EVguide
                   HEM HOME

Solar panels at IKEA, Älmhult    
   















 Foto: www.Solartaxi.com









Vid övergången 2008 ~ 2009
Knut Abrahamsen


Klimat- och ekonomiproblemen har gjort att
vi nog aldrig tidigare sett ett sånt elbilsintresse som det vi nu ser.
Alla producenter skryter med elbilsmodeller som är på gång om 1, 2, 3 eller 5 år.
Erfaringarna visar tyvärr att man kan inte lita på deras planer ens några månader framåt.

Ljusast har det sett ut i Norge, där regeringen trots sina oljeintressen förmodligen har
varit/ är? världens elbilsvänligaste nation. Likaså är det nog den elbilstätaste nationen,
men många nationer går nu ut och utmanar Norge.

Ingen har bättre än sveitsaren Louis Palmer

Skolbesök i Jaipur i Indien

Foto: www.Solartaxi.com     Besök i en skola i Jaipur, Indien


- konkret visat, se video på atvs.vg.no, att teknik och komponenter för att bygga en fungerande
batterielbil, Solartaxi, finns.
Hans 53.450 km jordenruntfärd genom 38 länder har varit en enorm PR-resa för elbilen.
Huvudsyftet med resan var "to educate people about global warming and what can be done about it"
vilket han med råge har gjort.





Positivt på producent/ leverantörsidan:


ElBil Norge

Kewet Buddys

Foto: ElBil Norge


vars lilla Buddymodell har blivit populär enda uppe i Tromsö, och nu också har
fått en förhandlar i Danmark.
Det är ju en mycket förbättrat modell av den ursprungligen gamla danska Kewet
som nu kommer tillbaka på danska vägar.
All heder till ElBil Norge för att under flera år ha levrerat ett antal nya elbilar till
norska brukare, och den goda kundkontakt de verkar ha.

Elbil Norge planlegger å bygge en helt ny fabrikk i Portugal med en årskapasitet
på fem tusen biler per år.


Reva Norge

Reva

- jobbar vidare med den lilla indiska bilen, och har säkert bidragit till många positiva
förbättringar som har gjorts för andra länder också.
Den indiska fabriken har nu en årsproduktionskapacitet på 30.000 bilar.




Enviro Elbilsalg

Citroën Saxo El Citroën Berlingo El

- hittar fortfarande några större begagnade rena batterielbiler på kontinenten, importerar
och går genom dem på sin verkstad i Drammen innan de flesta säljs i Norge.
De har öppnat en mindre verkstad och salgskontor i Oslo också.

Enviro Elbilsalg har også kontakter med italienska producenter.
De har beställd 1000 exemplar av den tvåsitsiga Tazzeria Zero med litiumbatterier
för distribution i Skandinavien, och visar den på EVS24 i Stavanger.
Troligen blir det ett specialpris på denna första leverans.



Italienska Maranello

Maranello

- är kanske ingen storsäljare, men har haft representant i Norge ett par år.


Think

4-sitsig Think

Foto: Knut Bry, Think


Think kom i gång med viss produktion och leveranser i 2008, men vad man kan förstå
så fick deleleverantörerna "kalla fötter" till jul och begärde snabb betalning vilket
Think inte kunne ge så som finansmarknaden ser ut i dag.
Av en artikel på nyårsafton i www.nordlys.no
kan man förstå att samferdselsminister Navarsete nog vill försöka att hjälpa till med
att lösa problemen.



Tesla Motors

Tesla Roadster
Foto: Tesla Motors

- har nu levrerat över 100 exemplar av den populära sportbilen Tesla till kunder i USA,
och under 2009 skall det göras en "EU-serie" på 250 bilar. Minst ett dussin av dessa
lär ha destination Norge, så låt oss hoppas att några av dessa kommer med i VikingRally
från Oslo till Stavanger i maj.

Tesla skall ha all heder för att de har visat att det går att göra större litiumbatterier,
det klarar 365 km på en laddning, och de fick också själva bygga ett drivsystem som klarar
de voldsamma axelerationerna utan växellåda.

Se också jämförande energiförbrukning vid olika bränslen.




Några av Ford Ranger EV



- får nu överleve i Norge tack vare Elbilimport i Kristiansand
som både har lyckats att å få ut dom från USA och godkända på norska vägar.
Bilene har rullet från 3.000 till 50.000 km, och har haft Nikkel Metal Hydridbatterier.
Från 2009 importeras de utan batterier, och litiumbatterier monteras in i Norge.
Bilen var med på EV2008, och kommer troligen att vara med på EV2009 också.
Se også http://en.wikipedia.org




AIXAM-MEGA

MEGA MC - lastbil

- har funnits länge i Sverige både som moped- och mc-lastbil och verkar vara
ett mycket användbart fordon för såväl företag som privata.



