EVguide
                   HEM HOME

8 januari 2014

Några tankar vid årsskiftet  2013 ~ 2014
 Knut Abrahamsen




Bilarna
2013 måste väl vara året då Kalifornien och Norge skrev sig in i elbilshistorien, inte minst
tack vare Tesla, Think och Kewet, Norsk Elbilforening samt aktiva politiker i de två staterna.
Naturligtvis finns det många andra som också har hjälpt till att sätta fart på elbilshjulen.




Foto: Tesla Motors.     5 + 2 sitsiga Tesla S, i bakgrunden den första Teslamodellen, tvåsitsiga Roadster.

Tesla S blev månadens mest sålda bilmodell i Norge i december 2013. 553 blev det !
Totalt såldes 1983 Tesla S där andra halvåret av 2013.




Foto: Nissan.

5 - sitsiga Nissan Leaf blev månadens mest sålda bilmodell i Norge i oktober 2013. 716 blev det !
Den blev också den tredje mest sålda bilmodellen, 4604 exemplar, i 2013.


Priserna är redan nedåtgående nu när flera producenterer börjar med elbilar.
Men nu gäller det att hålla huvudet kallt och tänka efter vilken bil vi behöver.
Även om det snart kommer rena eldrivna stadsjeepar så är det få privata som behöver äga dessa.
Vi skall inte tillbaka till att ”alla behöver en stor Volvo”.
Det är glädjande att flera elbilsproducenter redan har erbjudande till de som har köpt deras
mindre elbilar om förmånliga lån av större bilar de få gångar de behöver sådana.

Det har under året 2013 också tillkommit många elbilar både hos hyrfirmor och i bilpooler, och
det finns också arbetgivare som lånar ut sina elbilar till personalen på ”icke arbetstid”.
Heller icke att förglömma Tesla S som taxi i Norge.

Kommunikationen mellan föraren och bilen bör nog studeras i högre grad innan den blir allt för
komplicerad och rent av störande.
Man kan nog också befara att det relativt snabbt dyker upp information på vindrutan också.

Möjligheten att ta med bilen på tåget har i det närmsta försvunnit i Norden, vilket bör omprövas.
En idé i detta sammanhang, som EVguide länge har framförd, är en liten bil som lätt kan tas med på
tåget, eventuellt bara som en ”kupe/ telefonhytt” utan hjul och drivsystem. Den behöver ju inte
väga så mycket mera än två fasta stolar på tåget, och passande hjul- och drivsystem finns vid
avlastningsstationen.


Batterier
Produktionskvantiteterna har nu kommit upp i sånna mängder att det märks både på priser
och kvalité.

Tesla är fortfarande föregångare med deras option att välja storlek på batteripaket.

Hyra av fasta batteripaket provas fortfarande, men brukarna verkar lite tveksamma till det.

Det amerikansk – israeliska projektet med byte av hela batteripaketet i stället för att ladda
paketet på plats fungerade inte, primärt kanske för att det var bara Renault som anpassade
en bilmodell för detta.

Med de möjligheter som nu finns för att forma och göra batteripaket i olika storlekar så
borde det ju finnas en marknad för att vid behov kunna hyra ett medelstort batteripaket för
tillfällig räckviddsförlängning.
Detta skulle kunna placeras i bagageutrymme eller på bilens tak.


Laddinfrastrukturen
Mycket erfarenhet har erhållits under året, och problem med olika kontakter och betalnings-
system kanske löses bäst via praktisk brukarerfarenhet, även om det kostar både tid och pengar.
Olika laddkablar är också en aktuell fråga, inte minst vad gäller priser.


Väginfrastrukturen
Flera städer satsar på bättre cykelbanor, men vad händer när mängden elassisterade cyklar
och 25 km/h mopeder ökar ?
Man skall inte heller glömma de 4-hjuliga mopedbilarna.
Hur skall framtidens motorvägar användas/ se ut ?


Energi
Danmark har varit duktigast med vinkraftutbyggnaden, men nu har också Sveriges vindkraftverk
redan effekter motsvarande ett flertal kärnkraftreaktorer.
Med tanke på alla solcellspanaler som också monteras i Norden nu är det goda möjligheter för
elbilsbrukarna i Norden att beställa ”ren” el för sin elförbrukning.

Solceller i olika mängd används nu också både på laddplatser, bilar och båtar.


Diverse
Stor heder till Jönköpings Universitet som byggde en solcellsbil och deltog i det berömda solcells-
racet World Solar Challenge
över Australien hösten 2013.
Troligen gav det mersmak så att de förmodligen står på startlinjen i 2015 också.

Chalmers tekniska högskola i Göteborg förbereder sig i alla fall nu för att få klar en bil till 2015,
och de har redan gjort en fin rapport om solceller på bilar
där de också har intervjuat tidigare deltagare i WSC.




Foto: Midnight Sun Finland


Med de finska universiteten
i Kotka i Top-class och Mikkeli i B - class
visar finnarna upp sig i år också i det holländska kanalloppt DONG energy Solar Challenge.




Foto: SAE Clean Snowmobile Challenge



I Nord – Amerika anordnas varje vinter en snöskotertävling med en ”batteriklass”.
Men nej, inte heller på deltagarlistan med teamen för 2014
finns det med något team från Norden.
Vore väl skoj om någon från ett nordiskt universitet med lite GO kunde ta sig en studietur dit.
Det verkar vara sju elskotrar med i år.


Den årliga nordiska elbilssamlingen EV2013 hölls för första gången i Stockholm.
Det visade sig vara något år för tidigt för långväga elbilsgäster som ville besöka den svenska huvud-
staden, men redan i 2014 skall det bli bättre om planerade snabbladdningsstationer konkretiseras.

EV2014 kommer att bli i trevliga Danmark.


Oresund Electric Car Rally OECR
- med dag ett från Köpenhamn via Helsingör till Helsingborg och dag två vidare till Malmö
har blivit ett populärt rally.
Eldsjälen är Öresundskrafts Per Lundgren, och i 2013 hade de samlad ca 60 startande bilar med ca 19 olika modeller.
Här är en liten EVguide-rapport från målfållan i Malmö





En ny papperstidning, Elbilen i Sverige
kom ut med sitt första nummer i oktober 2013, och väntas sedan komma ut varannan månad.

Fint initiativ av Fredrik Sandberg och Örjan Hedblom.
EVguide önskar dem lycka till !


 EVguide
                   HEM HOME