EVguide
HEM HOME
Aktuella rena elbilar ElBil Norge Kewet började produceras i 1991 i Danmark och kom i norsk ägo i 1999 med produktion i Oslo. Nästan hela tiden har det varit någon produktion med förbättringar i de 7 - 8 modeller som det har blivit. Bilen klassas som fyrhjulig MC, men får kallas för ELBIL. Bilderna visar den senaste modellen av den 3-sitsiga Buddy som introduserades på EVS24 i Stavanger i maj 2009. Den kan fås med NiMH Nickel-Metal Hydridbatterier med 10 år eller 100.000 km garanti. Det är denna typ av batterier som finns i över en och en halv miljon Toyota Priusbilar. Med en ny industriell produktionslina i Oslo räknar man med att producera 1000 Buddybiler der i 2010, och en ny Buddyfabrik utanför Norge tros vara på G. Enviro Elbilsalg Foto Tazzari Italienska Tazzari presenterade sin nya sportiga två-sitsiga rena elbil ZERO i december 2009. Enviro Elbilsalg i Drammen har varit med under utvecklingen av bilen och är nordisk representant för den. De kommer att få demomodeller i januari 2010, men det dröjer något innan Tazzari får upp produktionstakten så att Enviro Elbilsalg kan få alla de 1.000 bilar de har beställd. Max 90 km/h. 0 - 50 km/h på under 5 sekunder. Ca 140 km/ laddning. Två olika snabbladdare finns. Pris 180.000 til 220.000 NO inklusive litiumbatteri. Think Think säger sig nu vara igång med produktionen hos Valmet i Finland och om det fungerar så får vi hoppas på en positiv utveckling för Think. Med över 2000 köpare på väntlistan kan man förmoda att de har lite svårt att ge leveranstider för nya köpare. Reva Norge Foto Reva Norge - presenterade den 4-sitsiga modellen Reva NXR i höstas. Bilen registreras som personBIL, och ej som 4-hjulig MC som nuvarande Revamodel. Reva NXR har litium batterier, och kan köra 160 km på en laddning. Toppfarten blir 104 km/h. Produktionen starter i 2010, och de första REVA NXR-bilarna kanske rullar på norske vägar hösten 2010. Den gamla modellen, Reva City Car med bly- eller litiumbatterier, är en av de billigaste elbilarna. Tesla Motors Lilla amerikanska Tesla Motors - har satt storproducenterna i skamvrån genom att själva ta fram både teknik, batterier och produktionslina till en ren batteridriven sportbil som gör 0 – 100 km/h på mindre än 4 sek. och har, även om de inte lovar det, har klarat över 500 km på en laddning. Flera bilar har levrerats till Danmark, Sverige och inte minst Norge och ger fin reklam för den rena elbilen. Med ett pris runt 100.000$ är det inte alla givet att köpa denna, men vi får vara tacksamma för de som gör det, just därför att de visar att tekniken finns. |
Ombyggda bilar Moving City, Bodø Foto Moving City Många konverterar nu den populära Fiat500 till elbil, och närmast till hands för att göra en sådan ombyggnad är nog italienska Micro-Vett som nu bygger om både Fiat Fiorino, 2- eller 5-sitsig van, och Fiat500. Moving City har fått kontakt med dem, och har redan levererat flera bilar till företag och instituioner i Norge. 4 flickor vid Bodø Videregående skole ville visa "at det bilindustrien har brukt 100 år på, kunne de gjøre på 30 dager", nämligen att bygga en ren elbil. I rättvisans namn måste sägas att det är många som tidigare har visad detta, men inte så många kvinnliga skolelever. Stor, stor honnör till dem och projektledare Rune Rørstad för det fina arbete de gör för elbilens främjande. Se Nettopp ~ Høgskolen i Bodø Pelle Politibil är en mycket populär barnbekanting, och i den nästa animerade film om el - Pelle, som har premiär 8 januari, blir den elektrisk :-) Fortum byggde om Toyota Prius till plug-in hybrid. Fortum, liksom många andra, tröttnade på att vänta på Toyota och byggde själva om några Priusar för test och för att använda för att demonstrera sina laddplatser. Se också Invigning av världens första laddstolpe för elfordon hos McDonald's Toyotas icke plug-inbara Prius var den mest sålda bilmodellen, 208.876, i Japan i 2009, och totalt har dom nu solgt 1,6 millioner Priusar sedan 1997. Med tanke på det så måste man väl säga att Obamas mål om en million plug-in hybrider, från alla producenter, på USA's vägar 2015 verkar lite blygsamt. |