Miljøbil Grenland

Tata Indica El

Foto: Tata Motors


- är nu under kontroll av indiska Tata, och om detta också gäller litiumpolymerbatteri-
fabriken som skall byggas i Norge i 2010 vites ej.
Tatas Indica Electric, på bilden, skall byggas i Norge, gör 200 km per laddning och har
maxhastighet 110 km/h.
Det ligger väl nära tillhands att tro att den kommer att visas i Stavanger i maj.



Båtar

Polar20EL
Foto: Polarboats

Intresset för eldrivna båtar är ökande, och Polarboats Polar20EL är
ett av de senaste tillskotten som också nyligen omtalades i www.vg.no

För första gången har också den stora elfordonskonferansen/
-utställningen EVS24 marina och flygburna elfordon på programmet.





Hybrid/ Plug-in hybrid fordon

Ointresse/ oförmögenheten hos de stora bilproducenterna att producera plug-in hybrider
har gjort att det, speciellt i USA har växt upp många små firmor som bygger om till exempel
Toyota Prius till plug-in bilar.
I Sverige har Fortum byggt om några Priusar med kompletterande Nilarbatterier.

Man får väl hoppas att de gigantiska nödlånen kan ge någon styrning av bilgiganterna för
producerande av rena elbilar och plug-in hybrider

MEN liksom lilla Tesla visade vägen för att få fram en fin ren batterielbil,
så är det nog troligt att kaliforniendanska Fisker kommer att få ut en häftig plug-in sedan,
Karma, något år innan GM kommer till skott.
Se www.automotorsport.se

Jodå, den skal produceras hos Valmet i Finland hösten 2009 (sägs det:-)



Batterier/ Laddning

Amerikansk/ israeliska batteribytes och laddnings företaget Better Place verkar ha gigantiska
kontrakt på gång med ett flertal länder.
Hur mycket som är konkret är svårt att säga, men kanske kan det vara idé att invänta ett
referensprojekt innan man skriver på såpass stora projekt.
Det kan ju också vara riskabelt/ dumt att förlita sig på samarbete med bara en bilproducent,
Renault/ Nissan som det verkar vara i Israel och Danmark.

Ombyggnaden till plug-in hybrider visar ju att det går fint att använda två olika batteripaket
i bilen, och Tommy Engkvist har ju också visat att det går bra att komplettera en ren batteri-
elbil med ett Nilarbatteri, varför man kan fråga sig om man i stället för att byta ett helt stort
batteripaket skal ha ett antal mindre paket.
Kanske kan man göra som med minnesenheterna i PC'n och mobilen att det alltid finns ett
mindre basminne/ basbatteri vid köp, men sedan är det enkelt att bygga på eller byta moduler.




Infrastruktur

"Förr i tiden" kunde man ta sin bil på tåget från Stockholm till Kiruna, och i viss mon går
det nog fortfarande att göra det på kontinenten.

I dag finns det svängbara/ löstagbara förarhytter på både lastbilar och grävmaskiner, så varför
skulle man inte kunna ta med bara sin egen "bilhytt" med egna stolar på tåget, låta underrede
och hjul stå kvar på stationen och få ett nytt sådant, kanske med vinterdäck, vid endstationen.
Ett litet projekt skulle kanske snabbt visa på fördelar för både brukare, bil- och tågindustrin ?

Det borde i alla fall snarast tas fram enkla system så att man själv kan ta sig ombord, och av,
tåget med tvåhjulingar och moped-/ MC bilar.

Stockholm Stad har mycket föredömligt byggt ut cykelbanor som uppskattas mycket.
Det vore jo väldigt fint om man kan tänka "i lite nya banor" på hur man kan integrera alla andra
små (eldrivna) fordon som nu snabbt kommer.
Genom att ge de små fordonen lämplig infrastruktur kanske vi kan komma ifrån den nordiska
tvångstanken att "alla måste ha en stor Volvo som kan allt".




Solceller/ Vindkraft

Utvecklingen går rasande snabbt inom båda områden, och iögonfallande är att summan av
effektvärdena vid fabrikenernas årsproduktion ligger i samma storleksordning som atom-
reaktorernas maxvärden.

Vid Solartaxis jordenruntfärd kom hälften av energin från det 6 m2 stora solcellssläpet som
fungerade utan problem. Den andra hälften matades, litet symboliskt, in från solceller på
Louis Palmers hustak hemme i Sveits.



EV2008

- den årliga samlingen för elbilsvänner blev åter en oförglömlig Danmarkssemester med
Christiane och Anton Bechs fina organisationsförmåga och gästvänlighet.


EV2009

- går av stapeln i Stavanger

och kanske blir det möjlighet till ett besök på utställningen vid


EVS24 The International Electric Vehicle Symposium and Exposition

13 - 16 maj i Stavanger.


 EVguide
                   HEM HOME