EVguide
HEM HOME
7 oktober 2004 Konkreta batteri- och elhybridfordon/- kjøretøy Sid/ page 1: Retur sid 1 från Paris > Sid/ page 2: Konkreta batteri- och elhybridfordon/- kjøretøy Sid/ page 3: Fordon/- kjøretøy under utveckling > Sid/ page 4: Diverse från Paris > ![]() The first production electric sports car in automobile history? - var det några som undrade när de såg Fétish från Venturi Automobiles Data som 0 - 100 km på 4,5 s, maxhastighet på 170 km/ h och körsträcka 350 km per laddning visar att det inte är tekniken som hindrar producenterna från att bygga rena batterielbilar. ![]() ![]() Stor heder åt Citroën, som säger att de fortfarande producerar den rena batterielbilen Berlingo ! Man introducerar nu också den så kallade start/ stop tekniken på sin fossilbränsle-modell C3. Detta innebär att bensinmotorn stannar om bilen står stilla mer än tre sekunder, vilket sägs kunna ge en bränslebesparing på ca 10% vid stadskörning. Denna princip är, och har naturligtvis så varit, en självklar funktion i den rena batterielbilen. Franska Aixiam/ MEGA - producerar en liten transportbil med batterieldrift. Finns i många utföranden, och max hastighet är 45 km/ h Deras Aixim mopedbil finns ej med batterieldrift. ![]() Och utanför mässhallen stod en annan modell av MEGA på laddning: ![]() Piaggio ![]() Batterielmodellen av Piaggio Porter var inte med i Paris, men man berättade att den fortfarande produceras i olika utföranden och med 84 eller 96V blygel-batteripaket. ![]() FunELEC från franska SECMA - har 3 12V batterier och max hastighet 45 km/h ![]() Dessa franska "golf"bilar stod på laddning utanför mässhallarna. Här kan du (kanske :-) läsa lite mera om dem. ![]() Hondas hybrid Civic säljs redan i Europa. Modellen kan inte laddas från elnätet. Nedan motoren, där den gulbruna skivan är Hondas speciella elmotor/ generator, Integrated Motor Assist ![]() Lexus (Toyota) ![]() Hybriden RX400h från Lexus är en SUV lyxmodell som snart börjar att säljas i USA. Väntas komma till Frankrike nästa sommar. Kan inte laddas från elnätet. Hybriden Prius från Toyota - var naturligtvis med på salongen. Väntetiden vid beställning i Frankrike är 6 - 12 månader. Heller inte den kan laddas från elnätet, - men det är i alla fall trevligt att knappen för att manuellt välja ren batteri- eldrift finns med i Europamodellen, och fungerar för de par kilometrar som batterikapaciteten räcker till. I USA lär knappen finnas med, men är inte inkopplad ! Sid/ page 1: Retur sid 1 från Paris > Sid/ page 2: Konkreta batteri- och elhybridfordon/- kjøretøy Sid/ page 3: Fordon/- kjøretøy under utveckling > Sid/ page 4: Diverse från Paris >
|
EVguide
HEM HOME