Plug-in hybrider och Laddning Bland de första serieproducerade plug-in hybrider Foto Fisker Automotive Inc. - blir troligen den danskamerikanska Fisker Karma när den under året, parallellt med Thinkbilarna, rullar ut från Valmet i Finland. Liksom Tesla hjälper den rena elbilen på vägen kanske Fisker kommer att göra det för plug-in bilen. När det gäller hur långt man kan köra på en batteriladdning varierar detta mycket. Fisker Karma satsar på 80 km per laddning, GM Volt/ Opel Ampera på 64 km och kinesiska BYD F3DM 110 km. Toyotas satsar på "endast" 23 km per laddning för sin plug-in Prius, vilket kanske inte är så tokigt som det kan låta. Många kommer att upptäcka att man kommer att använda förbränningsmotorn ganska lite även med ett såpass litet batteri, och det går ju snabbare att ladda fullt ;-) Troligtvis blir Toyotas plug-in bil billigare än de andre, även om USA troligen belönar större batteri med större subventioner. Dock vore det inte fel om Toyota förbereder plats för ett batteri till som option. Bare synd att just nu verkar det osäkert när "Svensson" får köpa plug-in Priusen. I Ny Teknik sept. 2009 finns en liten jämförelsetabell för några plug-in hybrider. Prius III är ej plug-in hybrid. Man har svårt att hitta ett bra sätt att deklarera bränsleförbrukningen för dessa bilar. Laddstolpar, laddplatser eller laddstationer Kärt barn har många namn, och Laddstolpe har kommit med bland 2009 års 30 nya ord på Statliga Språkrådets lista Norska staten har subventionerad ca. 2.000 laddplatser, varför Norge förmodligen är världsbäst med det också. I Sverige har det blivit endel laddplatser bl.a. med energibolagens hjälp. Danmark och Israel är testpiloter för amerikansk-israeliska företaget Better Place där det talas om både laddplatser, batteribytesstationer och uthyrning av batterier, samt specialbilar från Nissan och Renault. Det talas nu mycket om snabbladdning, och kanske skall man ha 3-fasuttag, som alternativt kan användas som 3 enfasuttag, på några stolpar. Positivt är också de översiktsprogram, se www.uppladdning.nu som börjar kompletteras av frivilliga entausiaster. En EU-standardiserad laddkontakt - har Mennekes tagit fram, och visade upp den på EVS24 i Stavanger. EVguidefoto av skiss från Mennekes Rent intuitivt kan man ju tänka sig att det kan bli problem med att få in denna kontakten innanför luckan på nuvarande laddstolpar. |
EVents The World Electric Vehicle Symposium and Exposition EVS 24 - hölls i Stavanger i maj, och arragörerna lyckades få till ett fint arrangemang även om världsekonomin var på bottennivå. Honnör till dem för det. EVS 25 - kommer att arrangeras i Shenzhen, Kina 5 - 9 nov. 2010. Äntligen, kombinationen elbil och tåg Foto Rinspeed EVguide har i många år försökt att propagera för att kunna kombinera elbil och tåg, varför det är lite skoj att Schweiziska Rinspeed (eng.) också är inne på samma idé, och skall visa ett konkret förslag på Genevesalongen i mars 2010 Tänk att kunna använda elbilen som matarfordon både till och från tåget, och ha den som sin egna kupé på tåget :-) |
EVguide
HEM HOME