EVguide
                   HEM HOME

120902/ Knut Abrahamsen

Att bygga en "elbil" på två dagar



Brinellvn 81


















Hos förträffliga Institutionen för Maskinkonstruktion på KTH i Stockholm
var det tänkt att sistaårsstudenter på masterprogrammen Integrerad produktdesign och Industriell produktutveckling
på fredag 31 augusti skulle tävla med små elbilar som de hade konstruerad och byggt på två dagar.


Så såg det ut på banan när EVguide kom dit för att titta på tävlingen:

fuktig tävlingsbana
























4 sept. Jo det blev en liten tävling utomhus.
Se resultat och två små videoer på
www.kth.se/itm . . .

Nåja, vänliga studenter släppte in mig i produktionshallen, där jag inte behövde paraply över kameran.

Två dagar innan fick alltså ca 10 team en låda med

3 hjul, varav ett med elmotor i navet
3 blybatterier
En "styrenhet" för farthållning och batterikontroll
Ett vattenglas med mått som skall fästas på bilen.
Detta skall användas i ett tävlingsmoment där man kollar hur mycket vatten det är kvar i glaset.

standard hjulmotor































Hjul med motor i navet


batteridata




























Blybatterier


fart- och batterikontroll

























Fartreglage och batterikontroll


vattenglas och turboknapp




















Vattenglas med decilitermått
Til höger fartreglage och batterikontroll
Detta team hade två extramotorer, och alltså en extra TURBO-knapp :-)


för snickring































Och så fanns det naturligtvis möjligheter för mycket snickarglädje också


Nr. 6






























Finjusteringar in i det sista

men så har de ju turbo i form av två extramotorer :

extra motorer































Två turbomotorer


kanske segerfordon ?






























- och så blir det åter en provkörning i korridoren


enkel kaross































Enkelt behöver inte vara dåligt

- den här konstruktionen är snart perfekt :

lätt kaross

































detta skall nog gå bra































Klar till drabbning



bakhjulsdrift med stödhjul



























Bakhjulsdrift med stödhjul



DEATHPROOF































-


med lyxsits































Vad väntar de på tro ?

Tja, det är bara att ta en titt i fönstret :

ush























Regn, regn,
men låt oss hoppas att det gav sig något, så att de fick prova sina bilar,
och visa upp hur duktiga de har varit.
Lite mer info om den svenska elbilen SMITE
som syns därute i regnet kan du läsä på www.mysmite.com


Honnör till både studenter och ledare !

Men det är kanske lika bra att använda väntetiden
till att montera ett extra stänkskydd :

lite extra stänkskydd verkar va bra

 EVguide
                   HEM HOME