naturligtvis fint om man kan enas om någon standard.
Våra blåa kontakter kan säkert duga till mycket i fortsättningen också,
och naturligtvis skall det vara en lämpliga kablar också.





Övrigt






Ett team från Imperial College London med GO

Green Race Team

Foto Racing Green


I augusti 2009 började teamet i samarbete med Radical Sportscars att bygga denna rena sportelbil
med litiumbatterier från kinesiska Tunder Sky som skall mata 440 hk elmotor.

Deras mål var att köra 26.000 km från Alaska till sydspetsen av Argentina
vilket kan låta lite tokigt i en sådan bil,
- men deras mål var att informera många så mycket som möjligt om elbilen.
Och efter att de har körd den aktuella sträckningen från 29 juni till nov. 2010
är det bara att konstatera att att de har lyckats så till den grad att det nu
under januari och februari 2011 sends 22 avsnitt om turen på BBC World !
Det kan man väl kalla SUPERambassadörer !



Zero Emission Race ~ Jorden runt på 80 dagar

Zero Race Teams

Foto Zero Race


Louis Palmer som 2007 - 2008 gjorde sin fantastiska jordenruntresa i egenbyggda Solartaxi
är nu på väg för en "jorden runt på 80 dagarsresa" med fyra elfordon.
En japansk deltagare "hoppade av" ganska tidigt. De tre övriga ankom Cancun, Mexico till Klimatmötet efter 71 dagar på 25.000 km.
Nu är skeppas fordonen över Atlanten för att fortsätta nio dagars körning från landingsplatsen till Geneve.
En sagolik reklam för elfordon, och inte minst för de två kommersiella av dem,
scooteren Vectrix och den "påklädda" MC'n www.zerotracer.com



Jorden runt på knapt ett år i en ren elbil

MotoMundo

Foto Moto Mundo


- satsar det danska paret Nina Rasmussen och Hjalte Tin på.
Efter 13.000 km från Danmark till Världsutställningen EXPO 2010 i Shanghai,
med glödheta dagar i Moskva regionen, regn och översvämningar i östra Ryssland och kalla nätter i Gobiöknen behövdes en storrengöring innan de fick köra in och presentera sig på utställningens danska paviljong.

Fossilbilen Nissan Qashqai har byggts om till en ren batteribil av danske A Future EV
Nu är de i USA och beräknar vara hemma i Köbenhamn första maj 2011.
Också de gör ju naturligtvis en fantastisk fin reklam för elbilen.

Se www.moto-mundo.com




Elbilens Vänners samling EV2010 var i Trollhättan

- där det bestämdes att EV2011 kommer att bli i Fredrikshamnregionen på Jylland :-)


The World Electric Vehicle Symposium and Exposition EVS 26

- kommer att arrangeras i Los Angeles 6 - 9 maj 2012.

 EVguide
                   HEM HOME